Kostýmní tvorba 5
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
203KTR5 | ZK | 3 | 6T | česky | zimní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Výsledky učení dané vzdělávací složky
- Cílem je zvládnutí základní práce scénografa při řešení kostýmní výpravy - pojmenování hlavních dramatických situací v kontextu celkové koncepce kostýmní výpravy a všech dramatických postav v inscenaci.
- Chápání použítí všech východisek v řešení divadelního kostýmu - text, analýza dramatické situace, tvar, barva, pohyb, světlo a vztah kostýmů k dramatickému prostoru.
- Posilování schopnosti jasně formulovat vlastní koncepci a cestu, jakou ji lze realizovat v divadelně-dramatické podobě.
- Základní znalost materiálů pro realizaci kostýmní výpravy a v případě historizující podoby kostýmů znalost tvarosloví příslušné historické epochy. Dokázat rozlišit a používat východiska kostýmní tvorby v jednotlivých divadelních formách (opera, činohra, balet).
- Student musí chápat propojení všech složek divadelní tvorby (režie, scénografie, herectví) a být schopen maximální komunikace mezi nimi, spolupráce a navazování.
- Student musí být schopen vést realizaci podle kostýmních návrhů.
Forma studia
Osobní konzultace zadaných cvičení,textů a výtvarných inspirací či zdrojů.Konzultace a analýza dramatických situací, návrhů dramatických postav, význam objektů na jevišti a jejich případná realizovatelnost v profesionálním divadelním provozu. Vedení při realizaci vybraných kostýmních návrhů pro akademické účely (výstavy, klauzury, prezentace školy...).
Práce jsou hodnoceny ve čtyřech termínech v průběhu akademického školního roku.
Předpoklady a další požadavky
Schopnost výtvarné komunikace, dramatického výtvarného projevu a koncepčního myšlení. Znalost základních podob historických oděvů a základních materiálů pro realizaci kostýmní tvorby.Schopnost práce s dramatickým textem, jeho formulace, pojmenování jeho významu a smyslu. Orientace v příbuzných disciplínách - výtvarné umění, literatura, hmotná kultura, klasická hudba. Kreativita a koncepční myšlení.
Obsah kurzu
Předmět se zabývá materiálovou,barevnou a tvarovou kompozicí kostýmní výpravy. Důraz je kladen na dramatická východiska kostýmní tvorby.
Hlavním cílem je zvládnutí celkového řešení kostýmní výpravy pro zadaný semestrální úkol a připravit podklady k její realizaci včetně materiálové a střihové dokumentace. Odevzdaná práce musí obsahovat řešení všech dramatických postav včetně jejich proměn ve vývoji dramatických situací.
- Analýza dramatického textu, libreta,
- hlednání inspiračních zdrojů,
- rozvíjení vlastní interpretace dramatického textu a to především v oblasti klasické operní tvorby,
- rešerše důležitých inscenací nejen na českých scénách,
- vytvoření vlastní koncepce a hledání její dramatické podoby cestou řešení hlavních dramatických situací,
- studie dobového oděvu, tvarosloví,barevnost, materiály a detaily oděvů.
Důraz je kladen na použití specifik kostýmů pro operní divadelní oblast - funkce sboru jako výrazné součásti jevištního obrazu,schopnost tvarování dramatické postavy v kontextu pohybu a pěveckého výkonu umělce, pochopení limitů hudby v kostýmní tvorbě, začlenění kostýmů do jevištního obrazu a schopnost provazovat kostýmy s řešením prostoru.
Celkové koncepční řešení završit realizací minimálně jednoho kostýmního objektu v reálném měřítku a rozvaha materiálu pro případnou realizaci celé kostýmní výpravy.
Vlastní koncepční řešení doložit výtvarnými návrhy kostýmů, řešení masek,líčení a paruk pro celý projekt.
Doporučená nebo povinná literatura
L. Kybalová - Dějiny odívání (všechny díly)
E. Thielle - Geschichte des Kostümes
J. Arnold - Patterns off Fashion 1-2
Moussinac - Dějiny divadla
Blahník - Dějiny divadla
O. Zich - Estetika dramatického umění
K. Kratochvíl - Ze světa komedie del'Arte
V. Ptáčková - Česká scenografie XX. stol.
J. Trojan - Dějiny opery
L. Kybalová, O. Herbenová, M. Lamarová - Obrazová encyklopedie módy
Ze sbírek Ústavu odívání v Kjótu - MÓDA (dějiny odívání 18., 19.a 20. stol.)
R. Vacková - Výtvarný projev v dramatickém umění
A. Pražák - Scénografie I., II. (skripta)
J. Machálková - Móda 20. století
V. Jindra - Specifičnost scénografie
V. Jindra - Studijní materiály I., II.
E. Uchalová - Česká móda 1870-1914, 1918-1939
Hodnoticí metody a kritéria
Kredity jsou udělovány na základě:
- prezence v ateliérové výuce,
- schopnosti koncepčního a dramatického myšlení,
- schopnosti komplexního řešení kostýmní výpravy,
- výtvarného projevu a prezentace prací,
- kreativity,
- splnění všech zadaných úkolů,
- realizace kostýmního objektu,
- schopnosti obhájit svou koncepci.
Rozvrh na zimní semestr 2021/2022:
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
|
|
---|---|
Po |
|
Út |
|
St |
|
Čt |
|
Pá |
|
Datum | Den | Čas | Vyučující | Místo | Poznámky | Č. paralelky |
---|---|---|---|---|---|---|
Po | 14:00–19:00 | Marek CPIN Kateřina ŠTEFKOVÁ |
Atelier Karlova 26, Praha 1 |
paralelka 1 |
Rozvrh na letní semestr 2021/2022:
Rozvrh zatím není připraven
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Scénografie (B.A.) (povinný předmět hlavní)