Rešerše archivních materiálů a jejich využití v dokumentárním filmu
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
303REAR | Z | 2 | 16SS | česky | zimní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Výsledky učení dané vzdělávací složky
•Studenti mají přehled o existujících zdrojích a povaze archivních materiálů.
•Studenti jsou seznámení se s možnostmi práce v badatelně České televize.
•Studenti si prakticky vyzkouší vyhledání archivních materiálů na téma podle zadání pedagoga a sestřihnou výběrovou EDL sekvenci v badatelně ČT.
Forma studia
seminář
Předpoklady a další požadavky
žádné
Obsah kurzu
Cílem semináře je seznámit studenty s možnostmi hledání a nakládání s archivními (historickými) záběry. Výuka je zaměřena na vyhledávání archivních záběrů ze zdrojů České televize, Národního filmového archivu, Krátkého filmu a některých zahraničních zdrojů – skládá se z teoretické a praktické části:
Pátek 5. 11. v badatelně České televize 10-17h (sraz na hlavní vrátnici ČT v 9:45h)
První část výuky je zaměřena prakticky:
Studenti se seznámí s možnostmi práce v badatelně České televize a vyzkouší si hledání archivních materiálů v databázi ČT pro své projekty. Na základě tématu podle zadání pedagoga vyhledají a sestřihnou archivní materiály do EDL sekvence.
Sobota 6. 11. v učebně KDT 217 FAMU 10-17h
Druhá část výuky je zaměřena teoreticky:
Jaké záběry byly od vzniku filmu pořizovány, jaká témata byla preferována? V čem se lišily týdeníky a zpravodajské šoty v první a druhé polovině dvacátého století? Jak výběr témat ovlivnil vznik televize a jak cenzura? Jakým způsobem se dají nahradit neexistující záběry? Jak cena ovlivňovala pořizování dokumentárních záběrů a jak dnes ovlivňuje jejich výsledné použití v dokumentárních filmech? Proč se některé záběry staly doslova ikonickými a jakého efektu je možné použitím takovéhoto ikonického záběru ve filmu dosáhnout. K jednotlivým otázkám budou připraveny ukázky z různých záběrů i z konkrétních filmů. Studenti budou seznámeni s tím, co se může skrývat za jednotlivými záběry, pátrání po nich. Krátce budou představeny i možnosti a zdroje hledání archivních záběrů.
Doporučená nebo povinná literatura
BERNARD, Sheila C. and RABIN, Kenn, Archival Storytelling: A Filmmaker's Guide to Finding, Using, and Licensing Third-Party Visuals and Music. Elsevier, 2008
BARON, Jaimie, The Archive Effect: Found Footage and the Audiovisual Experience of History, Routledge, 2014, 187 s., ISBN 0415660726
Hodnoticí metody a kritéria
•100% účast na semináři (70 %)
•vytvoření EDL sekvence podle zadání v badatelně ČT (30 %)
Poznámka
Předmět se koná vždy jednou za dva roky. Vypsán bude v ak. roce 2021/22.
Další informace
Předmět je součástí nabídky volitelných předmětů fakulty
Rozvrh na zimní semestr 2021/2022:
Datum | Den | Čas | Vyučující | Místo | Poznámky | Č. paralelky |
---|---|---|---|---|---|---|
05.11.2021 | 10:00–17:00 | Vít Poláček | v badatelně ČT | paralelka 1 | ||
06.11.2021 | 10:00–17:00 | Vít Poláček | Učebna KDT 217 Lažanský palác |
paralelka 1 |
Rozvrh na letní semestr 2021/2022:
Rozvrh zatím není připraven
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Dokumentární tvorba - magistr-1920_1ročník (povinný předmět)
- Dokumentární tvorba - magistr_2022 (povinný předmět)