Barevný proces
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
304BP | ZK | 2 | 20S | česky | letní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Výsledky učení dané vzdělávací složky
Seznámit studenty s historií barevné fotografie včetně praktických ukázek a analyzovat možnosti současné barevné fotografie s ohledem na dosažení věrné barevné reprodukce. Pomocí měření senzitometrických testů ověřit průběh kopírovacího procesu a konstrukci masky.
Forma studia
Přednášky jsou doplněny praktickými ukázkami a rozsáhlým obrazovým materiálem.
Předpoklady a další požadavky
Je určeno pro studenty bakalářského studia.
Obsah kurzu
1.Problematika reprodukce barev :
Základy kolorimetrie a kolorimetrické pojmy.
Aditivní a subtraktivní princip barevné reprodukce, kolorimetricky exaktní
barevná reprodukce, subjektivní a objektivní hodnocení kvality reprodukce,
vliv pozorovacích podmínek, vliv paměti, reprodukce odezvy ve vědomí -
optimální barevná reprodukce.
2.Historie barevné fotografie :
Přímá a nepřímá barevná fotografie, Lippmannův proces, analýza a syntéza
barev.
Významné aditivní procesy
Výtažkové dílčí záznamy J.C.Maxwell, dělené pole, časová a prostorová
paralaxa, fotografické kamery.
Rastrové systémy - mechanické /Autochrom, Dufaycolor/,
optické /Agfacolor Alt, Kodacolor/
Význačné subtraktivní procesy -procesy založené na zpracování aditivních
výtažků,chromované koloidy, hydrotypické procesy /tříslící vývojky utvrzující
bělení/ , bipaky, tripaky, vícevrstvé materiály, katachromie,procesy Kodachrome
a Agfacolor -Neu.
3.Chemie barevné fotografie
Primární a sekundární barvotvorné vyvolávání, barvotvorné složky, vyvolávací
látky, proces bělení, ustalování, stabilizace.
4.Současné procesy v amatérské a profesionální praxi
Vznik barevného záznamu inverzním způsobem, barevné inverzní materiály -
jejich složení a zpracování, vznik barevného záznamu způsobem negativ - pozi-
tiv, barevné negativní a pozitivní materiály - jejich složení a zpracování, jevy
způsobené vícenásobnými odrazy světla v emulzní vrstvě, omezený rozsah
tónové reprodukce vlivem odrazu světla na povrchu snímku, vliv pozorovacích
podmínek, vybělovací procesy, difúzní procesy, difrakční metoda.
5.Maskování
Barviva a jejich vlastnosti, princip maskování, vnější a vnitřní masky, maskování
pomocí výtažků, zbarvené barvotvorné složky, úplné a postačující maskování,
zjednodušené metody maskování, materiály vhodné pro zhotovení masek,
kontrastové masky, neostrá maska, maskování pozitivních a inverzních materiá-
lů, mezivrstvové jevy.
6.Kopírovací procesy
Proměnné veličiny ovlivňující výslednou kopii, podstata barevného kopírování,
aditivní a subtraktivní úprava kopírovacího světla, subtraktivní filtry, metody
subtraktivního způsobu kopírování, filtry pro aditivní způsob kopírování, metody
aditivního způsobu kopírování, Evansův princip shody, integrace k šedé,
automatická korekce, plná a snížená korekce, elektronické analyzátory, aditivní
kopírky, subtraktivní kopírky, zvětšovací přístroje.
7.Duplikační procesy
Princip duplikace, základní duplikační postupy, podmínky správné duplikace,
duplikační materiály a jejich užití.
8.Problematika hromadného zpracování fotokopií
Moderní laboratoře a jejich vybavení, kontrola a řízení zpracovatelského procesu-
chemická a senzitometrická kontrola, vyvolávací proces -strojové vybavení
a jeho kapacita,kopírovací proces - způsob barevné korekce při kopírování,
základní typy kopírek.
Z K U Š E B N Í O T Á Z K Y
- Problematika reprodukce barev
1.1. Podmínky exaktní barevné reprodukce
1.2. Princip barevného vnímání a jeho význam při hodnocení kvality
barevné reprodukce
- Historie barevné fotografie
2.1. Přímé a nepřímé způsoby barevné fotografie
2.2. Významné aditivní procesy
2.3. Významné subtraktivní procesy
- Chemie barevné fotografie
3.1. Primární a sekundární barvotvorné vyvolávání
3.2. Procesy zpracování barvotvorných materiálů
- Současné procesy v materské a profesionální praxi
4.1. Inverzní materiály /složení,vznik obrazu,použití/
4.2. Negativní materiály / složení, vznik obrazu, použití /
4.3. Pozitivní materiály / složení ,vznik obrazu/
4.4. Vybělovací procesy a systémy okamžité fotografie
4.5. Význam a vliv složitého průchodu světla vrstvami na výslednou
kvalitu reprodukce
- Maskování
5.1. Význam vedlejších hustot v barevném záznamu
5.2. Princip maskování
5.3. Způsob maskování
5.4. Kontrastová a neostrá maska
- Kopírovací proces
6.1. Aditivní způsob kopírování
6.2. Subtraktivní způsob kopírování
6.3. Způsoby automatické korekce a řízení kopírovacího procesu
- Duplikační procesy
7.1. Základní duplikační postupy a materiály
7.2. Podmínky správné duplikace
- Problematika hromadného zpracování
8.1. Moderní laboratoře a jejich vybavení
8.2. Metody řízení zpracovatelského procesu
Úvod je zaměřen na rozbor podmínek a možností dosažení kolorimetricky věrné reprodukce s ohledem na existující aditivní a subtraktivní principy vytváření barevné reprodukce, je analyzován vliv pozorovacích podmínek a subjektivních faktorů při hodnocení kvality reprodukce.
K předmětu patří technická cvičení.
Doporučená nebo povinná literatura
Povinná literatura :
J. Pecák: Subjektivní aspekty reprodukce barevným filmem /1974/
Šmok J., Pecák J., Tausk P.: Barevná fotografie /1975/
Jiráček M., Hálová A., Morávek J.: Fotografický slovník /1955/
Normy: ČSN 360000 - Světelné technické názvosloví, ČSN 011718 - Měření barev
Doporučená literatura /zvláště pro cizince/:
Artjušin L.F.: Osnovy vosproizvěděnija světa /1970/
Friedman J.S.: History of Color Photography /1969/
Hunt R.W.G.: The Reproduction of Colour /1967/
Spencer D.A.: Colour Photography in Practice /1969/
Herder A.:The M anual of Photography, formerly the Ilrord, Manual of Photography /1971/
Clulow F.W.: Colour-Its Principles and their Aplications /1972/
Thomson C.L.: Colour Films /1971/
Hodnoticí metody a kritéria
Účast na přednáškách je nezbytným předpokladem úspěšného studia předmětu. Na závěr studenti absolvují písemný test a složí ústní zkoušku.
Poznámka
-
Rozvrh na zimní semestr 2021/2022:
Rozvrh zatím není připraven
Rozvrh na letní semestr 2021/2022:
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
|
|
---|---|
Po |
|
Út |
|
St |
|
Čt |
|
Pá |
|
Datum | Den | Čas | Vyučující | Místo | Poznámky | Č. paralelky |
---|---|---|---|---|---|---|
Út | 12:20–13:55 | Josef PECÁK | Učebna B KK Lažanský palác |
přednášková par. 1 |
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Kamera - bakalář-1920-1ročník (povinný předmět)