Kapitoly z teorie literatury 1
Předmět není vypsán Nerozvrhuje se
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
205KTBK1 | Z | 1 | 10SS | česky | zimní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Výsledky učení dané vzdělávací složky
Student:
- orientuje se v základních oblastech teorie literatury,
- vnímá literární dílo jako strukturu,
- zná základní jazykové prostředky,
- orientuje se ve versologii,
- orientuje se v problematice práce s dějem v literárním díle,
- orientuje se v problematice tvorby postavy a prostředí v literárním díle,
- analyzuje a interpretuje kratší umělecký literární text,
- používá odbornou literárněvědnou terminologii,
- vyhledává relevantní odbornou literaturu,
- pracuje s bibliografickými odkazy.
Forma studia
Semináře.
Předpoklady a další požadavky
Nejsou.
Obsah kurzu
Předmět je zaměřen na ty oblasti teorie literatury, které jsou důležité pro pedagoga dramatické výchovy. Předmět kombinuje praktické činnosti s přednáškami s důrazem na kontextové vazby. Smyslem předmětu je orientovat posluchače v základních okruzích a problémech teorie literatury obecně a teorie literatury pro děti a mládež speciálně, rozvíjet schopnosti a dovednosti rozpoznávat a analyzovat prostředky a postupy, které má k dispozici autor uměleckého textu, rozvíjet schopnosti interpretovat literární dílo, jeho strukturu a orientovat se ve všech jeho vrstvách, rozpoznat hodnoty literárního díla a možnosti, které nabízí tvořivému pedagogovi při práci s dětmi a mládeží, otvírat cesty k orientaci v literárních druzích, žánrech a žánrových variantách důležitých zejména pro literaturu pro děti a mládež.
Tematické okruhy:
- Uvedení do literární teorie, základní pojmy a souvislosti.
- Literární dílo jako struktura.
- Jazyk – brána do literárního díla. Jazykové prostředky literárního díla. Zvuková a grafická stránka verše. Syntaktické prostředky a problematika volného verše.
- Základní repertoár tematických prostředků.
- Fikční světy v literárním díle a jejich součásti.
- Děj, příběh, fabule, syžet.
- Obraz a funkce postavy.
- Obraz a funkce prostředí v literárním díle.
Doporučená nebo povinná literatura
Povinná literatura:
- BRUKNER, Josef a Jiří FILIP. Poetický slovník. Praha: Mladá fronta, 1997. 368 s. ISBN 80-204-0650-6.
- ČERVENKA, Miroslav. Významová výstavba literárního díla. Praha: Karolinum, 1992. 156 s. Acta Universitatis Carolinae. Philologica, Monographia CXVI/1992. ISSN 0567-8269.
- DOLEŽEL, Lubomír. Narativní způsoby v české literatuře. Přeložil Lubomír DOLEŽEL. Praha: Český spisovatel, 1993. 152 s. Přel. z: Narrative Modes in Czech Literature. ISBN 80-202-0418-0.
- HAMAN, Aleš. Úvod do studia literatury a interpretace díla. Praha: H & H, 1999. 180 s. ISBN 80-86022-57-9 .
- HRABÁK, Josef. Úvod do teorie verše. 4., rozš. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1970. 260 s.
- NEZKUSIL, Vladimír. Nástin didaktiky literární výchovy (čtyřletá gymnázia a vyšší třídy víceletých gymnázií) : z praxe pro praxi. Praha: UK-PedF, 2004. 168 s. ISBN 80-7290-160-5.
- KUBÍČEK, Tomáš, Jiří HRABAL a Petr A. BÍLEK. Naratologie: Strukturální analýza vyprávění. Praha-Podlesí: Dauphin, 2013. 248 s. ISBN 978-80-7272-592-2.
- PROPP, Vladimir Jakovlevič. Morfologie pohádky a jiné studie. Přel. Miroslav ČERVENKA, Marcela PITTERMANNOVÁ a Hana ŠMAHELOVÁ. Praha: H & H, 1999. 364 s. ISBN 80-86022-16-1.
- VODIČKA, Felix aj. Svět literatury I. Praha: SPN, 1967. 224 s.
- SCHMID, Wolf. Narativní transformace: Dění-příběh-vyprávění-prezentace vyprávění. Přel. Petr MÁLEK. Praha: Ústav pro českou literaturu AV ČR, 2004. 70 s. Ed. Theoretica, sv. 3. ISBN 80-85778-41-6.
Doporučená literatura:
- CHALOUPKA, Otakar a Vladimír NEZKUSIL. Vybrané kapitoly z teorie dětské literatury I. Praha: Albatros, 1973. 116 s.
- CHALOUPKA, Otakar a Vladimír NEZKUSIL. Vybrané kapitoly z teorie dětské literatury II. Praha: Albatros. 132 s.
- CHALOUPKA, Otakar a Vladimír NEZKUSIL. Vybrané kapitoly z teorie dětské literatury III. Praha: Albatros. 152 s.
- IBRAHIM, Robert, Petr PLECHÁČ a Jakub ŘÍHA. Úvod do teorie verše. Praha: Filip Tomáš – Akropolis, 2013. 160 s. ISBN 978-80-7470-051-4.
- NÜNNING, Ansgar (ed.). Lexikon teorie literatury a kultury: koncepce, osobnosti, základní pojmy. Přel. Aleš URVÁLEK a Zuzana ADAMOVÁ. Brno: Host, 2006. 912 s. Přel. z: Metzler Lexikon Literatur- und Kulturtheorie. Ansätze - Personen - Grundbegriffe [2001]. ISBN 80-7294-170-4.
- RIMMON-KENAN(OVÁ), Shlomith. Poetika vyprávění. Přel. Vanda PICKETTOVÁ. Brno: Host, 2001. 174 s. Přel. z: Narrative Fiction: Contemporary Poetics [1983] . ISBN 80-7294-004-X.
- ŠMAHELOVÁ, Hana. Návraty a proměny: Literární adaptace lidových pohádek. 2., upr. vyd. Praha: Albatros, 1989. 240 s.
- URBANOVÁ, Svatava. Meandry a metamorfózy dětské literatury. Olomouc: Votobia, 2003. 368 s. ISBN 80-7198-548-1
- WELLEK, René a Austin WARREN. Teorie literatury. Přel. Miloš CALDA. Olomouc: Votobia, 1996. 560 s. Přel. z: Theory of Literature. ISBN 80-7198-150-8.
Hodnoticí metody a kritéria
Kredity jsou uděleny na základě aktivity v diskuzích na seminářích, přednesení referátu o nových knihách pro děti a mládež.
Během semestru se vyžaduje samostatná četba.
Další informace
Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Dramatická výchova bakalářské kombinované (povinný předmět s možností opakovaného zapsání)