Předmět a prostor 2
Předmět není vypsán Nerozvrhuje se
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
205PAR2 | Z | 1 | 20S | česky | letní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Výsledky učení dané vzdělávací složky
Cílem kurzu je systematický průzkum prostoru jako divadelního komponentu, jeho možností a vlastností.
Forma studia
Kontaktní výuka, diskuse, analýza ukázek divadelních produkcí zaznamenaných na médiích, čtení odborné literatury.
Předpoklady a další požadavky
- Orientace v dějinách divadla.
- Absolvování několika divadelních projektů.
- Absolvování předmětů týkajících se scénografie a inscenační tvorby.
Obsah kurzu
Volitelný předmět prohlubující vnímání prostoru a jeho divadelního potenciálu, zkoumání možností, které různé prostory a různé uspořádání prostoru nabízejí pro divadelní i paradivadelní činnost.
- Prostor a jeho vlastnosti.
- Reálný, jevištní a dramatický prostor.
- Prostor dramatického děje.
- Typy divadelních prostorů.
- Vliv tvaru divadelního prostoru na inscenaci.
Doporučená nebo povinná literatura
MAREŠOVÁ, Sylva (ed.). Naše současná loutkářská scénografie. Praha: Divadelní ústav, 1987. 110s. 18 s. příl. Scénografie 55.
PÖRTNER, Paul. Experimentální divadlo. Přel. Jan Rak, Praha: Orbis, 1965. Horizont, sv. 1. 176 s. Přel. z: Experiment Theater.
PTÁČKOVÁ, Věra. Česká scénografie XX. století. Praha: Odeon, 1982. 366 s.
---. Drama života a světa Růženy Vackové. In KRAUS, Karel (ed.). O divadle 1: 1986-9. Praha: Lidové noviny, 1990, s. 306-321. ISBN 80-7106-018-6.
RICHTER, Luděk. Od předmětu k loutce, od loutky k předmětu: O vzniku a možnostech výpovědi loutky a loutkou. Praha: IPOS-ARTAMA; Praha: Společenství pro pěstování divadla pro děti a mládež Dobré divadlo dětem, 1997. 56 s. ISBN 80-7068-097-0.
ZAVARSKÝ, Ján. Kapitolky zo scénografie. Bratislava: Osvetový ústav, 1980. 204 s.
Hodnoticí metody a kritéria
- Kredity jsou uděleny na základě aktivní účasti na seminářích a cvičeních.
- Každý posluchač připraví v rámci semináře scénografickou koncepci (s důrazem na prostor) konkrétní inscenace nebo projektu v nedivadelním prostoru.
Další informace
Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje