Dějiny scénografie a kostýmu 1
Předmět není vypsán Nerozvrhuje se
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
203DSK1 | Z | 4 | 2T | česky | zimní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Výsledky učení dané vzdělávací složky
Seznámit studenty s historií kostýmního výtvarnictví a scénografie na evropském kontinentu, jejími nejvýznamnějšími etapami a vlivem na scénografii na českém území. Obeznámit studenty s metodami, jenž se využívaly při utváření scénického prostoru a kostýmní tvorby a ozřejmit jejich principy.
Forma studia
Přednášky nad ukázkami prací nejvýznamnějších světových a českých kostýmních výtvarníků a scénografů, inspirační zdroje a souvislosti s evropskou scénografií.
Předpoklady a další požadavky
Maturita, všeobecná středoškolská znalost dějin výtvarného umění.
Obsah kurzu
Přednášky a semináře s prezentacemi nejvýznamnějších kostýmních a scénografických prací od období barokní scénografie a kostýmního výtvarnictví až k počátkům moderní scénografie, seminární práce na vybrané téma z historie scénografie, hledání inspiračních zdrojů a souvislostí scénografické tvorby.
- Barokní kostým a scénografie.
- Typové kostýmní výtvarnictví a typová scénografie 19. století.
- Ostatní barokní divadla v Čechách (přehled, charakteristika,Valtice, Kačina, Mnichovo Hradiště, Náchod), Zámecké divadlo v Litomyšli (J. Platzer).
- Giuseppe Galli-Bibiena a spol., principy iluzivní perspektivní dekorace.
- Zámecké divadlo v Českém Krumlově (Johann Wetschel, Leo Merkel).
- Typová scéna 19. století / Quaglio, Brioschi-Burghardt-Kautský, Mössner / Karel Štapfer - jevištní realistický iluzionismus, František Kolár, Josef Macourek, Robert Holzer.
- Nástup moderních výtvarných směrů v kostýmním výtvarnictví a scénografii.
- Moderní divadelní kostým a scénografie - Bauhaus, ruská avantgarda, německý expresionismus, italský futurismus, Appia, Craig, Ďagilevovy balety.
Doporučená nebo povinná literatura
Oskar Schlemmer, Böblingen 1988
El Teatro de los Pintores, Madrid 2000
Die Russische Avantgarde und die Bühne 1890-1930, Schleswig 1991
Le Danza delle Avanguardie, Milano 2005
Ribi H., E. G. Craig, Figur und Abstraktion, Basel 2000
Hodnoticí metody a kritéria
75% účast na přednáškách a seminářích, samostatná tvorba seminární práce a její prezentace (cca 10 stran textu).
Další informace
Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Scénografie - kostým a maska (M.A.) (povinný předmět)