Projekce současného autorského filmu - filmová řeč 2
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
302PAF6 | Z | 2 | 2ST | česky | letní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Michal HOGENAUER, Václav KADRNKA
Výsledky učení dané vzdělávací složky
Student se seznámí s podobami současného autorského filmu.
Student si osvojuje v rámci společných rozborů jednotlivých děl přemýšlení nad dominantními prvky a specifiky v současném autorském filmu.
Forma studia
Přednášky.
Předpoklady a další požadavky
-
Obsah kurzu
Projekce katedry režie jsou zaměřeny na moderní autorský film, jeho nejvýraznější režijní osobnosti a tvůrčí postupy, kterými filmovou řeč obohacují.
Rozbory promítaných filmů se dotýkají především dramaturgie a výstavby autorského filmu, práce s prostorem a výtvarným klíčem, práce s hereckým projevem, práce se zvukem a hudební složkou, dále způsobu nazírání na filmovou realitu a pozic autorského filmu v současném kontextu evropské kinematografie (distribuce, festivaly, pitching, koprodukce, atd.)
Okruh filmů k projekcím vychází ze současných trendů a reflektuje světovou kinematografii posledních max. 30 let.
Jde převážně o tento okruh filmových tendencí: Rumunská nová vlna, berlínská škola, asijský současný film se zaostřením na taiwanský filmový zázrak, íránskou kinematografii, francouzský film nové extremity, jihoamerický film se zaměřením na argentinské nové kino a další.
Příklad promítaných filmů a probíraných témat:
Kasaba (1997), r. Nuri Bilge Ceylan – turecký nový film, zvuková dramaturgie, funkce postsynchronu v AV díle.
Zama (2017), r. Lucrecia Martel – jihoamerický film, adaptace literární předlohy Antonia di Benedetta, zvuková dramaturgie a režijní pojetí audio složky filmového díla.
Little Joe (2020), r. Jessica Hausner – budování filmového napětí, zvuková gradace v AV díle.
Chlapci z Fengkuei (1983), r. Hou Hsiao Hsien – taiwanský filmový zázrak, autentický herecký projev ve vztahu k filmovému záběru v AV díle.
Le Quattro Volte (2010), r. Michelangelo Frammartino – zobrazení krajiny v AV díle, funkce dlouhého záběru.
The Old Man and the Gun (2018), r. David Lowery – možnosti žánrové kinematografie, budování narativních žánrových prvků a jejich hybridní podoby v AV díle.
Loveless (1981), r. Kathryn Bigelow – typologie postav v návaznosti na vývoj filmového žánru a tradici.
The Wild Boys (2018), r. Bertrand Mandico – tělesnost, gender, erotismus a funkce symbolu.
a další.
Doporučená nebo povinná literatura
Jména doporučených režisérů a jejich filmy:
Rumunská nová vlna - Cristi Puiu (Aurora, Smrt pana Lazarecsu, Cigarety a káva, a další), Radu Muntean (Úterý po Vánocích, Boogie), Cristian Mungiu (4 měsíce, 3 týdny a 2 dny, Na druhé straně kopců, Zkouška dospělosti, a další)
Radu Jude (Aferim!, Je mi jedno, že se zapíšeme do dějin jako barbaři, a další)
Berlínská škola - Christian Petzold (Yella, Fénix, Barbara, a další), Angela Schanelec (Marseille, Odpoledne, Orly, a další)
Thomas Arslan ( Dealer, Prázdniny, Světlé noci, a další)
Asijský film: Hou Hsiao Hsien (Město smutku, Millenium Mambo, Café Lumiere, Assassin, a další), Edward Yang (Tajpejský příběh, Yi Yi, Jasnější letní den, a další), Tsai Ming Liang (Kolik je tam hodin?, Toulaví psi, Sbohem Dragon Inn, a další), Lav Diaz (Norte, konec dějin, Tak, která odešla, Období ďábla, a další), Apichatpong Weerasethakul (Tropická nemoc, Světlo století, Strýček Búnmí, Láska z Khon Kaen) a další.
Íránský film: Abbas Kiarostami (Kde je dům mého přítele?, Chuť třešní, Odnese nás vítr, a další), Forough Farrokhzad (Dům je černý), Mohsen Makhmalbaf (Nevinný okamžik, Ticho, Gabbeh, Kandahar, a další), a další.
Francouzský film nové extremity: Claire Denis (Dobrá práce, Páteční večer, Vetřelec, a další), a další.
Jihoamerický film: Lucrecia Martel (Bažina, Žena bez hlavy, Zama, a další), Pablo Trapero (Svět jeřábů, Bílý slon, Rodina na cestě), Lisandro Alonso (Svoboda, Mrtví, Liverpool, Jauja) a další.
a další:
Béla Tarr (Satanské tango, Werckmeisterovy harmonie, Turínský kůň, a další), Kornél Mundruczó (Delta, Bílý bůh, Měsíc jupitera, a další), Szabolcs Hajdu (Bílé dlaně, Bibliotéka Pascal, Rodinné štěstí, a další), Benedek Fliegauf (Dealer, Mléčná dráha, Je to jen vítr), Sharunas Bartas (Vzpomínka na uplynulý den, Tři dny, Dům, a další), José Luis Guérin (V Sylviině městě, Stavba, Akademie múz, a další), Alexander Sokurov (Druhý kruh, Matka a syn, Otec a syn, Ruská archa, a další).
Seznam se dál doplňuje a rozvíjí podle promítaných titulů.
Další doporučená studijní literatura:
Jennifer M. Barker: The Tactile Eye: Touch and the Cinematic Experience
András Kovács: The Cinema of Béla Tarr: The Circle Closes
András Kovács: Screening Modernism
Sylviane Agacinski: Time Passing
Angela Dalle Vacche, Brian Price: Color, The Film Reader
Emre Caglayan: Poetics of Slow Cinema: Nostalgia, Absurdism, Boredom
Lutz Koepnick: The Long Take: Art Cinema and the Wondrous
Lutz Koepnick: On Slowness: Toward an Aesthetic of the Contemporary (Columbia Themes in Philosophy, Social Criticism, and the Arts)
Lutz Koepnick: Berlin School Glossary: An ABC of the New Wave in German Cinema
Tiago De Luca: Slow Cinema
Jason Haladyn: Boredom and Art: Passions of the Will to Boredom
Erwin Panofsky: Perspective as Symbolic Form
Martine Beugnet: Cinema and Sensation (French Film and the Art of Transgression)
Thom Andersen: Slow Writing – T.A. on Cinema
Paul Cronin: Be Sand - Not Oil: The Life and Work of Amos Vogel
Marc Auge: Non-places - Introduction to an Anthropology of Supermodernity
Laura U. Marks: The Skin of Film, Intercultural Cinema, Embodiment and the Sences
Mark Cousins: The Story of Looking
Mark Cousins: The Story of Film
Pamela Cohn: Lucid Dreaming: Conversations with 29 Filmmakers
Vivian Sobchack: The Address of the Eye: A Phenomenology of Film Experience
Danijela Kulezic-Wilson: Sound Design is the New Score: Theory, Aesthetics, and Erotics of the Integrated Soundtrack
Danijela Kulezic-Wilson: The Musicality of Narrative Film
Ennio Moriccone: In His Own Words (Chyť ten zvuk)
Toru Takemitsu: Confronting Silence
Peter Burt: The Music of Toru Takemitsu
David Toop: Ocean of Sound
James A. Steintrager: Sound Objects
Byung Chul Han: The Scent of Time
Byung Chul Han: Saving Beauty
Byung Chul Han: Vyhořelá společnost
Byung Chul Han: The Disappearing of Rituals: The Topology of the Present
Patti Smith: Devotion (Oddanost)
Slavoj Žižek: Lacrimae Rerum
Abbas Kiarostami: In the Shadow of Trees
Abbas Kiarostami, Paul Cronin: Lessons with Kiarostami
Jeremi Szaniawski: The Cinema of Alexander Sokurov
David Lynch: Room to Dream
Hodnoticí metody a kritéria
Podmínkou zápočtu je alespoň 80% účast na projekcích a aktivní zapojení v navazující debatě.
Poznámka
-
Další informace
Předmět je součástí nabídky volitelných předmětů fakulty
Rozvrh na zimní semestr 2021/2022:
Rozvrh zatím není připraven
Rozvrh na letní semestr 2021/2022:
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
|
|
---|---|
Po |
|
Út |
|
St |
|
Čt |
|
Pá |
|
Datum | Den | Čas | Vyučující | Místo | Poznámky | Č. paralelky |
---|---|---|---|---|---|---|
Út | 15:00–17:25 | Václav KADRNKA | Projekce FAMU Lažanský palác |
přednášková par. 3 |
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Režie - magistr_1920_1ročník (povinný předmět)
- Filmová režie - magistr (povinný předmět)