Základy analýzy rozhlasového artefaktu
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
207ZAR0 | ZK | 3 | 2T | česky | letní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Výsledky učení dané vzdělávací složky
Cílem předmětu je představit základní analytické koncepce rozhlasové teorie.
Forma studia
Přednáška.
Předpoklady a další požadavky
Nejsou.
Obsah kurzu
Na příkladech konkrétních inscenací budou ukázány možnosti strukturální a sémiologické analýzy, audionaratologie a teorie adaptace. Analyzována budou vybraná důležitá díla literární a dramatické tvorby Československého, resp. Českého rozhlasu, a to s dvojím akcentem: dramaturgickým (myšlenkové a tematické kvality látek) a inscenačním (zvuková realizace díla). Studenti získají bázi znalostí z teorie rozhlasové inscenace, ale také posluchačskou zkušenost s významnými díly rozhlasové tvorby. Zkoumána budou původní díla či adaptace Henrika Ibsena, Augusta Strindberga, Friedricha Dürrenmatta, Karla Čapka či Jana Vedrala.
Doporučená nebo povinná literatura
BOJDA, Tomáš. Herec a režisér v rozhlase. Kapitoly z tvorby Jiřího Horčičky a Josefa Melče. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2020.
CROOK, Tim. Radio Drama: Theory and Practice. New York: Routledge, 1999.
CZECH, Jan. O rozhlasové hře: hledání specifiky české rozhlasové inscenace od roku 1945. Praha: Panorama, 1987.
LOPATKA, Jan. Estetická problematika vztahu rozhlasu a prózy. 1. [díl], Četba. Praha: Čs. rozhlas, 1964.
MUKAŘOVSKÝ, Jan. Studie z estetiky. Praha: Odeon, 1966.
SCHMEDES, Götz. Medientext Hörspiel: Ansätze einer Hörspielsemiotik am Beispiel der Radioarbeiten von Alfred Behrens. Münster: Waxmann, 2002.
ŠTĚRBOVÁ, Alena. Rozhlasová inscenace: Teoreticky komentované dějiny české rozhlasové produkce. Olomouc: Univerzita Palackého, 1995.
VEDRAL, Jan a VEDRAL, Jan. Jiří Horčička – rozhlasový režisér. Brno: Větrné mlýny, 2003.
VELTRUSKÝ, Jiří. Drama jako básnické dílo. Brno: Host, 2019.
ZICH, Otakar. Estetika dramatického umění. Praha: Panorama, 1986.
Hodnoticí metody a kritéria
Student odevzdá závěrečnou analýzu vybraného díla v rozsahu 3 ns; v průběhu kurzu se aktivně účasti diskuse a plní průběžně zadané úkoly (četba odborných textů, poslech inscenací); požadovaná účast 75% (max. 3 absence).
Rozvrh na zimní semestr 2021/2022:
Rozvrh zatím není připraven
Rozvrh na letní semestr 2021/2022:
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
|
|
---|---|
Po |
|
Út |
|
St |
|
Čt |
|
Pá |
|
Datum | Den | Čas | Vyučující | Místo | Poznámky | Č. paralelky |
---|---|---|---|---|---|---|
Po | 09:00–10:30 | Tomáš BOJDA | Hallerův sál Karlova 26, Praha 1 |
přednášková par. 1 |
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Teorie a kritika (M.A.) (povinně volitelný předmět)