Dějiny světového a českého divadla 6

Zobrazit rozvrh

Kód Zakončení Kredity Rozsah Jazyk výuky Semestr
205XDSS6 ZK 2 10S česky letní

Garant předmětu

Eva KYSELOVÁ

Jméno vyučujícího (jména vyučujících)

Eva KYSELOVÁ

Výsledky učení dané vzdělávací složky

Forma studia

Čtení, řízený dialog, diskuse, interpretace videozáznamů divadelních produkcí, analýza textů.

Předpoklady a další požadavky

Obsah kurzu

Předmět zprostředkovává jak hlavní etapy vývoje českého i světového divadla, tak proměny divadelního jazyka od počátků po současnost:

Harmonogram semináře v LS 2021/2022

11.2.

•Zlatá 60.léta v českém divadle (vznik malých forem, režijní osobnosti Krejča, Radok)

•Česká studiová divadla a nepravidelná dramaturgie

•Brechtovský brněnský program

11.3.

•Vývojové tendence v dramatu (in-yer-face drama, Blut-und-Sperma Theater)

•Německojazyčné divadlo druhé poloviny 20.století (divadla, osobnosti, inscenace, tendence a inspirace)

•České drama a divadlo po roce 1990

22.4.

•Postdramatické divadlo

•Dokumentární divadlo

•Reflexe v domácím a mezinárodním kontextu

13.5.

•Augusto Boal a Divadlo utiskovaných

•Dario Fo a jeho reforma commedie dell´arte

3.6.

•Taneční a pohybové divadlo (Pina Bausch, DV8, Continuo, Farma v jeskyni a další)

Doporučená nebo povinná literatura

Literatura

JACKOVÁ, Magdaléna. Divadlo jako škola ctnosti a zbožnosti : jezuitské školské drama v Praze v první polovině 18. století. Vyd. 1. Praha: Filozofická fakulta Univerzity Karlovy, 2011. 286 s. Trivium ; sv. 3. ISBN 978-80-7308-360-1.

Hry v dostupných překladech

FO, Dario. Mysteria buffa (Komické mystérium)

RAVENHILL, M. Shopping and fucking

KANE, S. Psychóza ve 4.48

SCHIMMELPFENNIG, R. Arabská noc

MAYENBURG von, M. Ošklivec

JELINEK, E. Nemoc aneb moderní ženy

BERNHARD, T. Divadelník

POKORNÝ, J. Taťka střílí góly

LAGRONOVÁ, L. Terezka

MÜLLER, H. HAMLETMASCHINE

Literatura (výběr)

CÍSAŘ, Jan. Divadla, která našla svou dobu. Praha: Orbis, 1966.

JUST, Vladimír. Divadlo v totalitním systému: příběh českého divadla (1945-1989) nejen v datech a souvislostech.Praha: Academia, 2010. ISBN 978-80-200-1720-8.

CARLSON, Marvin A. Dejiny divadelných teórií. Bratislava: Divadelný ústav, 2006. ISBN 80-88987-23-7- vybrané kapitoly

FISCHER-LICHTE, Erika. Estetika performativity. Překladatel Markéta Polochová. Vyd. 1. Mníšek pod Brdy: Na konári, 2011. 334 s. Teorie. ISBN 978-80-904487-2-8 (brož.).

HOŘÍNEK, Zdeněk. Cesty moderního dramatu. Praha: Nakladatelství Studia Ypsilon, 1995. ISBN 80-900066-8-X.

LEHMANN, Hans-Thies. Postdramatické divadlo. Překladatel Anna Grusková; Překladatel Elena Diamantová. 1. vyd. Bratislava: Divadelný ústav, 2007. 365 s. Svetové divadlo. ISBN 978-80-88987-81-9.

SCHERHAUFER, Peter. Čítanka z dejín divadelnej réžie. IV, Od Artauda po Brooka. Bratislava: Divadelný ústav, 2007. ISBN 978-80-88987-90-1.

Hodnoticí metody a kritéria

Během semestru se vyžaduje samostatná četba a aktivní účast v diskusích na seminářích, která je podmínkou k účasti na zkoušce. Zkouška písemná a ústní. Celkové hodnocení se skládá ze 30 % z hodnocení aktivity na seminářích, 40 % z písemné části zkoušky a 30 % z ústní části zkoušky.

Rozvrh na zimní semestr 2021/2022:

Rozvrh zatím není připraven

Rozvrh na letní semestr 2021/2022:

Rozvrh zatím není připraven

Předmět je součástí následujících studijních plánů