Současné teorie divadla 1
Předmět není vypsán Nerozvrhuje se
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
207STC1 | ZK | 3 | 1PT + 1ST | česky | zimní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Výsledky učení dané vzdělávací složky
Student se po absolvování cyklu samostatně orientuje v problematice současné divadelní teorie, a to v celé její šíři.
Jednotlivé tematické okruhy a tendence, které se v současné divadelní teorii objevují, dokáže nejenom podrobně popsat a vyhodnotit, ale také je zařadit do širšího kulturního a společenského kontextu.
Forma studia
Seminář s přednáškou.
Předpoklady a další požadavky
Předpokládá se osvojený přehled základní teoretické literatury z bakalářského studijního programu.
Obsah kurzu
Cílem předmětu je seznámit studenty s nejsoučasnějšími trendy v zahraniční, ale částečně i v české teorii divadla. Výuka předmětu Současné teorie divadla I., II. v zimním semestru sice vychází ve své první fázi z tradice strukturálně-sémiotického pojetí divadelního díla, které má v kontextu euro-americké divadelní teorie dnes už velice dlouhou a hluboce zakořeněnou tradici, předmět je ovšem orientován zejména na ony zlomové momenty strukturalistického uvažování o divadle, které tato tradiční východiska překonávají, a to v určité chronologii jak se ony momenty postupně objevovaly v evropském i angloamerickém divadelně-teoretickém myšlení v druhé polovině 20. století a v první dekádě století 21. Předmět je koncipován jako kombinace semináře s přednáškou. Jeho základ tvoří četba textu (vybraná kapitola, tematicky uzavřený celek) a následná, pedagogem vedená diskuse.
Náplň:
V prvním semestru se posluchač seznámí se základními principy strukturalistického přístupu k divadlu Cílem předmětu je tedy shrnutí přínosu strukturálně orientovaného myšlení o divadle a zhodnocení jeho pozitiv, ale také jeho mezí a evidentních metodologických nevýhod.
Tematické okruhy:
1.Francouzský strukturalismus a sémiologie
2.Francouzský poststrukturalismus
3.Tzv. sémiotika „druhého dechu“
Doporučená nebo povinná literatura
Povinná literatura:
BARTHES, Roland. Nulový stupeň rukopisu; Základy sémiologie. Vyd. 1. Praha: Československý spisovatel, 1967. 145 s. Dílna; sv. 29.
R. Barthes: Třetí smysl, Praha, 1994.
J. Kristeva: Text a román, Praha, 1999.
C. Lévi-Strauss: Struktura a forma, Praha, 1970.
P. Kyloušek (ed,): Struktura, znak, vyprávění, Brno, 2002.
E. Fischer-Lichte : Estetika perfomativity, Praha, 2014.
H.-T. Lehmann: Postdramatické divadlo, Bratislava, 2009.
R Schechner: Performancia: teórie, praktiky, rituály, Bratislava, 2010.
Doporučená literatura:
J. Kristeva: Jazyky lásky, Praha, 2004.
P. Pavis: Divadelní slovník, Praha, 2003.
A. Nünning (ed): Lexikon teorie literatury a kultury, Brno, 2008.
M. Carlson: Dejiny divadelních teorií, Bratislava, 2006.
A. Ubersfeld: L´espace théatral, Paris, 1979.
K. Elam: The Semiotics of Theatre and Drama, London, 1980.
M. Quinn: Prager school Thetre teory, New York, 1995.
Hodnoticí metody a kritéria
80% docházka, aktivní spolupráce na hodině, ústní zkouška.
Další informace
Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Teorie a kritika divadelní tvorby (MA) (povinný předmět)