Projekce současného autorského filmu - filmová řeč 4

Zobrazit rozvrh

Kód Zakončení Kredity Rozsah Jazyk výuky Semestr
302PAF4 Z 2 2PT česky letní

Garant předmětu

Jméno vyučujícího (jména vyučujících)

Michal HOGENAUER, Václav KADRNKA

Výsledky učení dané vzdělávací složky

● Student se seznámí s podoby současného autorského filmu

● Student v souvislosti se současným autorským filmem získává orientaci v prostředí, ve kterém vznikají

současné autorské evropské filmy (pitchingy, koprodukce, festivaly, distribuce)

● Student si osvojuje v rámci společných rozborů jednotlivých děl přemýšlení nad dominantními prvky a

specifiky v současném autorském filmu

Forma studia

přednášky

Předpoklady a další požadavky

Před zapsáním předmětu je nutná orientace a základní znalosti z doporučené literatury, která je uvedena ve studijních materiálech.

Obsah kurzu

Projekce katedry režie jsou zaměřeny na moderní autorský film, jeho nejvýraznější režijní osobnosti a tvůrčí postupy,

kterými filmovou řeč obohacují.

Rozbory promítaných filmů se dotýkají především dramaturgie a výstavby autorského filmu, práce s prostorem a

výtvarným klíčem, práce s hereckým projevem, práce se zvukem a hudební složkou, dále způsobu nazírání na

filmovou realitu a pozic autorského filmu v současném kontextu evropské kinematografie ( distribuce, festivaly,

pitching, koprodukce, atd.)

Okruh filmů k projekcím vychází ze současných trendů a reflektuje světovou kinematografii posledních max. 30 let.

Jde převážně o tento okruh filmových tendencí: Rumunská nová vlna, berlínská škola, asijský současný film se

zaostřením na taiwanský filmový zázrak, íránskou kinematografii, francouzský film nové extremity, jihoamerický film

se zaměřením na argentinské nové kino a další.

Příklad promítaných filmů a probíraných témat:

Kasaba (1997), r. Nuri Bilge Ceylan – turecký nový film, zvuková dramaturgie, funkce postsynchronu v AV díle.

Zama (2017), r. Lucrecia Martel – jihoamerický film, adaptace literární předlohy Antonia di Benedetta, zvuková

dramaturgie a režijní pojetí audio složky filmového díla.

Little Joe (2020), r. Jessica Hausner – budování filmového napětí, zvuková gradace v AV díle.

Chlapci z Fengkuei (1983), r. Hou Hsiao Hsien – taiwanský filmový zázrak, autentický herecký projev ve vztahu k

filmovému záběru v AV díle.

Le Quattro Volte (2010), r. Michelangelo Frammartino – zobrazení krajiny v AV díle, funkce dlouhého záběru.

The Old Man and the Gun (2018), r. David Lowery – možnosti žánrové kinematografie, budování narativních

žánrových prvků a jejich hybridní podoby v AV díle.

Loveless (1981), r. Kathryn Bigelow – typologie postav v návaznosti na vývoj filmového žánru a tradici.

The Wild Boys (2018), r. Bertrand Mandico – tělesnost, gender, erotismus a funkce symbolu.

a další

Doporučená nebo povinná literatura

Jména doporučených režisérů a jejich filmy:

Rumunská nová vlna - Cristi Puiu (Aurora, Smrt pana Lazarecsu, Cigarety a káva, a další), Radu Muntean (Úterý po

Vánocích, Boogie), Cristian Mungiu (4 měsíce, 3 týdny a 2 dny, Na druhé straně kopců, Zkouška dospělosti, a další)

Radu Jude (Aferim!, Je mi jedno, že se zapíšeme do dějin jako barbaři, a další)

Berlínská škola - Christian Petzold ( Yella, Fénix, Barbara, a další), Angela Schanelec ( Marseille, Odpoledne, Orly,

a další)

Thomas Arslan ( Dealer, Prázdniny, Světlé noci, a další)

Asijský film: Hou Hsiao Hsien (Město smutku, Millenium Mambo, Café Lumiere, Assassin, a další), Edward Yang

(Tajpejský příběh, Yi Yi, Jasnější letní den, a další), Tsai Ming Liang ( Kolik je tam hodin?, Toulaví psi, Sbohem

Dragon Inn, a další), Lav Diaz ( Norte, konec dějin, Tak, která odešla, Období ďábla, a další), Apichatpong

Weerasethakul ( Tropická nemoc, Světlo století, Strýček Búnmí, Láska z Khon Kaen) a další.

Íránský film: Abbas Kiarostami (Kde je dům mého přítele?, Chuť třešní, Odnese nás vítr, a další), Forough

Farrokhzad (Dům je černý), Mohsen Makhmalbaf (Nevinný okamžik, Ticho, Gabbeh, Kandahar, a další), a další.

Francouzský film nové extremity: Claire Denis (Dobrá práce, Páteční večer, Vetřelec, a další), a další.

Jihoamerický film: Lucrecia Martel (Bažina, Žena bez hlavy, Zama, a další), Pablo Trapero ( Svět jeřábů, Bílý slon,

Rodina na cestě), Lisandro Alonso (Svoboda, Mrtví, Liverpool, Jauja) a další.

a další:

Béla Tarr (Satanské tango, Werckmeisterovy harmonie, Turínský kůň, a další), Kornél Mundruczó (Delta, Bílý bůh,

Měsíc jupitera, a další), Szabolcs Hajdu (Bílé dlaně, Bibliotéka Pascal, Rodinné štěstí, a další), Benedek Fliegauf (

Dealer, Mléčná dráha, Je to jen vítr), Sharunas Bartas ( Vzpomínka na uplynulý den, Tři dny, Dům, a další), José

Luis Guérin (V Sylviině městě, Stavba, Akademie múz, a další), Alexander Sokurov (Druhý kruh, Matka a syn, Otec

a syn, Ruská archa, a další).

Seznam se dál doplňuje a rozvíjí podle promítaných titulů.

Další doporučená studijní literatura:

Jennifer M. Barker: The Tactile Eye: Touch and the Cinematic Experience

András Kovács: The Cinema of Béla Tarr: The Circle Closes

András Kovács: Screening Modernism

Sylviane Agacinski: Time Passing

Angela Dalle Vacche, Brian Price: Color, The Film Reader

Emre Caglayan: Poetics of Slow Cinema: Nostalgia, Absurdism, Boredom

Lutz Koepnick: The Long Take: Art Cinema and the Wondrous

Lutz Koepnick: On Slowness: Toward an Aesthetic of the Contemporary (Columbia Themes in Philosophy, Social

Criticism, and the Arts)

Lutz Koepnick: Berlin School Glossary: An ABC of the New Wave in German Cinema

Tiago De Luca: Slow Cinema

Jason Haladyn: Boredom and Art: Passions of the Will to Boredom

Erwin Panofsky: Perspective as Symbolic Form

Martine Beugnet: Cinema and Sensation (French Film and the Art of Transgression)

Thom Andersen: Slow Writing – T.A. on Cinema

Paul Cronin: Be Sand - Not Oil: The Life and Work of Amos Vogel

Marc Auge: Non-places - Introduction to an Anthropology of Supermodernity

Laura U. Marks: The Skin of Film, Intercultural Cinema, Embodiment and the Sences

Mark Cousins: The Story of Looking

Mark Cousins: The Story of Film

Pamela Cohn: Lucid Dreaming: Conversations with 29 Filmmakers

Vivian Sobchack: The Address of the Eye: A Phenomenology of Film Experience

Danijela Kulezic-Wilson: Sound Design is the New Score: Theory, Aesthetics, and Erotics of the Integrated

Soundtrack

Danijela Kulezic-Wilson: The Musicality of Narrative Film

Ennio Moriccone: In His Own Words (Chyť ten zvuk)

Toru Takemitsu: Confronting Silence

Peter Burt: The Music of Toru Takemitsu

David Toop: Ocean of Sound

James A. Steintrager: Sound Objects

Byung Chul Han: The Scent of Time

Byung Chul Han: Saving Beauty

Byung Chul Han: Vyhořelá společnost

Byung Chul Han: The Disappearing of Rituals: The Topology of the Present

Patti Smith: Devotion (Oddanost)

Slavoj Žižek: Lacrimae Rerum

Abbas Kiarostami: In the Shadow of Trees

Abbas Kiarostami, Paul Cronin: Lessons with Kiarostami

Jeremi Szaniawski: The Cinema of Alexander Sokurov

David Lynch: Room to Dream

Hodnoticí metody a kritéria

Podmínkou zápočtu je alespoň 80% účast na projekcích a aktivní zapojení v navazující debatě

Poznámka

-

Další informace

Předmět je součástí nabídky volitelných předmětů fakulty

Rozvrh na zimní semestr 2021/2022:

Rozvrh zatím není připraven

Rozvrh na letní semestr 2021/2022:

06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
Po
Út
místnost 124
Projekce FAMU

(Lažanský palác)
KADRNKA V.
15:00–17:25
LICHÝ TÝDEN

(přednášková par. 2)
St
Čt

Datum Den Čas Vyučující Místo Poznámky Č. paralelky
Út 15:00–17:25 Václav KADRNKA Projekce FAMU
Lažanský palác
přednášková par. 2

Předmět je součástí následujících studijních plánů