Dramatická výchova s dospělými
Předmět není vypsán Nerozvrhuje se
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
205DVDP | Z | 1 | 2ST | česky | zimní i letní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Výsledky učení dané vzdělávací složky
Student:
- pojmenuje základní důvody práce s dospělými prostřednictvím metod a technik dramatické výchovy,
- pojmenuje s využitím terminologie a zdůvodní s ohledem na potřeby skupiny použití různých forem a možných postupů v dramatické výchovné práci s dospělými,
- orientuje se v oborové literatuře.
Forma studia
Semináře.
Předpoklady a další požadavky
Nejsou.
Obsah kurzu
Cílem kurzu je seznámit studenty s možnostmi aplikace programů, postupů, metod a technik dramatické výchovy v možných podobách práce s dospělými v různých společenských souvislostech (komunitní divadelní aktivity, community theatre, site specific theatre, sousedské divadlo, komunitní slavnosti a rituály, senioři a dramatické aktivity). Studenti budou vedeni k tomu, aby cíleně pracovali s edukačními rozměry práce a s důrazem na prokomunitní zaměření realizovaných činností. Kurz bude veden se zřetelným důrazem na uvědomění si důležitosti vztahu prostředí a potřeb skupiny k využívaným postupům a metodám.
Tématické okruhy:
- role tvořivých aktivit v různých etapách dospělosti,
- specifika práce se seniory, dramatické aktivity v práci s menšinami,
- podoby komunitních divadelních a dramatických aktivit v České republice a v Evropě,
- proměna metod a technik při práci s dospělými,
- deskripce dramatických a divadelních aktivit v okolí působení studentů a studentek.
Doporučená nebo povinná literatura
Povinná literatura:
- VAN ERVEN, Eugene. Community theatre: global perspectives. London-New York: Routledge, 2001. 269 s. ISBN 0-415-19031-2.
- ODDEY, Alison. Devising Theatre: A practical and theoretical handbook. London-New York: Routledge,1994. 258 s. ISBN 0-415-04900-8.
- ŠÍPEK, JIŘÍ. Psychologické souvislosti scénické tvorby. Praha: Nakladatelství Kant - Karel Kerlický, 2010. 144 s. ISBN 978-80-7437-035-9.
- SLAVÍK Jan.Tvorba jako způsob poznávání. (Jan Slavík, Vladimír Chrz, Stanislav Štech et al.). Praha: Karolinum, 2013. 538 s. ISBN 978-80-246-2335-1 (brožováno).
Doporučená literatura:
- Amatérská scéna. Praha: NIPOS. ISSN 0002-6786. Dostupné Z: http://www.amaterskascena.cz/.
- HARTL, Pavel. Komunita občanská a komunita terapeutická. Praha: SLON 1997. 221 s. ISBN 80-85850-45-1.
- HUBÁČEK, Ondřej. Lokální funkce kultury: teoreticko metodologická východiska evaluace kulturních služeb. (Ondřej Hubáček, Lenka Opetalová, Barbora Půtová, Martin Soukup, Ondřej Soukup, Josef Žák). Praha: Univerzita Karlova v Praze, Filozofická fakulta 2015. 148 s. ISBN 978-80-7308-569-8.
- ŽIŽKA, Tomáš a kol. Umění místa (Katalog studentských projektů 2010 – 2012). Praha: NAMU 2012. 206 s. ISBN 978-80-7331-226-8.
Hodnoticí metody a kritéria
Kredity jsou uděleny na základě aktivní účasti v seminářích, docházky (min. 75%) a písemné práce zaměřené na práci se získanými pojmy a strukturami prostřednictvím deskripce vybraného sledovaného tématu a skupiny v působišti studenta.
Další informace
Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Dramatická výchova bakalářské prezenční (povinně volitelný předmět)