Kapitoly z teorie literatury 2
Předmět není vypsán Nerozvrhuje se
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
205KTBK2 | ZK | 2 | 8SS | česky | letní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Výsledky učení dané vzdělávací složky
Student:
- analyzuje a interpretuje literární dílo jako strukturu, orientuje se v jazykových, tematických i kompozičních prostředcích,
- vnímá rozdíl mezi uměleckým literárním a divadelním dílem z hlediska jazykových i tematických prostředků,
- rozlišuje námět a téma,
- zná kompoziční postupy a principy v literárním díle,
- používá odbornou literárněvědnou terminologii,
- vyhledává relevantní odbornou literaturu a pracuje s ní,
- pracuje s bibliografickými odkazy a poznámkovým aparátem,
- rozeznává kvalitní literární texty od substandardní produkce,
- zná základní žánry a žánrové varianty literatury pro děti a mládež.
Forma studia
Semináře.
Předpoklady a další požadavky
Nejsou.
Obsah kurzu
Předmět je zaměřen na ty oblasti teorie literatury, které jsou důležité pro pedagoga dramatické výchovy. Předmět kombinuje praktické činnosti s přednáškami s důrazem na kontextové vazby. Smyslem předmětu je orientovat posluchače v základních okruzích a problémech teorie literatury obecně a teorie literatury pro děti a mládež speciálně, rozvíjet schopnosti a dovednosti rozpoznávat a analyzovat prostředky a postupy, které má k dispozici autor uměleckého textu, rozvíjet schopnosti interpretovat literární dílo, jeho strukturu a orientovat se ve všech jeho vrstvách, rozpoznat hodnoty literárního díla a možnosti, které nabízí tvořivému pedagogovi při práci s dětmi a mládeží, otvírat cesty k orientaci v literárních druzích, žánrech a žánrových variantách důležitých zejména pro literaturu pro děti a mládež.
Tematické okruhy:
- Základní repertoár tematických prostředků:
- Vypravěč a jeho funkce v literárním díle. Vyprávěcí situace.
- Motivy a motivické prvky.
- Námět a téma v literárním díle.
- Kompozice. Kompoziční principy a postupy. Dominanta / sémantické gesto.
- Genologie. Druhy a žánry literatury s ohledem na literaturu pro děti a mládež a jejich proměny.
Doporučená nebo povinná literatura
Povinná literatura:
- BRUKNER, Josef a Jiří FILIP. Poetický slovník. Praha: Mladá fronta, 1997. 368 s. ISBN 80-204-0650-6.
- ČERVENKA, Miroslav. Významová výstavba literárního díla. Praha: Karolinum, 1992. 156 s. Acta Universitatis Carolinae. Philologica, Monographia CXVI/1992. ISSN 0567-8269.
- DOLEŽEL, Lubomír. Narativní způsoby v české literatuře. Přeložil Lubomír DOLEŽEL. Praha: Český spisovatel, 1993. 152 s. Přel. z: Narrative Modes in Czech Literature. ISBN 80-202-0418-0.
- HAMAN, Aleš. Úvod do studia literatury a interpretace díla. Praha: H & H, 1999. 180 s. ISBN 80-86022-57-9 .
- HRABÁK, Josef. Úvod do teorie verše. 4., rozš. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1970. 260 s.
- NEZKUSIL, Vladimír. Nástin didaktiky literární výchovy (čtyřletá gymnázia a vyšší třídy víceletých gymnázií) : z praxe pro praxi. Praha: UK-PedF, 2004. 168 s. ISBN 80-7290-160-5.
- KUBÍČEK, Tomáš, Jiří HRABAL a Petr A. BÍLEK. Naratologie: Strukturální analýza vyprávění. Praha-Podlesí: Dauphin, 2013. 248 s. ISBN 978-80-7272-592-2.
- PROPP, Vladimir Jakovlevič. Morfologie pohádky a jiné studie. Přel. Miroslav ČERVENKA, Marcela PITTERMANNOVÁ a Hana ŠMAHELOVÁ. Praha: H & H, 1999. 364 s. ISBN 80-86022-16-1.
- VODIČKA, Felix aj. Svět literatury I. Praha: SPN, 1967. 224 s.
- SCHMID, Wolf. Narativní transformace: Dění-příběh-vyprávění-prezentace vyprávění. Přel. Petr MÁLEK. Praha: Ústav pro českou literaturu AV ČR, 2004. 70 s. Ed. Theoretica, sv. 3. ISBN 80-85778-41-6.
Doporučená literatura:
- CHALOUPKA, Otakar a Vladimír NEZKUSIL. Vybrané kapitoly z teorie dětské literatury I. Praha: Albatros, 1973. 116 s.
- CHALOUPKA, Otakar a Vladimír NEZKUSIL Vybrané kapitoly z teorie dětské literatury II. Praha: Albatros. 132 s.
- CHALOUPKA, Otakar a Vladimír NEZKUSIL. Vybrané kapitoly z teorie dětské literatury III. Praha: Albatros. 152 s.
- IBRAHIM, Robert, Petr PLECHÁČ a Jakub ŘÍHA. Úvod do teorie verše. Praha: Filip Tomáš – Akropolis, 2013. 160 s. ISBN 978-80-7470-051-4.
- NÜNNING, Ansgar (ed.). Lexikon teorie literatury a kultury: koncepce, osobnosti, základní pojmy. Přel. Aleš URVÁLEK a Zuzana ADAMOVÁ. Brno: Host, 2006. 912 s. Přel. z: Metzler Lexikon Literatur- und Kulturtheorie. Ansätze - Personen - Grundbegriffe [2001]. ISBN 80-7294-170-4.
- RIMMON-KENAN(OVÁ), Shlomith. Poetika vyprávění. Přel. Vanda PICKETTOVÁ. Brno: Host, 2001. 174 s. Přel. z: Narrative Fiction: Contemporary Poetics [1983] . ISBN 80-7294-004-X.
- ŠMAHELOVÁ, Hana. Návraty a proměny: Literární adaptace lidových pohádek. 2., upr. vyd. Praha: Albatros, 1989. 240 s.
- URBANOVÁ, Svatava. Meandry a metamorfózy dětské literatury. Olomouc: Votobia, 2003. 368 s. ISBN 80-7198-548-1
- WELLEK, René a Austin WARREN. Teorie literatury. Přel. Miloš CALDA. Olomouc: Votobia, 1996. 560 s. Přel. z: Theory of Literature. ISBN 80-7198-150-8.
Hodnoticí metody a kritéria
Kredity jsou uděleny na základě aktivity na seminářích, vypracování seminární práce.
Během semestru se vyžaduje samostatná četba.
Další informace
Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Dramatická výchova bakalářské kombinované (povinný předmět s možností opakovaného zapsání)