Divadlo jako ohnisko veřejné sféry: Castorfova Volksbühne
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
207PKN | Z | 2 | 40CS | česky | letní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Výsledky učení dané vzdělávací složky
Studenti a studentky chápou a rozumí základní problematice kurzu o německojazyčném divadle jako veřejné instituci a manažerské a umělecké činnosti F. Castorfa. Studenti a studentky rozumí a chápe tvorbu F. Castorfa v kontextu tehdejších hlavních tendencí vývoje evropského divadla. Studenti a studentky rozumí estetice a inscenačním postupům F. Castorfa, dokáží ji analyzovat, popsat a aplikovat na jiné podoby středoevropského postdramatického divadla s politickým přesahem.
Forma studia
Cvičení (přednáška + seminář).
Předpoklady a další požadavky
Nejsou. Studentům a studentkám se doporučuje základní znalost německojazyčného divadla přelomu milénia (viz např. Seminář současného německého divadla doc. Z. Augustové).
Obsah kurzu
Cvičení je zaměřeno na otázky společenské funkce divadla a jeho potenciálního vlivu na veřejnou sféru na příkladu berlínské Volksbühne am Rosa-Luxemburg-Platz vedené režisérem Frankem Castorfem v letech 1992–2017. Radka Kunderová bude analyzovat zejména Castorfův výchozí esteticko-politický koncept Volksbühne, který mnohovrstevně pracoval s východoněmeckou identitou a vyvolával nebývale intenzivní reakce nejen v berlínské, ale i celoněmecké (divadelní) veřejné sféře. Specifické postavení Castorfovy Volksbühne sídlící v bývalém Východním Berlíně bude zasazeno do kontextu přeměny (východo)německého divadla po pádu komunistického režimu v roce 1989 a zejména po následném znovusjednocení Německa, které má pro mnohé bývalé Východní Němce dodnes hořkou příchuť.
Doporučená nebo povinná literatura
www.theatre-redefined.org
Friedrich Schiller: Loupežníci, libovolné vydání v překladu O. Fischera.
Kati Röttger: Schiller’s Die Räuber: “Der Ort der Geschichte ist Teutschland” In: Suze van der Poll - Rob van der Zalm (eds.): Reconsidering National Plays in Europe, Palgrave Macmillan, 2018.
Erika Fisher-Lichte: Estetika performativity, Na Konári, 2011.
H.-T. Lehmann: Postsdramatické divadlo, Divadelný ústav, 2007.
Hodnoticí metody a kritéria
Účast na úvodní přednášce a aktivní a stoprocentní účast na seminářích. Četba a schopnost aplikovat získané poznatky na analyzovanou problematiku.
Rozvrh na zimní semestr 2021/2022:
Rozvrh zatím není připraven
Rozvrh na letní semestr 2021/2022:
Rozvrh zatím není připraven
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Teorie a kritika divadelní tvorby (B.A.) (volitelný předmět)
- Teorie a kritika (B.A.) (volitelný předmět)
- Teorie a kritika (M.A.) (volitelný předmět)