Výchova k vědomému pohybu 3
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
202VVO3 | Z | 2 | 2T | česky | zimní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Výsledky učení dané vzdělávací složky
Psychosomatická kondice,
- přirozený pohyb zbavený stereotypů,
- cit pro pohyb v divadelním prostoru,
- výrazová schopnost těla.
Forma studia
Pravidelné týdenní setkávání celého ročníku ve velkém sále, využívání velkého prostoru pro pohybování se, zpětná vazba na jednotlivá pohybová zadání:
- Jak se vidím - vlastní oko.
- Jak působím - oko z venku.
- Záznam kamery - ke kterému je možné se vracet.
Předpoklady a další požadavky
Přepoklad koordinovaného pohybu, rytmické cítění, předpoklad pohybové představivosti, muzikální projev. Hra na nástroj vítaná.
Obsah kurzu
- Uvědomění si proporcí, váhy, dechu vlastního těla,
- stavba těla: aktivní těžiště, energie „světlo“ v hrudní kosti,
- dynamika pohybu - napětí, uvolnění,
- držení těla,
- tempo, temporytmus, rytmizování pohybu.
Doporučená nebo povinná literatura
BARBA, E., SAVARESE, N. and col. Slovník divadelní antropologie. Praha: Divadelní ústav, 2000.
BERTRAND, Y. Soudobé teorie vzdělávání. Praha: Portál, 1998.
BLÁHOVÁ, Eliška. Pohyb, rytmus, výraz: příručka pro učitele rytmiky. Brno: Spolek Vesna Brno, 1928.
BLÁHOVÁ, Eliška. Verše a říkadla pro rytmický výcvik dětí. Praha: Česká grafická unie, 1935.
BLAHUTKOVÁ, Marie. Psychomotorika. Brno: Masarykova univerzita, 2003.
BLAHUTKOVÁ, Marie; Jonášová, Daniela. Využití hudebně pohybové výchovy v rytmické gymnastice. Brno: Masarykova univerzita, 2009.
BLAŽÍČKOVÁ, Eva. Metodika a didaktika taneční výchovy. Praha: UK Pdf, 2004.
BOGART, Anne; LANDAU, Tina. Úhly pohledu. Praha: Divadelní ústav, 2007.
BROOK, Peter. Pohyblivý bod. Praha: Nakladatelství studia Ypsilon, 1996.
ČECHOV, Michail. O herecké technice. Praha: Divadelní ústav, 1996.
DONNELAN, Declan. Herec a jeho cíl. Praha: Brkola, 2007.
GRECMANOVÁ, H., Urbanovská, E., Novotný, P. Podporujeme aktivní myšlení a samostatné učení žáků. Olomouc: Hanex, 2000.
JEŘÁBKOVÁ, Jarmila. Taneční průprava. Praha: NIPOS-ARTAMA, 2004.
JEŘÁBKOVÁ, Jarmila. Taneční průprava. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1979.
HYVNAR, Jan. Herec v moderním divadle: vize, metody a techniky herectví. Praha: Pražská scéna, 2000.
KALHOUS, Z.; Obst, O. Školní didaktika. Praha: Portál, 2002.
KASÍKOVÁ, H. Kooperativní učení a vyučování. Teoretické a praktické problémy. Praha: Karolinum, 2001. Kröschlová, Eva. Jevištní pohyb: Herecká pohybová výchova. 2., dopl. vyd. Praha: AMU, Divadelní fakulta, katedra autorské tvorby a pedagogiky, 1998.
KRÖSCHLOVÁ, Eva. Ladění: Psychosomatická příprava k výuce herectví. Praha: DAMU, 1998.
KRÖSCHLOVÁ, Jarmila. Nauka o pohybu: Odborný učební text pro pedagogy tance. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1974.
KRÖSCHLOVÁ, Jarmila. Výrazový tanec. Praha: Orbis, 1964. Kröschlová, Jarmila; Kröschlová, Eva. Výrazový tanec: Taneční tvorba. Praha: IPOS-ARTAMA, 2002.
KURKOVÁ, Libuše aj. Hudebně pohybové hry v mateřské škole: Učebnice pro 3. ročník studia oboru Učitelství pro mateřské školy na středních pedagogických školách. Praha: SPN, 1989.
KURKOVÁ, Libuše. Dětská tvořivost v hudbě a pohybu. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1981.
KURKOVÁ, Libuše. Říkáme si, zpíváme si, hrajeme a tančíme. Praha: SPN, 1971.
KURKOVÁ, Libuše; Eben, Petr. Hudebně pohybová výchova šestiletých až osmiletých dětí: Učební text pro 3. roč. pedagogických škol, obor vychovatelství a odborný text pro učitele lidových škol umění. Praha: SPN, 1975.
KYRIACOU, CH. Klíčové dovednosti učitele. Praha: Portál, 2004.
LÖSSL, Jiří. Estetický pohyb jako zdroj dětské radosti. I. díl: Rytmická a pohybová výchova mladšího žactva (děti ve věku 6-9 let. Praha: Česká obec sokolská – ústřední škola, 1996.
LÖSSL, Jiří. Estetický pohyb jako zdroj dětské radosti. II. díl: Pohybová průprava mladšího žactva v hodinách rytmické a pohybové výchovy. Praha: Česká obec sokolská – ústřední škola, 1999.
LÖSSL, Jiří. Rytmická, pohybová a taneční výchova mladšího žactva: Deset lekcí pro začínající pedagogy. Praha: NIPOS, 2012.Mareš, J. Styly učení žáků a studentů. Praha: Portál, 1998.
MAREŠ, J., Křivohlavý, J. Komunikace ve škole. Brno: MU, 1995.
MUŽÍK, J. Andragogická didaktika. Praha: CODEX Bohemia, 1998.
PASCH, M. a kol. Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Praha: Portál, 1998.
POLZEROVÁ, Eva. Pohybová průprava jako součást dramatické výchovy: (Průprava dětí mladšího školního věku). Praha: ARTAMA-NIPOS, 1995.
PRŮCHA, J.; Walterová, E.; Mareš, J. Pedagogický slovník. Praha: Portál, 2001.
RELLICHOVÁ, Ludmila. Taneční tvorba pro děti a s dětmi: ukázky taneční tvorby jako výsledku výchovně vzdělávacího procesu. Praha: NIPOS, 2009.
SKALKOVÁ, J. Obecná didaktika. Praha: Grada, 2007.
ŠVANDOVÁ, Lenka. Taneční výchova pro předškolní děti. Praha: NIPOS, 2007.
Švandová, Lenka; Mojdl, Edgar. Tvořivé taneční hry s hudebním doprovodem. Praha: NIPOS, 2011.
TURBA, Ctibor. Cirkus Alfred. Praha: Divadlo Alfred 2006.
TUFNELL, Miranda, Crickmay, Chris. Tělo, prostor, představa. Praha: NAMU, 2020.
VALIŠOVÁ, A., Kasíková, H. a kol. Pedagogika pro učitele. Praha: Grada, 2007.
ZÁDĚROVÁ-KYTÝŘOVÁ, Markéta. Základy taneční gymnastiky. Praha: SPN, 1980.
Hodnoticí metody a kritéria
Kredity jsou uděleny na základě:
- prezence v hodinách,
- zaujetí a osobní invence,
- vyznení klauzur.
Rozvrh na zimní semestr 2021/2022:
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
|
|
---|---|
Po |
|
Út |
|
St |
|
Čt |
|
Pá |
|
Datum | Den | Čas | Vyučující | Místo | Poznámky | Č. paralelky |
---|---|---|---|---|---|---|
St | 10:10–11:40 | Jan BÁRTA | Velký sál Karlova 26, Praha 1 |
paralelka 1 |
Rozvrh na letní semestr 2021/2022:
Rozvrh zatím není připraven
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Herectví se zaměřením na autorskou tvorbu a pedagogiku - 2leté (M.A.) (povinný předmět)
- HATP - Autorské herectví (M.A.) (povinně volitelný předmět)
- HATP - Autorská tvorba a psychosomatika (M.A.) (povinný předmět)