Management kulturních organizací
Předmět není vypsán Nerozvrhuje se
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
206MKO | ZK | 3 | 1ST | česky |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Výsledky učení dané vzdělávací složky
Absolvent předmětu je schopen analyzovat funkční manažerské a provozních modely organizací v kultuře ve všech jejich parametrech z pohledu teorie a praxe managementu a se zohledněním specifik uměleckého provozu.
Uchazeč získá znalosti:
- teorie managementu, modely řízení a vedení, včetně krizového managementu
- teorie projektového a procesního managementu
Absolvent předmětu dokáže:
- aplikovat teorii managementu v uměleckém provozu
- analyzovat a navrhovat optimalizaci systému řízení kulturní organizace či jeho části
- analyzovat a evaluovat umělecký provoz/organizaci z pohledu managementu
- analyzovat a strukturovat interní předpisy organizace
- organizovat pracovní procesy v kulturních organizacích,
- analyzovat a pochopit roli manažera v umělecké organizaci
Forma studia
přednášky, semináře
Předpoklady a další požadavky
-
Obsah kurzu
Předmět Management kulturních organizací je postaven na spojení teorie organizačního managementu a jeho využití při analýze a optimalizaci systému řízení kulturních provozů.
Témata výuky:
•Role manažera a výzvy řízení kulturní organizace
•Nástroje řízení organizace
•Organizační struktury
•Personální management a řízení lidí
•Procesní vs projektové řízení v kulturní organizaci
•Krizový management v kulturní organizaci
•Teorie managementu kvality v aplikaci na umělecký provoz
•Analýza a audit systému managementu organizace
•Evaluace provozu organizace (nástroj Balanced Score Card)
Předmět kombinuje teoretický výklad zahrnující různé aspekty strategického, organizačního, procesního a projektového managementu (s důrazem na jejich specifika v případě umění) s rozborem funkčních manažerských, obchodních a provozních modelů konkrétních organizací v kultuře.
Doporučená nebo povinná literatura
DRUCKER, P. F. To nejdůležitější z Druckera v jednom svazku. Překlad Pavel Medek. 2. vydání. Praha: Management Press, 2016. 300 stran. Knihovna světového managementu; sv. 3. ISBN 978-80-7261-397-7
VEBER, J. Management: základy, moderní manažerské přístupy, výkonnost a prosperita. 2., aktualiz. vyd. Praha: Management Press, 2009. 734 s. ISBN 978-80-7261-200-0
MAGRETTA, J. Co je to management: jaká je jeho úloha a proč je věcí každého z nás. Vyd. 1. Praha: Management Press, 2004. 206 s. ISBN 80-7261-106-2
CRAINER, S. Moderní management: základní myšlenkové směry. Vyd. 1. Praha: Management Press, 2000. 250 s. ISBN 80-7261-019-8
DĚDINA, J. a ODCHÁZEL, J. Management a moderní organizování firmy. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, 2007. 324 s. Expert. ISBN 978-80-247-2149-1
CHONG, D.: Arts Management. 1.vyd. London: Routledge, 2002. 156 s. ISBN 0-415-23682-7
DRUCKER, P. 2000. Výzvy managementu pro 21. století. Praha: Management Press, 2000. 180 s. ISBN 80-7261-021-X.
DVOŘÁK, J.: Kreativní management pro divadlo aneb O divadle jinak. 1. vyd. Praha: Pražská scéna, 2004. 337 s. ISBN 80-86102-53-X
NEKOLNÝ, B.: Divadlo a kreativní sektor.1.vyd. Praha: Akademie múzických uměni v Praze, 2013. 110 s. ISBN: 978-80-7331-292-3
NEKOLNÝ, B. a kol.: Kontext provozování divadla v ČR, NAMU, 2018,ISBN8073315017
HAGOORT, G.: Umělecký management v podnikatelském stylu [Kniha]. - Praha : Akademie múzických umění v Praze & KANT, 2009.
VÍTEK, S.: Řízení a organizace divadla [Kniha]. - Praha : Akademie múzických umění v Praze, 1986.
Volz Jim How to run a Theatre [Kniha]. - New York : Back Stage Books, 2004.
Webb Duncan M. Running Theatres [Kniha]. - New York : Allworth Press, 2004.
BYRNES, William J., Management and the Arts, 3. vyd., Focal Press, 2003,ISBN: 0-240-80537-2
KAISER, Michael M.: Strategické plánování v umění: praktický průvodce, Praha 2009, ISBN: 978-80-7008-236-2
KAISER, Michael M.: The Art of the Turnaround: Creating and Maintaining Healthy Arts Organizations, Brandeis University Press, 2008, ISBN 978-1584657354
HAGOORT, Giep: Umělecký managment v podnikatelském stylu, AMU, edice DISK 2009. ISBN 978-80-7437-008-3
SYNEK, M. a kol.: Manažerská ekonomika, Grada Publishing, a. s., Praha 2007. ISBN 978-80-247-1992-4
SYNEK, M. a kol.: Podniková ekonomika, C. H. Beck, Praha 2006. ISBN 80-7179-892-4
REKTOŘÍK, J. a kol.: Organizace neziskového sektoru, základy ekonomiky, teorie a řízení, EKOPRESS, s. r. o., Praha 2007. ISBN 978-80-86929-25-5
GREGORINI, Bedřich , GREGORINI, Jindřich, SRSTKA, Jiří : Základy divadelní činnosti Praha : AMU 2007, ISBN 78-80-73331-093-6
Hodnoticí metody a kritéria
Předmět je zakončen ústní zkouškou z přednášené teorie. Připuštění ke zkoušce je podmíněno vypracováním seminární práce, jejímž obsahem je samostatná analýza manažerského systému vybrané organizace produkující a/nebo provozující uměleckou činnost a návrh jeho optimalizace. Téma práce na návrh studenta schvaluje nebo zadává pedagog v průběhu výuky. Seminární práce má rozsah 5-10 normostran a charakter a parametry odborného textu.
Další informace
Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Produkce - Management umění (M.A.) (povinný předmět)
- Produkce - Producentství (M.A.) (povinně volitelný předmět)