Výchova k vědomému pohybu 2
Předmět není vypsán Nerozvrhuje se
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
202VVP2 | ZK | 2 | 2T | česky | letní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Výsledky učení dané vzdělávací složky
- Zlepšování psychosomatické kondice prostřednictvím kultivace vědomého pohybu a rozvíjení schopnosti práce s představou.
- Pokračování v hledání přirozeného pohybu zbaveného stereotypů.
- Cit pro pohyb v divadelním prostoru a kultivace „stage presence“.
- Výrazová schopnost těla – experimentace s pohybem jako s formou sdělování.
- Trénink opakování improvizace – jak zachovat a přenést kvalitu z ní do konkrétní podoby, etudy, opakovatelné struktury, partitury.
- Témata: „partitura vstávání“ a „partitura rozpohybované sochy“.
Forma studia
- Pravidelná kontaktní výuka.
- Individual and group work.
- Diskuze a reflexe v hodině.
Zpětná vazba na jednotlivá pohybová zadání: Jak se vidím / Jak působím na diváky. Práce s odbornou terminologií, kultivace schopnosti popsat viděné a poskytnout reflexi.
Hodiny probíhají v češtině i angličtině.
Předpoklady a další požadavky
- Úspěšné absolvování Výchovy k vědomému pohybu 1.
- Ochota na sobě pracovat.
- Prostorové cítění.
- Pohybová představivost.
- Múzičnost.
- Schopnost reflektovat a analyzovat viděné.
Obsah kurzu
Hlubší experimentace s pohybem a prostorem, když uvolněné a připravené tělo začíná na jevišti komunikovat, je nutná k dalšímu kroku: jak uchopit to, co se právě děje v přítomném okamžiku, a moci to zopakovat ve stejné kvalitě.
- Držení těla – postavení těla v prostoru.
- Pocit horizontály a vertikály.
- Prostorové vztahy. Vstupování do prostoru, opouštění prostoru.
- Tempo, tempo rytmus, dynamika a škála.
- Tvorba dvou partitur: vstávání a rozpohybované sochy.
- Vnímání rozdílu mezi rytmem a metrem prostřednictvím strukturovaného pohybu a jeho přenesením do konkrétní divadelní formy s jasnými pravidly.
Doporučená nebo povinná literatura
Literatura v českém jazyce (literatura v angličtině viz níže):
- BARBA, E., SAVARESE, N. and col. Slovník divadelní antropologie. Praha: Divadelní ústav, 2000.
- BERTRAND, Y. Soudobé teorie vzdělávání. Praha: Portál, 1998.
- BLAHUTKOVÁ, Marie. Psychomotorika. Brno: Masarykova univerzita, 2003.
- BOGART, Anne; LANDAU, Tina. Úhly pohledu. Praha: Divadelní ústav, 2007.
- BROOK, Peter. Pohyblivý bod. Praha: Nakladatelství studia Ypsilon, 1996.
- ČECHOV, Michail. O herecké technice. Praha: Divadelní ústav, 1996.
- DONNELAN, Declan. Herec a jeho cíl. Praha: Brkola, 2007.
- HYVNAR, Jan. Herec v moderním divadle: vize, metody a techniky herectví. Praha: Pražská scéna, 2000.
- KRÖSCHLOVÁ, Eva. Jevištní pohyb: Herecká pohybová výchova. 2., dopl. vyd. Praha: AMU, Divadelní fakulta, katedra autorské tvorby a pedagogiky, 1998.
- KRÖSCHLOVÁ, Eva. Ladění: Psychosomatická příprava k výuce herectví. Praha: DAMU, 1998.
- TUFNELL, Miranda, Crickmay, Chris. Tělo, prostor, představa. Praha: NAMU, 2020.
Literatura v angličtině:
- BARBA, E., SAVARESE, N. and col: A Dictionary of Theatre Anthropology. London, NY: Routledge, 1999.
- BOORMAN, Joyce. Creative Dance in Grades Four to Six. Ontario: The Hunter Rose Company Limited, 1971.
- BOORMAN, Joyce. Creative Dance in the First Three Grades. Ontario: The Hunter Rose Company Limited, 1969.
- BROOK, Peter. Empty Space: A Book About the Theatre: Deadly, Holy, Rough, Immediate. Scribner, 1995.
- BROOK, Peter. The Empty Space. New York: Penguin Books, 2008.
- BROOK, Peter. There Are No Secrets: Thoughts on Acting and Theatre. London: Bloomsbury, 2015.
- BUCKWALTER, Melinda. Composing While Dancing, an improviserś companion. Wisconsin: The University of Wisconsin Press, 2010.
- BURT, Ramsay. Judson Dance Theatre, Performative Traces. New York: Routledge, 2006.
- CALAIS-GERMAIN, Blandine. Anatomy of Movement. Seattle: Eastland Press, 2013.
- CHEKHOV, Michail. The path of the Actor. London: Routledge, 2005.
- CHEKHOV, Michael. To the Actor: On the Technique of Acting. London: Martino Fine Book, 2014.
- COHEN, Bonnie Bainbridge. Sensing, Feeling, Action. USA: Contact Editions, 1993.
- COOPER, Ann, ed. Taken by surprise, A dance improvisation reader. Middletown: Wesleyan University Press, 2003. Donnellan, Declan. The Actor and the Target. London: Nick Hern Books, 2005.
- FELDENKRAIS, Moshe. Awareness Through Movement. New York: Harper Collins Publishers, 1990.
- FORSYTHE, William. Practice of Choreography, It Starts From Any Point. New York: Routledge, 2011.
- FRANCLIN, Eric. Dance Imagery for Technique and Performence, USA: Human Kinetics, 1996.
- HARTLEY, Linda. Wisdom of the Body Moving, An Introduction to Body-Mind Centering. Berkeley, CA: North Atlantic Books, 1995.
- HODGE, Alison, ed. Twentieth Century Actor Training. New York, London: Routledge, 2002.
- INNES, Christopher. Avant-garde Theatre. NY, London: Routledge, 1993.
- MITTER, Shomit. Systems of Rehearsal. Stanislavsky, Brecht, Grotowski and Brook. London, NY: Routledge, 1992.
- NEWLOVE, Jean. Laban for Actors and Dancers. London: Routledge, 1993.
- LECOQ, Jacques. Theatre of Movement and Gesture. London: Routledge, 2006.
- LECOQ, Jacques. The Moving Body – Teaching Creative Theatre. New York: Routledge, 2002.
- LONG, Raymond. The Key Muscles of Yoga. Banfha Yoga Publications LLC, 2006.
- LONG, Raymond. The Key Poses of Yoga. Banfha Yoga Publications LLC, 2008.
- PAXTON, Steve. Gravity. Belgium: Graphius, 2018.
- REEVE, Justine. Dance Improvisations. USA: Human Kinetics, 2011.
- REEVES, Geoffrey. Peter Brook. Cambridge: Cambridge University Press, 1995.
- ROOSE-EVANS, James. Experimental Theatre from Stanislavsky to Peter Brook. London: Routledge, 2001.
- STANISLAVSKY, K.S. An Actor Prepares. New York: Routledge, 1989.
- STEINMAN, Louise. The Knowing Body. Berkeley, CA: North Atlantic Books, 1986.
- TUFNELL, Miranda, CRICKMAY, Chris. Body, space, image: notes towards improvisation and performance. Hampshire: Dance books, 2003.
- The Great European Stage Directors: Brook, Grotowski, Barba. London, NY: Methuen Drama, 2019.
- ZARRILLI, P. Psychophysical Acting, an intercultural approach after Stanislavski, London: Routledge, 2009.
Hodnoticí metody a kritéria
Kredity jsou uděleny na základě:
- Prezence v hodinách, min. 70% docházky.
- Zaujetí a osobní invence.
- Prezentace individuální strukturované etudy/partitury.
- Písemná reflexe a účast na klauzurách na konci semestru.
- Písemně zpracovaná práce – schopnost vysvětlit a propojit konkrétní pojmy se cvičeními a materiálem z hodin, práce s literaturou.
Další informace
Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Herectví se zaměřením na autorskou tvorbu a pedagogiku (B.A.) (povinný předmět)