Současné podoby interaktivního divadla

Zobrazit rozvrh

Kód Zakončení Kredity Rozsah Jazyk výuky Semestr
207SII1 Z 1 2T česky zimní

Garant předmětu

Lukáš BRYCHTA

Jméno vyučujícího (jména vyučujících)

Lukáš BRYCHTA

Výsledky učení dané vzdělávací složky

Absolvent bude konfrontován s mnohdy rozdílnými způsoby nakládání s divadelním médiem, které často zpochybňují tradičně zavedené kategorie jeho chápání a díky tomu bude schopen uvažovat v širších kontextech nad podobami, jaké divadlo v současnosti zaujímá. Bude tak schopen lépe chápat současnou transdisciplinární praxi typickou pro mezinárodní uměleckou scénu a díky tomu si uvědomit, jakým směrem se ubírá česká divadelní scéna a tyto rysy popsat. Zároveň se zlepší jeho schopnost jak analyticky, tak tvůrčím způsobem uvažovat nad intermediálními přesahy divadla, především směrem k výtvarnému umění, performance a hrám.

Forma studia

Seminář s výkladem a diskusí nad vybranými představeními a jejich návštěva.

Předpoklady a další požadavky

Schopnost analýzy a reflexe. Zájem o současné trendy v divadelní tvorbě a ochota uvažovat o divadelních alternativách.

Obsah kurzu

Seminář je určen k rozšíření povědomí o současných divadelních tendencích, které primárně nevycházejí z interpretace existujícího dramatického textu a které zároveň kladou důraz na vlastní zapojení diváka do průběhu události. Současné (tj. po roce 1989) interaktivní divadlo bude nahlíženo jak z pozice tvůrců (a principů, které se při jeho tvorbě uplatňují), tak i recipentů a nároků, které jsou na ně kladeny.

Během kurzu se posluchači především prakticky skrze vlastní diváckou zkušenost seznámí s různými přístupy a směry divadelní tvorby kladoucí důraz na interaktivní vztah diváků a herců. Díky tomu získají lepší přehled o principech, s kterými tyto divadelní formy zacházejí. Součástí každého setkání bude návštěva vybraného představení, po kterém bude následovat diskusní seminář, při němž budou analyzovány principy, se kterými dané dílo pracuje, i postupy, které se během něho uplatňují. Seminář je určen jak studentům, kteří si chtějí rozšířit povědomí o hraničních žánrech divadelní tvorby a schopnost analyzovat je, tak i těm, kteří by se rádi inspirovali pro svou vlastní autorskou tvorbu.

Doporučená nebo povinná literatura

Alston, Adam (2016). Beyond Immersive Theatre: Aesthetics, Politics and Productive Participation. Basingstoke a New York: Palgrave Macmillan.

Bishop, Claire (2005). Installation Art: A Critical History. Londýn a New York: Routledge.

Carlson, Marvin (2015). Immersive Theatre. In Khalid Amine and George F. Roberson (eds.). Alternative Dramaturgies of the new millennium in Arabo-Islamic contexts and beyond: Selected papers from the 10th annual meeting of the Tangier International Conferences Performing Tangier 2014. Tangier: Collaborative Media International, s. 74–78.

Dreysse, Miriam a Florian Malzacher (eds.) (2008). Experts of the Everyday: The Theatre of Rimini Protokoll. Berlín: Alexander Verlag.

Frieze, James (ed.) (2016). Reframing Immersive Theatre: The Politics and Pragmatics of Participatory Performance. Basingstoke a New York: Palgrave Macmillan.

Groot Nibbelink, Liesbeth (2009). Staged intimacy: Signa's The Ruby Town Oracle. Theaterdramaturgie.Bank. [online]. URL: <http://ltd.library.uu.nl/doc/788/MP-LNG-Signa.pdf>.

Groot Nibbelink, Liesbeth (2012). Radical intimacy: Ontroerend Goed meets the emancipated spectator. Contemporary Drama Review 22, č. 3, s. 412 – 420.

Heebøll-Christensen, Jesper a Kristoffer Thurøe, Peter Munthe-Kaas (2011). Delirium. In Andresen, Lars et al. (eds.). Do Larp: Documentary Writings from KP2011. Kodaň: Rollespilsakademiet, s. 72–91.

Heddon, Deirdre a Dominic Johnson (eds.) (2016). It's All Allowed: The Performances of Adrian Howells. Bristol: Intellect.

Jackson, Steve (1992). Killer: The Game of Assassination (třetí vydání). Austin: Steve Jackson Games.

Kattwink el, Susan (ed.) (2003). Audience Participation: Essays on Inclusion in Performance. Westport, CT: Praeger.

Machon, Josephine (2012). (Syn)aesthetics: Redefining Visceral Performance. London a New York: Palgrave Macmillan.

Machon, Josephine (2013). Immersive Theatres: Intimacy and Immediacy in Contemporary Performance. Basingstoke a New York: Palgrave Macmillan.

Montola, Markus a Jaakko Stenros, Annika Waern (2009). Pervasive Games: Theory and Design. Burlington: Morgan Kaufmann.

Montola, Markus a Jaakko Stenros (eds.) (2010). Nordic Larp. Stockholm: Fëa Livia.

Oddey, Alison a Christine A. White (eds.) (2009). Modes of Spectating. Bristol: Intellect.

Ontroerend Goed (2014). All Works and No Plays: Blueprints for Performance. Londýn: Oberon Books.

Radosavljević, Duška (ed.) (2013). The Contemporary Ensemble: Interviews with Theatre-Makers. Londýn a New York: Routledge.

Rozlik, Eli (1998). Non-Theatrical Space as Metaphor: Some Speculations on H.G., an Installation by Hans Peter Kuhn and Robert Wilson. In Ernest W.B. Hess-Lüttich, Jürgen E. Müller, Aart van Zoest (eds.). Signs & Space / Raum & Zeichen. Tübingen: Gunter Narr, s. 224–235.

Tomlin, Liz (2015). British Theatre Companies: 1995-2014: Mind the Gap, Kneehigh Theatre, Suspect Culture, Stan's Cafe, Blast Theory, Punchdrunk. Londýn: Bloomsbury Publishing.

Tögl, Gero (2011). Remediating Theatre: From Grand Theft Auto to The Ruby Town Oracle. In Jörg von Brincken, Ute Gröbel, Irina Schulzki (eds.). Fictions / Realities: New Forms and Interactions. Mnichov: Meidenbauer, s. 21–38.

White, Gareth (2012). On Immersive Theatre. Theatre Research International 37, č. 3, s. 221–235.

Zaiontz, Keren (2014). Narcissistic Spectatorship in Immersive and One-on-One Performance. Theatre Journal 66, č. 3, s. 405–425.

Zimbardo, Philip G. (2005). Moc a zlo: Sociálně psychologický pohled na svět. Břeclav: Moraviapress.

Hodnoticí metody a kritéria

Aktivní přístup a ochota diskutovat o nastolených tématech. Aktivní účast na seminářích, probíhajících diskusích i závěrečném setkání. Účast na minimálně 5 představení.

Rozvrh na zimní semestr 2021/2022:

Rozvrh zatím není připraven

Rozvrh na letní semestr 2021/2022:

Rozvrh zatím není připraven

Předmět je součástí následujících studijních plánů