Leadership a management
Předmět není vypsán Nerozvrhuje se
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
206LAM | Z | 2 | 24S | česky |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Výsledky učení dané vzdělávací složky
Já jako manažer/ka, já jako leader. Tyto otázky tvoří základní rámec předmětu, jež se zaměřuje primárně individuální přípravu studentů na tuto roli.
V rámci předmětu si studenti mají možnost ujasnit svůj osobitý postoj a přístup k tématům:
- specifika a rozdíly leadershipu a manageringu,
- „já“ jako leader či manažer,
- strategie pro rozvoj kompetencí v daných rolích,
- práce s chybou a posilování odvahy překračovat svou komfortní zónu (nutný předpoklad),
- možnosti řešení typických situací, od řízení sebe, druhých či strategie až po zvládání komunikace, konfliktních či jinak náročných situací, řízení priorit atd.)
- rozpoznání vlastních talentů, na kterých každý z účastníků může svůj leadership či manažerský styl postavit a rozvíjet
- sebeprezentace jako důležitá kompetence v obou rolích
- ochrana vlastního duševního zdraví a péče o sebe
Konkrétní obsah je do velké míry určován studenty a jejich zadáním.
Forma studia
Výuka je vedena formou 4 až 5 půldenních workshopů, jejichž součástí je diskuze, mentoring a skupinové práce. Součástí konceptu mohou být hosté, jež reprezentují specifické znalosti či zkušenosti z dané oblasti, například zakladatelé technologických startupů, manažeři organizací či podnikatelé. Pedagog vede workshopy tak, aby posiloval sebe-zkušenost účastníků a využívá k tomu principy koučování, mentoringu a facilitace skupinové práce.
Předpoklady a další požadavky
Od studentů vyžaduje zájem o seberozvoj a ochotu převzít za něj zodpovědnost, aktivní participaci na výuce a ochotu sdílet. Výhodou je ambice uspět v daných rolích.
Obsah kurzu
Konkrétní obsah předmětu je do velké míry určen očekáváním účastníků. První ze sady workshopů je věnován právě formulaci očekávání, resp. Zadání ze strany studentů. Studenti se učí přemýšlet nad sebou v daných rolích a identifikovat své silné i slabé stránky, následně potom formulovat své cíle v dané oblasti. Schopnost formulovat zadání je přitom klíčová kompetence a jádro manageringu i leadershipu.
Další workshopy jsou potom variací na téma sebepoznání a rozvoj v oblastech jež naplňují zadání i rámec předmětu „já jako leader a já jako manažer“:
- sebepoznání a seberozvoj
- strategie a cílování „schopnost formulovat cíle a komunikovat strategii“
- rozhodování „schopnost se rozhodovat v různých situacích“
- řešení náročných situací „schopnost analyzovat, navrhnout a prosadit vhodné řešení“
- řízení lidí „rozvoj i řízení ostatních“
- seberozvoj „rozvoj i řízení sebe“
- manažerské styly a jejich rozdílné požadavky na roli leadera/manažera
Doporučená nebo povinná literatura
Start with Why: How Great Leaders Inspire Everyone to Take Action, Simon Sinek
The Truth About Leadership, James M. Kouzes and Barry Z. Posner
Good to Great: Why Some Companies Make the Leap…and Others Don’t, by Jim Collins
The Seven Habits of Highly Effective People, Steven R. Covey
Delivering Happiness, Tony Hsieh
Drive, Daniel H. Pink
Leaders Eat Last: Why Some Teams Pull Together and Others Don't
Atomic Habits: An Easy & Proven Way to Build Good Habits & Break Bad Ones, James Clear
Essentialism: The Disciplined Pursuit of Less, Greg McKeown
Hodnoticí metody a kritéria
osobní účast studentů minimálně 75%
aktivní zapojení v průběhu semestru
referát z četby minimálně 2 knih z doporučené literatury (studenti mohou navrhnout jinou literaturu)
S ohledem na formu je pro udělení kreditů klíčový proaktivní přístup studentů v průběhu semestru.
Další informace
Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Produkce - Management umění (M.A.) (povinný předmět)
- Produkce - Producentství (M.A.) (povinný předmět)