Úvod do studia dramatické výchovy
Předmět není vypsán Nerozvrhuje se
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
205UDSBK | Z | 1 | 8SS | česky | zimní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Výsledky učení dané vzdělávací složky
Student:
- charakterizuje dramatickou výchovu jako obor a jako předmět, její hlavní cíle, prostředky, subjekty a podmínky procesu,
- získává vhled do studijního plánu a hlavní souvislosti a provázanosti kurzů,
- proměňuje své původní koncepty ve vztahu k oboru,
- zvolí první téma pro hlubší studium v rámci ročníkové práce, posoudit jeho závažnost, inspirativnost pro obor i studenta samotného.
Forma studia
Semináře.
Předpoklady a další požadavky
Nejsou.
Obsah kurzu
Jednosemestrální kurz je zaměřen na uvedení posluchačů do problematiky dramatické výchovy, skladby studia a nejdůležitějších pojmů oboru. Vychází z předchozí praxe a vzdělání posluchačů v konkrétním ročníku a podle toho se obměňuje.
Tematické okruhy:
- studium oboru dramatická výchova – souvislosti a uspořádání studijního plánu, studium oboru na jiných VŠ,
- dramatická výchova v kontextu současného vzdělávání – formální a neformální vzdělávání, podoby dramatické výchovy ve školní a mimoškolní praxi,
- principy dramatické výchovy a základní oborová východiska,
- hlavní směry dramatické výchovy a jejich stručné uvedení,
- interní dramatická výchova, tvorba a prezentace jevištního tvaru,
- playmaking, průpravné hry a cvičení, theater games, dramatické strukturování, inscenační práce s dětmi,
- divadlo ve výchově,
- obsah dramatické výchovy, proces – produkt,
- dítě, student, účastník procesu – pojetí dítěte v procesu dramatické výchovy,
- osobnost učitele DV – kompetence učitele dramatické výchovy,
- obhajoba témat ročníkové práce na základě základních oborových znalostí.
Doporučená nebo povinná literatura
Povinná literatura:
- DAVID, Roman, ed. Práva dítěte: Úmluva o právech dítěte a její charakteristika, mezinárodní ochrana práv dítěte a některé další dokumenty, rodina a základy rodinného práva. Překlad Roman David. 1. vyd. Olomouc: Nakladatelství Olomouc, 1999. 175 s. ISBN 80-7182-076-8.
- HELUS, Zdeněk. Dítě v osobnostním pojetí: obrat k dítěti jako výzva a úkol pro učitele i rodiče. 2., přeprac. a rozš. vyd. Praha: Portál, 2009. 286 s. Pedagogická praxe. ISBN 978-80-7367-628-5.
- KOŤÁTKOVÁ, Soňa; PROVAZNÍK, Jaroslav; BLÁHOVÁ, Krista; SVOBODOVÁ, Radka; TOMKOVÁ; Anna. Vybrané kapitoly z dramatické výchovy. Praha: Karolinum, 1998. 224 s. ISBN 80-7184-756-9.
- MACHKOVÁ, Eva. Úvod do studia dramatické výchovy. 2., upravené vyd. Praha: NIPOS, 2007. 198 s. ISBN 978-80-7068-207-4.
- MACKOVÁ, Silva. Dramatická výchova. Vyd. 1. Brno: Janáčkova akademie múzických umění, Divadelní fakulta, 2004. 214 s., [12] s. barev. obr. příl. ISBN 80-85429-93-4.
Doporučená literatura:
- MARUŠÁK, Radek, KRÁLOVÁ, Olga a RODRIGUEZOVÁ, Veronika. Dramatická výchova v kurikulu současné školy: využití metod a technik. Vyd. 1. Praha: Portál, 2008. 126 s. ISBN 978-80-7367-472-4.
- PROVAZNÍK, Jaroslav, ed. Dítě mezi výchovou a uměním - dramatická výchova na přelomu tisíciletí: [příspěvky z konference o dramatické výchově ...: Praha, 4.-6. října 2007. Praha: Sdružení pro tvořivou dramatiku ve spolupráci s katedrou výchovné dramatiky DAMU, 2008. 219 s. ISBN 978-80-903901-2-6.
Hodnoticí metody a kritéria
Kredity jsou uděleny na základě aktivní účasti, stanovení tématu ročníkové práce a jeho obhajoby na základě základní orientace v oboru.
Další informace
Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Dramatická výchova bakalářské kombinované (povinný předmět s možností opakovaného zapsání)