Současné středoevropské divadlo
Předmět není vypsán Nerozvrhuje se
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
207SSD | ZK | 3 | 2ST | česky | letní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Výsledky učení dané vzdělávací složky
Student zná a orientuje se v základních vývojových etapách středoevropského divadla (především maďarského, německého, polského a pobaltského).
Dokáže popsat a analyzovat základní inscenace významných divadelních osobností této oblasti.
Orientuje se v základní literatuře k tématu a dokáže si ji aktivně vyhledat.
Forma studia
Přednáška, seminář, diskuse k tematickým blokům.
Předpoklady a další požadavky
Student je schopen číst odbornou literaturu v angličtině na úrovni B2.
Obsah kurzu
Předmět mapuje proměny a podoby divadelní kultury ve střední Evropě (především divadlo maďarské, německé, polské a pobaltských států) od konce 80. let 20. století po současnost. Cílem předmětu je seznámit studenty se základními osobnostmi středoevropského divadla a jejich tvorbou. Představit základní myšlenkové a estetické tendence scénického umění v tomto geografickém prostoru i jejich vzájemné vlivy.
Tematické bloky:
- od postmoderny k postdramatickému divadlu (např. E. Nekrošius, J. Grzegorzewski, O. Frljić)
- divadlo jako instituce (např. Volskbühne, TR Warszawa, Krétakör)
- hledání kulturní a umělecké identity (např. A. Schilling, K. Lupa, K. Mundruczó, T. Ostermeier, F. Castorf)
- queer a feministické divadlo (např. K. Warlikowski, R. Alföldi, Dr.Paradox)
Doporučená nebo povinná literatura
Povinná:
GORIAUX PELECHOVÁ, Jitka. Divadlo Thomase Ostermeiera: na cestě za novým realismem. 1. vyd. Praha: KANT, 2014. 220 s. Disk. Velká řada; sv. 31. ISBN 978-80-7437-146-2.
JIŘIČKA, Lukáš. Identita v době otřesu: skici o současném polském divadle. 1. vyd. Praha: Akademie múzických umění v Praze, 2010
MARCINKEVIČIUTE, Ramune – BALEVIČIUTE, Ramune (eds.). Contemporary Lithuanian Theatre: Names and Performances. Vilnius: Tyto Alba, 2019.
MAYER-SZILÁGYI, Mária (ed.). Theatre after the Change I., II. Budapest: Creativ Média, 2011.
STEFANOVA, Kalina – CARLSON, Marvin (eds.). 20 ground-breaking directors of Eastern Europe : 30 years after the fall of the iron curtain. [Basingstoke]: Palgrave Macmillan, 2021.
Doporučená:
CARLSON, Marvin A. Divadlo je krajšie ako vojna : nemecká divadelná réžia v druhej polovici 20. storočia. Bratislava: Divadelný ústav v Bratislave, 2016.
KRAKOWSKA, Joanna – ODIJA, Daria (eds.). Platform: East European Performing Arts Companion. Lublin – Warsaw: EEPAP, 2016.
Hodnoticí metody a kritéria
80 % docházka, aktivní spolupráce na hodině, prezentace v rámci závěrečného kolokvia předmětu.
Další informace
Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Teorie a kritika divadelní tvorby (MA) (povinný předmět)