Základy metodologie výzkumu 2
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
205QZMY2 | Z | 2 | 10S | česky | letní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Výsledky učení dané vzdělávací složky
Student:
- Vysvětlí rozdíl mezi výzkumem a jinými poznávacími činnostmi.
- Vyloží základní výzkumná paradigmata.
- Prokáže porozumění logice výstavby výzkumu v modelových úkolech.
- Provede samostatný závěrečný výzkum (aplikuje poznatky a dovednosti).
Forma studia
Seminář, individuální konzultace, výzkum.
Předpoklady a další požadavky
Nejsou.
Obsah kurzu
- Kurz je koncipován dvousemestrálně, druhý semestr je veden formou konzulatcí studentských výzkumných projektů.
- Kurz se zabývá základy metodologie výzkumů v oblasti edukačního dramatu, resp. divadelního a dramatického umění. Prezentuje základní logiku výzkumu a prakticky ověřuje dovednost aplikovat ji na konkrétních tématech.
Témata:
- Poznávání jevů v životě vědě – laické a vědecké poznávání a myšlení.
- Základní pojmy metodologie výzkumů v oblasti společenskovědní a umělecké.
- Obecná typologie výzkumů – paradigmata, druhy.
- Základní typy výzkumů v oblasti edukačního umění a jejich metody.
- Struktura výzkumů a jejich metody.
- Specifické zřetele vztahující se k výzkumu lidského chování/jednání.
- Samostatný výzkumný projekt a jeho aplikace v praxi.
Doporučená nebo povinná literatura
ACKROYD, Judith. Research Methodologies in Drama Education. Stoke on Trent (UK), 2006. 186 s. ISBN 978-1-85856-323-7.
HENDL, Jan. Kvalitativní výzkum. Základní teorie, metody a aplikace. Praha: Portál, 2008. 408 s. ISBN 978-80-7367-485-4.
CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu. Základy kvantitativního výzkumu. Praha: Grada, 2007. 272 s. ISBN 978-80-247-1369-4.
KASÍKOVÁ, Hana. Učitel jako výzkumník In PROVAZNÍK, Jaroslav (ed.). Dítě mezi výchovou a uměním: Dramatická výchova na přelomu tisíciletí. Příspěvky z konference o dramatické výchově, kterou roku 2007 uspořádaly katedra výchovné dramatiky Divadelní fakulty Akademie múzických umění v Praze a Sdružení pro tvořivou dramatiku. Praha: Sdružení pro tvořivou dramatiku ve spolupráci s katedrou výchovné dramatiky DAMU, 2008, s. 165-169. ISBN 978-80-903901-2-6.
MIOVSKÝ, Michal. Kvalitativní přístup a metody v psychologickém výzkumu. Praha: Grada, 2006. 332 s. ISBN 80-247-1362-4.
PELIKÁN, Jiří. Základy empirického výzkumu pedagogických jevů. Praha: Karolinum, 1998.270 s. ISBN 80-7184-569-8.
ROUBAL, JAN. O podstatě divadla a teatrality. Divadelní revue.,1999, roč. 10, č. 3, s. 3-16. ISBN 0862-5409.
SULLIVAN, Graeme. Akty výzkumu v umělecké praxi. [online] Dostupný na: http://clanky.rvp.cz/clanek/o/z/3005/AKTY-VYZKUMU-V-UMELECKE-PRAXI.html/.
ŠVAŘÍČEK, Roman; ŠEĎOVÁ, KKlára. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál, 2007. 340 s. ISBN 978-80-7367-313-0.
VALENTA, Josef. Metodologie výzkumů v dramatické výchově a vzdělání učitelů. Tvořivá dramatika. 2010, č. 2, s. 1-6. ISSN 1211-+8001.
VALENTA, Josef. Prolegomena k metodologii výzkumů v oboru výchovy dramatické I + II. Disk. 2012, č. 40 a 41, s. 67-85. ISSN 1213-8665.
VALENTA, Josef. Scénologie (každodenního) chování. (8. kapitola - výzkum). Praha: DAMU-KANT, v tisku..
Hodnoticí metody a kritéria
Samostatné vypracování výzkumného projektu a jeho základní aplikace v praxi.
Poznámka
Nejsou.
Rozvrh na zimní semestr 2021/2022:
Rozvrh zatím není připraven
Rozvrh na letní semestr 2021/2022:
Rozvrh zatím není připraven
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Dramatická výchova - dvouleté kombinované (M.A.) (povinný předmět)