Metody a techniky dramatické výchovy v lektorství - Muzejní a galerijní animace
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
205KMTM | Z | 3 | 15SS | česky | zimní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Výsledky učení dané vzdělávací složky
Student:
- chápe specifikum muzejní a galerijní práce;
- aplikuje hry a cvičení dramatické výchovy do prostředí muzea a galerie;
- hledá náměty a témata pro dramatickovýchovné působení v muzeu a galerii;
- vytvoří vlastní lekci s využitím metod dramatické výchovy pro galerii či muzeum.
Forma studia
Semináře.
Předpoklady a další požadavky
Nejsou.
Obsah kurzu
Předmět si klade za cíl seznámit studenty s možností využití metod dramatické výchovy v muzeích a galeriích a seznámit je s příklady z praxe. Cílem předmětu je, aby si student uvědomil, že tato práce má svá specifika a jistá omezení vzhledem k prostoru, času, počtu účastníků a tématu díla. Student by měl být schopen tvořivě a koncepčně uvažovat a vystavět pro muzeum či galerii lekci, kterou i obhájí.
Tematické okruhy:
- Prostředí muzea a galerie a jeho specifika při práci se skupinou.
- Školní skupiny v muzeu, galerii a specifika práce s nimi.
- Výběr her a cvičení vzhledem k prostoru času, počtu účastníků a tématu díla.
- Ukázky z praxe.
- Návštěva galerie, muzea a prezentace vlastních lekcí.
Doporučená nebo povinná literatura
Povinná literatura:
- BRABCOVÁ, Alexandra ed. Brána muzea otevřená: [průvodce na cestě muzea k lidem a lidí do muzea]. Náchod: Juko, 2003. 583 s. ISBN 80-86213-28-5.
- DYTRTOVÁ, Kateřina. Interpretace a metody ve vizuálních oborech. Vyd. 1. Ústí nad Labem: UJEP, 2010. 249 s. Acta Universitatis Purkynianae, 157. Studia artium. ISBN 978-80-7414-250-5.
- HORÁČEK, Radek. Galerijní animace a zprostředkování umění: poslání, možnosti a podoby seznamování veřejnosti se soudobým výtvarným uměním prostřednictvím aktivizujících programů na výstavách. Brno: CERM, 1998. 142 s. ISBN 80-7204-084-7.
- KESNER, Ladislav. Imaginace a výtvarné umění: nové perspektivy starého vztahu. Umění. Ústav dějin umění AV ČR, 2005, roč. 53, č. 3, s. 207-26. ISSN 0049-5123
- KESNER, Ladislav. Muzeum umění v digitální době: vnímání obrazů a prožitek umění v soudobé společnosti. Vyd. 1. Praha: Národní galerie, 2000. 259 s. ISBN 80-7035-155-1.
Doporučená literatura:
- LŐFFELMANN, Vojtěch. Pracuji – budujeme – rozhodují. Praha, 2017. Diplomová práce. Akademie múzických umění. Divadelní fakulta. Katedra výchovné dramatiky.
- MACHKOVÁ, Eva, ed. Projekty dramatické výchovy pro mladší školní věk. Vyd. 1. Praha: Portál, 2013. 187 s. ISBN 978-80-262-0374-2.
- MACHKOVÁ, Eva, ed. Projekty dramatické výchovy pro starší školní věk. Vyd. 1. Praha: Portál, 2013. 150 s. ISBN 978-80-262-0504-3.
- MACHKOVÁ, Eva, ed. Projekty dramatické výchovy pro středoškoláky. Vyd. 1. Praha: Portál, 2012. 149 s. ISBN 978-80-262-0093-2.
Hodnoticí metody a kritéria
Kredity jsou uděleny na základě vypracování a obhajoby návrhu lekce v prostorách galerie/muzea, případně i jeho realizace.
Rozvrh na zimní semestr 2021/2022:
Rozvrh zatím není připraven
Rozvrh na letní semestr 2021/2022:
Rozvrh zatím není připraven
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Dramatická výchova dvouleté kombinované magisterské (povinně volitelný předmět)