Feministické divadlo

Předmět není vypsán Nerozvrhuje se

Kód Zakončení Kredity Rozsah Jazyk výuky Semestr
207FMD ZK 3 2ST česky letní

Garant předmětu

Jméno vyučujícího (jména vyučujících)

Výsledky učení dané vzdělávací složky

Student/ studentka dokáže vyjmenovat a popsat zásadní proudy feministické filozofie a estetiky, po studiu vybrané kanonické literatury je schopen/a aplikovat primární teze feminismu v širším společenském, uměnovědném, kulturním, a především divadelním kontextu, orientuje se v tvorbě umělců a umělkyň ovlivněných feminismem, je schopen/na přemýšlet o umění v daném diskurzu.

Forma studia

Seminář.

Předpoklady a další požadavky

Předpokládá se orientace v dějinách divadla, dramatu, teorii divadla, doporučený je také zájem o film, televizi, výtvarné umění alespoň v základních obrysech, schopnost pracovat s cizojazyčnou literaturou a prameny.

Obsah kurzu

Kurz je zaměřen na základní vývojové fáze feministické estetiky a filozofie, které ovlivnily západoevropské divadlo a drama od druhé poloviny 20. století.

Cílem je dostat se od počátečního historického přehledu a pochopení problematiky první a druhé vlny feminismu až ke konkrétním příkladům radikálnějších, nebo stále se radikalizujících performativních přístupů.

Otázka tzv. gendered theatre by se měla otevřít také v kontextu české a slovenské divadelní scény. V kurzu se budeme věnovat jejich významným představitelům a představitelkám, ale i bazálním otázkám fungování žen v čistě „mužských“ uměleckých profesích.

Témata seminářů (příklady):

Doporučená nebo povinná literatura

Povinná literatura:

Dramatické texty:

CHURCHILL, Caryl. Prvotřídní ženy. Praha: Dilia, 1985.

CHURCHILL, Caryl. Cloud 9. London: Nick Hern Books, 1989. (český překlad Sedmé nebe)

JELINEK, Elfriede. Klára S: hudební tragédie; Nemoc aneb Moderní ženy: jako hra: pro Evu Meyer; On není jako on: k Robertu Walserovi, s Robertem Walserem. 1. vyd. v českém jazyce. Brno: Větrné mlýny, 2001.

JELINEK, Elfriede. Co se stalo, když Nora opustila manžela aneb Opory společností. Praha: Dilia, 1994.

Monografie, kolektivní monografie (výběr):

BUTLER, Judith. Trampoty s rodom. Feminizmus a podrývanie identity. Bratislava: Aspekt, 2014.

GREER, Germaine. Eunuška. Praha: One women press, 2001.

Feminist theatre and theory. London: MACMILLAN PRESS LTD, 1996.

GLENN, Susan A (Susan Anita). Female Spectacle: The Theatrical Roots of Modern Feminism. Cambridge, Massachusetts London, England: Harvard University Press, 2000.

ASTON, Elaine. An introduction to feminism and theatre. London New York: Routledge, 1995.

MORRISOVÁ, Pam. Literatura a feminismus. Brno: Host, 2000.

Doporučená literatura (výběr):

BEAUVOIR DE, Simone. Druhé pohlaví. Praha: Orbis, 1967.

BUTLER, Judith. Závažná těla: o materialitě a diskursivních mezích „pohlaví“.. Praha: Univerzita Karlova, nakladatelství Karolinum, 2016.

NAGL-DOCEKAL, Herta. Feministická filozofie. Praha: SLON, 2007.

PATEMAN, Carol. Sexuálna zmluva. Bratislava: Aspekt, 2000.

OATES-INDRUCHOVÁ, Libora. Dívčí válka s ideologií. Praha: SLON, 1998.

OATES-INDRUCHOVÁ, Libora (ed). Ženská literární tradice a hledání identit. Praha: SLON, 2007.

SCHNELLE, Barbora. Elfriede Jelinek a její divadlo proti divadlu: analýza divadelní estetiky Elfriede Jelinek na základě vybraných her. Brno: Větrné mlýny, 2006.

WOLF, Naomi. Mýtus krásy. Bratislava: Aspekt, 2000.

Ženy – divadlo – dějiny. Pardubice: Univerzita Pardubice, 2015.

Hodnoticí metody a kritéria

Docházka 80%, příprava referátů na seminář, prezentace v rámci společného kolokvia předmětu.

Další informace

Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje

Předmět je součástí následujících studijních plánů