Rozšířené úhly pohledu - čas, prostor a improvizace 1
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
204RUP1 | Z | 1 | 3T | anglicky, česky | zimní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Výsledky učení dané vzdělávací složky
Kurz Rozšířené Úhly pohledu zkoumá bytí a prožívání ve společném času a prostoru jako základní situaci divadla a mnoha dalších druhů uměleckého vystoupení.
Studenti se budou vzdělávat a rozvíjet jako improvizátoři a divadelníci následujícími směry:
- studium, prožitek a rozšíření vlastního porozumění základním hereckým / performativním principům,
- studium, prožitek a rozšíření svého porozumění základním dramaturgickým / režijním stavebním blokům a aspektům toho, co vytváří význam na jevišti a co dělá představení představením,
- rozvoj porozumění a zkušenosti s různými návrhy divadelních a improvizačních strategií,
- práce se zaměřením na sjednocující výraz těla, hlasu a situace,
- vytvoření podmínek pro otevřenou a kreativní komunikaci ve skupině během improvizace a zároveň poskytování zpětné vazby,
- zážitek s ne-divadelním prostorem jako potenciálním místem pro představení,
- prozkoumání improvizace jako cesty k sebepoznání, sebepřijetí a seberealizaci.
Forma studia
První hodiny kurzu obsahují sestavení skupin a cvičení ve zkoumání času / místa, improvizaci s Rozšířenými Úhly pohledu a analýzou improvizace v otevřených diskusích v celé skupině. Později v průběhu práce, jakmile skupina projde počátečními fázemi, začneme pracovat s tématickou improvizací, improvizací na specifických lokacích, a budeme zkoumat strategie pro používání Rozšířených Úhlů pohledu jako nástroje pro rozvoj divadla.
Předpoklady a další požadavky
Předchozí zkušenost s divadelním vystoupením, tancem, pohybem a hraním je ideální. Pokud zkušenosti nemáte, konzultujte prosím s vyučujícím, zda je pro vás workshop dobrou volbou.
Obsah kurzu
Rozšířené Úhly pohledu jsou způsobem, jak se dívat na součásti, které tvoří ČAS a PROSTOR každodenního života a uměleckého představení. Studujeme, hrajeme si a pracujeme s těmito prvky, abychom si uvědomovali čas a prostor, abychom je viděli jasněji, prožívali je hlouběji a aby bylo možné používat je ve větší míře pro představení, improvizaci a život. Rozšířené Úhly pohledu jsou zvlášť užitečné pro výuku herců / interpretů, tvorbu materiálu pro divadlo a pro tvorbu improvizovaných představení.
Pozadí: Úhly pohledu byly původně vyvinuty v roce 1970 americkou choreografkou Mary Overlie, která používala Šest Úhlů pohledu pro trénink tanečníků a tvorbu choreografií. Její původní Úhly pohledu jsou: prostor, forma, čas, emoce, pohyb a příběh. Mary Overlie říká: “Šest Úhlů pohledu dekonstruují divadlo posunutím koncentrace z celku na jednotlivosti, (je to) jako rozbití atomu”.
Anne Bogartová a Tina Landauová spolu se SITI Company (NY, USA) Anne Bogartové rozpracovaly Overlieové úhly pohledu pro použití při svém školení herců a pro tvůrčí divadelní práci pod vedením uměleckého vedoucího. Jejich Úhly pohledu se dělí do kategorií z hlediska času a prostoru. Úhly pohledu z hlediska času jsou: Tempo, Trvání, Kinestetická odezva a Opakování. A podle prostoru: Tvar, Gesto, Architektura, Prostorový vztah a Topografie.
Po letech cvičení a výuky Úhlů pohledu jsem se začal zajímat o použití Úhlů pohledu pro čistě improvizační formu založenou na konkrétní lokaci. Ve svém výzkumu, vystupování a vyučování jsem (znovu) objevil několik dalších Úhlů pohledu, které jsou podle mne užitečné a s nimiž budeme pracovat v rámci kurzu Rozšířených Uhlů pohledu: v čase: Hudebnost; Načasování / Kairos; a v prostou: Pohled / Oční kontakt; Klid / Ticho; Úsilí; a Vystoupení / Vztah s publikem.
Toto je kompletní výčet Rozšířených Úhlů pohledu, se kterými budeme pracovat: Čas: Tempo, Trvání, Kinestetická odezva, Hudebnost, Načasování / Kairos a Opakování. A v Prostoru: Tvar, Gesto, Pohled / Oční kontakt, Architektura, Úsilí, Prostorový vztah, Topografie, Klid / Ticho a Vystoupení / Vztah s publikem.
Doporučená nebo povinná literatura
Doporučená nebo povinná literatura:
- Psychophysical Acting: An Intercultural Approach after Stanislavsky by Phillip B. Zarrilli (November 28, 2008)
- The Viewpoints Book: A Practical Guide to Viewpoints and Composition – by Anne Bogart and Tina Landau (August 1, 2004)
Další doporučená literatura:
- A Dictionary of Theatre Anthropology: The Secret Art of the Performer by Eugenio Barba and Nicola Savarese (Dec 16, 2005)
- Games for Actors and Non-Actors 2nd Edition by Augusto Boal (Oct 27, 2002)
- The Hero with a Thousand Faces by Joseph Campbell (The Collected Works of Joseph Campbell) (July 28, 2008)
- The Interventionists: Users' Manual for the Creative Disruption of Everyday Life by Nato Thompson, Gregory Sholette, Joseph Thompson and Gregor Sholette (Sep 1, 2006)
- Impro: Improvisation and the Theatre by Keith Johnstone (Jan 7, 1987)
- The Tao of Natural Breathing: For Health, Well-Being, and Inner Growth by Dennis Lewis (Mar 2, 2006)
- Theatre of the Oppressed by Augusto Boal and Charles A. McBride (Jan 1, 1993)
- The Performance Studies Reader by Henry Bial (Editor), Sara Brady (Editor) (August 8, 2015)
- Qi: Increase Your Life Energy by Stefan Stenudd (Oct 19, 2009)
- Zen in the Art of Archery by Eugen Herrigel and R. F. C. Hull (Jan 26, 1999)
Hodnoticí metody a kritéria
Kredit / známka se uděluje na základě docházky, snahy, rozvoje, vytváření pozitivní atmosféry ve skupině, studia povinné literatury a vypracování průběžných písemných zadání.
Poznámka
Tento kurz může být vyučován v češtině, angličtině nebo dvojjazyčně.
Další informace
Předmět je součástí nabídky volitelných předmětů pro celou AMU
Rozvrh na zimní semestr 2021/2022:
Rozvrh zatím není připraven
Rozvrh na letní semestr 2021/2022:
Rozvrh zatím není připraven
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Alternativní a loutkové divadlo (M.A.) (volitelný předmět)