Dramatická výchova se specifickými skupinami - Nejmladší děti
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
205DVSSN | Z | 3 | 3ST | česky | letní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Výsledky učení dané vzdělávací složky
Student:
- vyloží význam dramatické výchovy v předškolním věku;
- zná metody a techniky vhodné tento věk a metodiku vzhledem k výchovnému procesu v MŠ;
- samostatně připraví a vede lekci či program určený této cílové skupině.
Forma studia
Semináře.
Předpoklady a další požadavky
Nejsou.
Obsah kurzu
Cílem kurzu je předat studentům základní metody a techniky dramatické výchovy pro práci s dětmi předškolního věku, především v mateřské škole. V předmětu se studenti prakticky seznámí s postupy a metodami vhodné pro práci s dětmi, které cílí na rozvoj empatie, skupinového vnímání, komunikačních schopností, vnímání a orientace v prostoru, smyslového vnímání a představivosti jako základu tvořivé dramatické i nedramatické hry. Kurz nabídne různé druhy podnětů jako motivujících stimulů pro dramatické hry a improvizace (předmět, hudba, text). Studenti pak nabyté zkušenosti využijí při závěrečné práci – vytvoření návrhu lekce pro skupinu předškolního věku.
Tematické okruhy:
- Specifika dramatické výchovy s nejmladšími dětmi.
- Základní inspirační zdroje pro práci s předškolními dětmi.
- Ukázky konkrétních lekcí.
- Návrh lekce dramatické výchovy pro děti předškolního věku.
Doporučená nebo povinná literatura
Povinná literatura:
- BLÁHOVÁ, Krista. Uvedení do systému školní dramatiky: dramatická výchova pro učitele obecné, základní a národní školy. Praha: IPOS - Informační a poradenské středisko pro místní kulturu, 1996. 83 s. ISBN 80-7068-070-9
- SVOBODOVÁ, Eva a ŠVEJDOVÁ, Hana. Metody dramatické výchovy v mateřské škole. Vyd. 1. Praha: Portál, 2011. 167 s. ISBN 978-80-262-0020-8
Doporučená literatura:
- BUDÍNSKÁ, Hana. Hry pro šest smyslů: kartotéka pro loutkáře i neloutkáře, kteří si umějí hrát s dětmi. 10. vydání. Praha: Národní informační a poradenské středisko pro kulturu, 2017. ISBN 978-80-7068-323-1
- HURDOVÁ, Eva. Hrajeme si s padákem: hry s padákem, stuhami a šátky. Vyd. 1. Praha: Portál, 2009. 115 s. ISBN 978-80-7367-578-3
- KOŤÁTKOVÁ, Soňa a kol. Vybrané kapitoly z dramatické výchovy. Vyd. 1. Praha: Karolinum, 1998. 222 s. ISBN 80-7184-756-9
- MACHKOVÁ, Eva. Úvod do studia dramatické výchovy. Praha: IPOS - Informační a poradenské středisko pro místní kulturu, 1998. 199 s. ISBN 80-901660-3-2
- MACHKOVÁ, Eva. Metodika dramatické výchovy: zásobník dramatických her a improvizací. 12. vyd. Praha: Národní informační a poradenské středisko pro kulturu, 2011. 155 s. ISBN 978-80-7068-250-0
- MACHKOVÁ, Eva. Volba literární látky pro dramatickou výchovu, aneb, Hledání dramatičnosti. 1. vyd. Praha: Akademie múzických umění, Divadelní fakulta, 2000. 122 s. Studijní texty. ISBN 80-85883-54-6
- POLZEROVÁ, Eva. Pohybová průprava jako součást dramatické výchovy: průprava dětí mladšího školního věku. Vyd. 1. Praha: Informační a poradenské středisko pro místní kulturu, 1995. 24 s. ISBN 80-7068-068-7
- OPRAVILOVÁ, Eva a MACHKOVÁ, Eva, ed. Malý průvodce dramatickou výchovou v mateřské škole. Vyd. 1. Praha: ARTAMA (IPOS) ve spolupráci se Sdružením pro tvořivou dramatiku, 1992. 40 s. ISBN 80-7068-047-4
- ULRYCHOVÁ, Irina, ŠVEJDOVÁ, Hana a GREGOROVÁ, Vlasta. Hrajeme si s pohádkami: dramatická výchova v mateřské škole a na 1. stupni základní školy. Vyd. 1. Praha: Portál, 2000. 120 s. ISBN 80-7178-355-2
Hodnoticí metody a kritéria
Aktivní účast v hodinách, docházka min. 80 %, vytvoření návrhu lekce dramatické výchovy pro děti předškolního věku.
Rozvrh na zimní semestr 2021/2022:
Rozvrh zatím není připraven
Rozvrh na letní semestr 2021/2022:
Rozvrh zatím není připraven
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Dramatická výchova dvouleté prezenční magisterské (povinně volitelný předmět)