Současné teorie performativních umění

Předmět není vypsán Nerozvrhuje se

Kód Zakončení Kredity Rozsah Jazyk výuky Semestr
207TPU ZK 3 2ST česky zimní

Garant předmětu

Jméno vyučujícího (jména vyučujících)

Výsledky učení dané vzdělávací složky

Student/ka se seznámí s nejsoučasnějšími prizmaty teoreticko-analytického nazírání na dílčí projevy v oblasti Performing Arts, v nichž je fokusována, tematizovaná, zpochybňována či negována především samotná tělesnost a která jsou hojně využívána především v zahraničním akademickém diskurzu. Osvojí si tak zároveň ty teoretické koncepty, které se vymezují vůči tradici sémioticko-strukturálního analytického aparátu, jenž je pro české teatrologické myšlení dosud určující, ne vždy však pro současné umělecké druhy a formy již dostatečně relevantní. Student/ka je dále schopen/a tyto jednotlivé koncepty vzájemně propojovat, kontextualizovat a využívat coby signifikantní metodologický základ pro vlastní výzkumná témata.

Forma studia

Seminář.

Předpoklady a další požadavky

Nejsou.

Obsah kurzu

Celosemestrální kurz fokusuje na aktuální teoreticko-analytické koncepty z oblasti divadelní a taneční vědy, přičemž speciální pozornost je směřována k pojmu, definici a analýze tělesnosti coby určitého protipólu zakotvených sémioticko-strukturálních strategií analýzy představení. V centru zájmu stojí interdisciplinární přístupy (filozofie, sociologie, politologie, kulturní antropologie, postcolonial studies) k tělesnosti, nabízející rozmanitá prizmata nazírání na – mnohdy obdobně interdisciplinární – projevy v oblasti současných Performing Arts.

Výuka s četností 1x týdně 90 minut, kde je teoretický pedagogický výklad konfrontován s četbou a znalostí jednotlivých teoretických textů s následnou diskuzí a příklady jejich praktického analytického využití.

Rámcové tematické okruhy:

1-2) Koncept performativity Eriky Fischer-Lichte a její kritika (André Eiermann, Alice

Koubová)

3-4) Metamorfózy těla a tělesnosti, poststrukturalistické koncepty těla (José Gil, Gilles Deleuze & Felix Quattari)

5-6) Choreopolitické koncepty tělesnosti (André Lepecki)

7-8) Transkulturální tělesné identity (Homi Bhabha)

9-10) Koncepty „těla jako archivu“ (Michel Foucault, André Lepecki, Mark Franko)

11-12) Koncepty obratů v současných Performing Arts

13-14) Perspektivy

Doporučená nebo povinná literatura

Povinná literatura:

BHABHA, Homi K. O mimikry a lidech. In: BHABHA, Homi K. a HAVRÁNEK, Vít, ed. Postkoloniální myšlení III. [Místa kultury. Vyd. 1. Praha: Tranzit.cz, 2012. 345 s. Navigace; sv. 10. ISBN 978-80-87259-16-0, s. 142–150.

BHARUCHA, Rustom. Somebody´s Other: Disorientations in cultural politics of our times

[1994]. In: PAVIS, Patrice (ed.). The intercultural performance reader. London, New York:

Routledge,1996, s. 197–212.

DELEUZE, Gilles a GUATTARI, Félix. Tisíc plošin. Překlad Marie Caruccio Caporale. Vydání druhé. Praha: Herrmann & synové, 2019. 585 s. ISBN 978-80-87054-63-5.

GIL, José. Paradoxical Body. The Drama Review, 2006, 50(4), s. 21–35.

FISCHER-LICHTE, Erika. Estetika performativity. Vyd. 1. Mníšek pod Brdy: Na konári, 2011. 334 s. Teorie. ISBN 978-80-904487-2-8.

FOUCAULT, Michel. Archeologie vědění. Překlad Čestmír Pelikán. Vydání druhé. V Praze: Herrmann & synové, 2016. 318 s. ISBN 978-80-87054-43-7.

KOUBOVÁ, Alice. Myslet z druhého místa: k otázce performativní filosofie. [Praha]: NAMU, 2019. 167 s. ISBN 978-80-7331-511-5.

LEPECKI, André, 2010. The Body as Archive: Will to Re-Enact and the Afterlives of Dances. Dance Research Journal 2. vol. 42, s. 28–48.

LEPECKI, André (ed.). Exhausting Dance: Performance and the Politics of Movement. New York: Routledge, 2005. 160 s. ISBN 9780415362542.

Doporučená literatura:

BRANDSTETTER, Gabriele et al. Tanec, prostor a světlo: antologie současné německojazyčné taneční vědy. Překlad Petr Pytlík a Markéta Polochová. Vydání první. V Brně: Janáčkova akademie múzických umění, 2017. 199 s. ISBN 978-80-7460-125-5.

FISCHER-LICHTE, Erika, JOST, Torsten, IRIS JAIN, Saskya (eds.) The Politics of Interweaving Performance Cultures. Beyond Postcolonialism. London, New York: Routledge, 2014. 324 s. ISBN 9781138377547.

FOUCAULT, Michel. Slova a věci. Vyd. 1. Brno: Computer Press, 2007. v, 309 s. Eseje/studie. ISBN 978-80-251-1713-2.

HRIEŠIK, Maja. Telesnosť súčasného divadla. State o dramaturgii tela v súčasnom tanci a divadle. Bratislava: CODE, 2012. 100 s. ISBN 978-80-89484-01-0

JOVIĆEVIĆ, Aleksandra. Performatívne telá. In: JOVIĆEVIĆ, Aleksandra a VUJANOVIĆ, Ana. Úvod do performatívnych štúdií. 1. vydanie. Bratislava: Divadelný ústav, 2012. 206 s. Edícia Svetové divadlo. ISBN 978-80-89369-24-9, s. 122–136.

Hodnoticí metody a kritéria

Aktivní účast ve výuce (75% docházky) = 15%.

Četba a znalost teoretických textů (individuální příprava z hodiny na hodinu, písemný výtah a reflexe zadaného teoretického textu) = 30%.

Diskuze + příklady analýzy = 40%.

Závěrečná odborná rozprava = 15%.

Další informace

Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje

Předmět je součástí následujících studijních plánů