Psychosomatická dílna
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
205KPSD | Z | 1 | 20DS | česky | letní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Výsledky učení dané vzdělávací složky
Student:
- kooperuje, improvizuje, vytváří postavy;
- vnímá své partnery – herecké i divácké;
- pravdivě jedná v dialogu či kratší inscenaci;
- rozlišuje mezi psychologickým a ne-psychologickým přístupem k herectví;
- reflektuje svůj herecký projev;
- poskytuje konstruktivní zpětnou vazbu svým spolužákům;
- vlastní získanou zkušenost přenáší do své pedagogické praxe.
Forma studia
Dílny.
Předpoklady a další požadavky
Nejsou.
Obsah kurzu
Cílem předmětu je prohloubené praktického poznávání možností herecké tvorby. Studenti mají možnost potkat se s různými přístupy k tvorbě postavy, role, bytí na jevišti. Prostřednictvím odlišných metod a technik jsou studenti vedeni především k hledání autenticity v hereckém projevu. Předmět reaguje a zohledňuje práci studentů na Skupinovém divadelním projektu. Konkrétní metody a techniky jsou vybírány na základě požadavků na herecké jednání v rámci prezentace Skupinového divadelního projektu studentů
Tematické okruhy:
- Postava, role.
- Vnímání partnera (jak hereckého, tak diváckého).
- Skupinové a sólová improvizace.
- Fixace hereckého projevu.
- Autenticita hereckého projevu.
- Vědomá reflexe vlastního hereckého projevu, poskytování zpětné vazby spolužákům.
Doporučená nebo povinná literatura
Povinná literatura:
- BOGARD, Ann, LANDAU, Tina: Úhly pohledu: praktický průvodce systémem úhlů pohledu a kompozice. Praha: Divadelní ústav ve spolupráci s Divadlem Archa, 2007, 205 s. ISBN: 978-80-7008-210-2
Doporučená literatura:
- ALCHNITZ, Jurij. The art of dialogue: methods for theatre practice. Berlin: Ars Incognita, 2010. 227 s. ISBN: 978-3-9809230-8-8
- BOAL, Augusto. Games for actors and non-actors. London: Routledge, 2002. 301 s. ISBN 0-415-26708-0
- BROOK, Peter. Prázdný prostor. 1. vyd. Praha: Panorama, 1988. 229 s. Dramatická umění
- BROOK, Peter. Pohyblivý bod: čtyřicet let divadelního výzkumu 1946-1987. Překlad Jan HANČIL. Vyd. 1. Praha: Nakladatelství Studia Ypsilon, 1996. 246 s. ISBN 80-238-0632-7
- ČECHOV, Michail Aleksandrovič. Hercova cesta; O herecké technice. Vydání druhé, první společné vydání v nakladatelství KANT. Praha: KANT, 2017. 254 stran. Disk. Velká řada; svazek 39. ISBN 978-80-7437-241-4.
- DONNELLAN, Declan. Herec a jeho cíl. Praha: Brkola, 2007. 247 s. ISBN 978-80-903842-1-7.
- GROTOWSKI, Jerzy. Towards a Poor Theatre. Routledge, 2002. ISBN 0-413-34910-1
- GROTOWSKI, Jerzy. Jezy Grotowski a Teatr laboratorium – texty. Druhá část. Praha: Pražské kulturní středisko, 1990. 125 s. ISBN 80-85040-07-7
- GROTOWSKI, Jerzy. Divadlo a rituál: texty 1965-1969. Vyd. 1. Bratislava: Kalligram, 1999. 207 s. ISBN 80-7149-276-0
- HAVELKA, Jiří. Zmrazit čerstvé ovoce: útržky úvah o divadelní zkoušce. 1. vyd. Praha: Akademie múzických umění v Praze, 2012. 185 s. ISBN 978-80-7331-222-0
- SPOLIN, Viola: Improvisation for the theater: a handbook of teaching and directing techniques. Evanson: Northwestern University Press, 1999. 397 s. ISBN: 0-8101-0018-5
Hodnoticí metody a kritéria
Docházka minimálně 75%, veřejná prezentace kratšího jevištního tvaru.
Rozvrh na zimní semestr 2021/2022:
Rozvrh zatím není připraven
Rozvrh na letní semestr 2021/2022:
Rozvrh zatím není připraven
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Dramatická výchova dvouleté kombinované magisterské (povinný předmět s možností opakovaného zapsání)