Psychologie a dramatická výchova 2
Předmět není vypsán Nerozvrhuje se
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
205PSYP2 | Z | 2 | 2ST | česky | letní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Výsledky učení dané vzdělávací složky
- Student tvoří smysluplné a relevantní definice psychologických fenoménů na základě své znalosti a znalosti literatury.
- Student se orientuje ve vývoji osobnosti a rozumí vývojovým specifikům konkrétních cílových skupin dramatické výchovy (mladší školní věk, adolescenti, dospělí...).
Forma studia
Semináře.
Předpoklady a další požadavky
Nejsou.
Obsah kurzu
Kurz předmětu psychologie a jejího praktického využití pro pedagoga dramatické výchovy obsahuje jak přehled psychologie, uspořádání a porozumění psychologické terminologii, obeznámení se základními psychologickými směry, jejich paradigmaty a přínosem, psychologickými disciplínami (vývojová psychologie, sociální psychologie atd.), tak část sebezkušenostní, psychologické testy a dotazníky, metody dramaterapie a na tělo zaměřené psychoterapie.
Cílem předmětu je poskytnout studentům dostatečnou orientaci v předmětu psychologie pro potřeby jejich pedagogické praxe.
Předmět je koncipován jako třísemestrální.
Tematické okruhy:
- základy psychologie osobnosti,
- základy sociální psychologie,
- základy vývojové psychologie,
- psychoterapie zaměřená na tělo.
Doporučená nebo povinná literatura
Povinná literatura:
- VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie: Dětství, dospělost, stáří. Praha: Portál, 2000. 528 s. ISBN 80-7178-308-0.
- VÁGNEROVÁ, Marie. Obecná psychologie: Dílčí aspekty lidské psychiky a jejich orgánový základ. Praha: Karolinum, 2016, 405 s. ISBN 978-80-246-3268-1
Doporučená literatura:
- ATKINSON, Rita L.; ATKINSON, Richard C.; SMITH, Edward E.; BEM, Daryl J.; NOLEN-HOEKSEMA, Susan. Psychologie. Přel. Erik Herman, Miroslav Petržela a Dagmar Brejlová. 2., aktul. vyd. Praha: Portál, 2003. 752 s. Přel. z: Hilgard´s Introduction to Psychology. ISBN 80-7178-640-3.
- ČÁP, Jan. Psychologie výchovy a vyučování. Praha: Karolinum; Praha: H & H, 1993. 416 s. ISBN 80-7066-534-3.
- DRAPELA, Victor J. Přehled teorií osobnosti. Přel. Karel Balcar. Praha: Portál, 1997. 176 s. Přel. z: Review of personality theories [1987]. ISBN 80-7178-134-7.
- GILLERNOVÁ, Ilona. Slovník základních pojmů z psychologie. Praha: Fortuna, 80 s. ISBN 80-7168-683-2.
- GILLERNOVÁ, Ilona; BURIÁNEK, Jiří. Základy psychologie, sociologie: základy společenských věd. Praha: Fortuna, 1995. 160 s. ISBN 80-7168-242-X.
- HAYES(OVÁ), Nicky. Aplikovaná psychologie. Přel. Dagmar Brejlová. Praha: Portál, 2003. 220 s. Přel. z: Applied psychology [2001]. ISBN 80-7178-807-4.
- HAYES(OVÁ), Nicky. Základy sociální psychologie. Přel. Irena Štěpaníková. 3. vyd. Praha: Portál, 1998. 168 s. Přel. z: Principles of Social Psychology [1993]. ISBN 80-7178-763-9.
- HELUS, Zdeněk. Psychologie pro střední školy. Praha: Fortuna, 1995. 120 s. ISBN 80-7168-245-4.
- HOSKOVEC, Milan; NAKONEČNÝ, Milan; SEDLÁKOVÁ, Miluše. Psychologie XX. století I. Praha: Karolinum, 1993. 108 s. ISBN 80-7066-714-1.
- JANOUŠEK, Jaromír; HOSKOVEC, Jiří; ŠTIKAR, Jiří. Psychologický výkladový atlas. Praha: Karolinum-Academia, 1993. 284 s. ISBN 80-7066-716-8.
- NAKONEČNÝ, Milan. Lexikon psychologie. Praha: Vodnář, 1995. 400 s. 80-85255-74-X.
- NAKONEČNÝ, Milan. Úvod do psychologie. Praha: Academia, 2003. 508 s. ISBN 80-200-0993-0.
- ŘÍČAN, Pavel. Psychologie: příručka pro studenty. Praha: Portál, 2005. 288 s. ISBN 80-7178-923-2.
- VÝROST, Jozef; SLAMĚNÍK, Ivan. Sociální psychologie = Sociálna psychológia. Praha: ISV, 1997. 456 s. ISBN 80-85866-20-X.
Hodnoticí metody a kritéria
Kredity jsou uděleny na základě prezentace nebo seminární práce na zadané psychologické téma.
Další požadavky na studenta: empatie a schopnost kooperovat v různě velkých skupinách, základní znalosti z obecné psychologie a pedagogiky.
Další informace
Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Dramatická výchova bakalářské prezenční (povinný předmět s možností opakovaného zapsání)