Filozofie a Performing Arts 1
Předmět není vypsán Nerozvrhuje se
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
207FPA1 | Z | 3 | 2ST | česky | zimní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Výsledky učení dané vzdělávací složky
- Student je schopen věcně a odborně pojednat témata exprese a expresivity, performativity a obratu k performanci ve filosofii, humanitních vědách a umění.
- Student je schopen porozumět odbornému textu a vypracovat z něj referát.
- Student dokáže formulovat vlastní postoj a kultivovaně rozvíjet argumentaci s ostatními diskutujícími.
- Student je schopen komparativního porozumění postojům různých autorů, tyto postoje dokáže shrnout, resp. parafrázovat, a jejich srovnání pregnantně formuluje.
Forma studia
Seminář.
Předpoklady a další požadavky
Nejsou.
Obsah kurzu
Cílem kurzu je podrobná analýza významu, kontextu a uměleckých implikací pojmů expresivní jednota, expresivita, performativ, performativita, performance, medialita. Pomocí metody close reading, referátů, diskuzí a výkladu se studenti seznámí s hlavními přístupy, ve kterých se tyto pojmy zavádějí a rozvíjejí. Studenti nabydou schopnosti interpretovat odborný text, srovnávat myšlenky jednotlivých autorů a kriticky diskutovat myšlenkový kontext jednotlivých přístupů.
Tematické okruhy:
- Problém dvojí mysli (Hume, Descartes).
- Expresivní jednota (Scheler).
- Expresivita ve fenomenologii (Nancy, Merleau-Ponty).
- Performativ (Austin).
- Kritika Austina (Derrida).
- Teorie performativity (Butler).
- Estetika Performativity (Fischer-Lichte).
Doporučená nebo povinná literatura
Povinná literatura:
AUSTIN, John Langshaw. Jak udělat něco slovy. Překlad J. Pechar a kol. Filosofia: Praha, 2000. ISBN 80-7007-133-8.
FISCHER-LICHTE, Erika. Estetika performativity. Překlad M. Polochová. Na konári: Mníšek pod Brdy, 2011. ISBN 978-12480-904487-2-8.
KOUBOVÁ, Alice. Myslet z druhého místa. K otázce performativní filosofie. NAMU: Praha, 2020. ISBN 978-80-7331-511-5.
LAGAAY, Alice. Metaphysics of Performance. Logos Verlag: Berlin, 2001. ISBN 978-3897226883.
Hodnoticí metody a kritéria
- Docházka minimálně 70 %, aktivní účast v hodině (50 % klasifikace).
- Referát vztahující se k jednomu z probíraných textů, jež budou stručně představeny a rozděleny mezi studenty na první hodině semestru: v rámci referátu student prezentuje nejen obsah referovaného textu, ale formuluje i svůj názor k danému tématu, případně vztáhne k dalším textovým zdrojům, nebo představením; délka referátu cca 20 minut, následná diskuze o tématu dalších cca 20 minut (50 % klasifikace).
Další informace
Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Teorie a kritika divadelní tvorby (B.A.) (povinný předmět)
- Teorie a kritika (B.A.) (povinný předmět)