Visual effects in film and TV 1

Zobrazit rozvrh

Kód Zakončení Kredity Rozsah Jazyk výuky Semestr
304CVEF1 Z 1 3T anglicky zimní

Garant předmětu

Antonín WEISER

Jméno vyučujícího (jména vyučujících)

Adam PLUSKAL, Antonín WEISER

Výsledky učení dané vzdělávací složky

Seznámit posluchače se základy digitálních postprodukčních VFX technologií. Absolvent přednášek by měl rozumět v základních principech jak připravit a s kým dokončit projekt s VFX scénami.

Forma studia

seminar

Předpoklady a další požadavky

Základní orientace v digitálních postprodukčních technologiích.

Obsah kurzu

Předmět je zaměřen na základní praktické seznámení s používanými technikami a technologiemi pro tvorbu současných VFX záběrů. Zabývá se analýzou příběhu,vizuálním zdůrazněním a podporou dramatických situací. Seznámí posluchače s hledisky pro využívání VFX efektů, jejich tvorbou nejrůznějšími prostředky a hodnocení. Na filmových ukázkách ze světové tvorby i z kameramanské praxe přednášejícího provedu posluchače se základními VFX technikami ve filmovém a televizním průmyslu. Přípravou projektu s VFX scénami a se základy workflow v produkci a postprodukci. Výuka probíhá formou prezentace a projekcí ukázek ke všem probíraným VFX technikám. Dále formou praktických cvičení ve studiu,natáčením podkladů pro VFX a jejich zpracováním v LDK.

  1. VÝZNAM A ROZDĚLENÍ FILMOVÝCH TRIKŮ

POŽADAVKY NA VFX

ANYLÝZA PŘÍBĚHU A VIZUÁLNÍ VÝVOJ VE VZTAHU K VFX

  1. ZÁKLADNÍ POJMY TRIKOVÉ TERMINOLOGIE

TRIKOVÝ ZÁBĚR

TRIKOVÉ NATÁČENÍ

VFX-VIZUÁLNÍ EFEKTY – VŠE DODÁVANÉ V POSTPRODUKCI

ZVLÁŠTNÍ EFEKT – (SPECIAL EFFECTS) SFX SPECIÁLNÍ EFEKTY

DIGITÁLNÍ TECHNOLOGIE 2D - 3D

  1. DIGITÁLNÍ TECHNIKY - 2D ZÁKLADNÍ

1.ROTOSCOPING – MANUÁLNÍ ANIMOVÁNÍ, VEKTOROVÉ MASKY

2.KLÍČOVÁNÍ – PŘEVÁDĚNÍ SPECIÁLNÍ BARVY V ZÁBĚRU NA MASKU

3.TRACKING – ANALYZOVÁNÍ ZÁBĚRU PRO POHYB V OBRAZE

4.KOMPOSITING – SKLÁDÁNÍ RŮZNÝCH ELEMENTŮ DO ZÁBĚRU

5.UKÁZKY JEDNOTLIVÝCH TECHNIK

  1. DIGITÁLNÍ TECHNIKY - 3D ZÁKLADNÍ

1.VÝROBA 3D EFEKTŮ

2.VÝROBA 3D MODELU.

3.VÝROBA 3D SCÉNY.

4.DIGITÁLNÍ KOMPOZICE. S 3D KAMEROU

  1. VÝROBA FILMOVÉHO PROJEKTU S TRIKOVÝMI ZÁBĚRY
  2. PŘÍPRAVA NA VÝROBU PROJEKTU

1.SCÉNÁŘ

2.TECHNICKÝ SCÉNÁŘ

3.VÝTVARNÉ NÁVRHY, PŘESNÁ CHARAKTERISTIKA, KONCEPTY

4.STORYBOARD

5.CG STORYBOARD – S PLÁNEM POHYBU KAMER

6.KAMEROVÉ SCHÉMA

7.TECHNOLOGICKÉ ROZBORY,

8.ZAČÁTEK MODELOVÁNÍ PRO POST-PRODUKCI (TAKÉ VYUŽITELNÉ V PREVIZU)

9.CG ANIMATIC – PREVIZ

  1. CG PRE-LIGHT
  2. VÝROBA KULIS, REKVIZIT A KOSTÝMŮ
  3. TECHNOLOGICKÉ ZKOUŠKY,
  4. PYROTECHNICKÉ ZKOUŠKY

A)EXPLOZE

B)DESTRUKCE

C)REFERENČNÍ EFEKTOVÉ ZKOUŠKY A ZÁBĚRY

  1. VÝBĚR KAMEROVÉ TECHNOLOGIE

A)VOLBA OBJEKTIVŮ

B)VÝBĚR A TESTY KAMER

C)OBRAZOVÉ A EXPOZIČNÍ TESTY

D)VOLBA ZÁZNAMU A ULOŽISTĚ

E)KOMUNIKACE S PROVÁDĚJÍCÍ VFX A ON-LINE POSTPRODUKCÍ

F)VOLBA KAMEROVÉHO VYBAVENÍ

G)POHYBOVÁ TECHNIKA PRO KAMERU: JÍZDA, RAMENO, JEŘÁB, DRON

  1. VÝBĚR OSVĚTLOVACÍ TECHNIKY
  2. PLÁNOVÁNÍ PRAKTICKÝCH EFEKTŮ
  3. ROZPOČTY,
  4. ORGANIZACE VÝROBY,
  5. PIPELINE
  6. ON-SET SUPERVIZOR,
  7. ZÁZNAM - NATÁČENÍ,
  8. PLÁNOVÁNÍ POSTPRODUKCE
  9. ŘÍZENÍ A KONTROLA VÝROBY.

2.TECHNOLOGICKÁ PŘÍPRAVA POSTPRODUKČNÍCH 2D A 3D ÚKOLŮ VFX

OPAKOVÁNÍ V NÁVAZNOSTI NA VÝUKU DIGITÁLNÍ WORKFLOW – ING.HŘEBAČKA

  1. PARAMETRY DATOVÉHO TOKU

1.VIDEO A OBRAZOVÉ FORMÁTY

2.CODEKY

3.FRAME RATE

4.PROKLÁDÁNÍ

A.INTERLACE

B.PROGRESSIVE

5.CHROMA SUBSAMPLING

6.BAREVNÉ PROSTORY A JEJICH MANAGEMENT

A.LUT - VYTVOŘENÍ VLASTNÍ LUT (SOFTWARE 3D LUT CREATOR)

B.REFERENČNÍ BAREVNÉ PROSTORY

C.PRACOVNÍ BAREVNÉ PROSTORY

D.VÝSTUPNÍ BAREVNÉ PROSTORY

E.IMAGE PROCESSING SYSTEM IS-100

7.BIT RATE

  1. PRIMÁRNÍ OBRAZOVÁ DATA - RAW VS. OSTATNÍ

1.DEBAYERING (DEMOSAICING)

2.INTERPRETACE DIGITÁLNÍHO OBRAZU Z KAMERY

3.INTERPRETACE VERSUS DEGRADACE OBRAZU

  1. PARAMETRY VÝBĚRU DIGITÁLNÍ KAMERY

A.VOLBA ZÁZNAMU PODLE PARAMETRŮ DATOVÉHO TOKU

B.VÝBĚR KAMERY

1.SENZOR A JEHO PARAMETRY

A.BAYEROVA MASKA

B.ROZLIŠENÍ

C.PRAKTICKÁ CITLIVOST

D.CITLIVOST K DENNÍMU A UMĚLÉMU OSVĚTLENÍ

2.OBRAZOVÉ A EXPOZIČNÍ TESTY - OBJEKTIVNÍ A SUBJEKTIVNÍ HODNOCENÍ KVALITY OBRAZU

  1. PŘÍPRAVA DAT PRO NATÁČENÍ – PRODUKCI

1.ZÁBĚRY Z PREVIZ

2.PRELIGHT & SHOOTING PLANY

3.KONCEPTY

4.MOTION CAPTURE

  1. PRÁCE NA PLACE

1.MOTION CAPTURE

2.PŘÍPRAVA PRO PROJEKCE DENNÍCH PRACÍ - DAYLIES

3.ON SET GRADING

4.METADATA

5.PŘEVOD PRIMÁRNÍCH OBRAZOVÝCH DAT Z PRODUKCE

1.METADATA

2.PRO NLE STŘIH

3.PRO DI PREGRADE – MATCH GRADING

4.PRO CG VÝROBU

6.VÝROBA FINÁLNÍCH MASTER DAT

1.DCP PRO KINA

7.LUT - GENEROVÁNÍ ZOBRAZOVACÍCH PROFILŮ

1.PRO PRODUKCI

2.PRO MONITOROVACÍ ZAŘÍZENÍ

  1. NATÁČENÍ – PRODUKCE

1.SUPERVIZE KLÍČOVACÍCH TECHNIK

2.SBĚR HDRI DAT

  1. POST-PRODUKCE

1.NLE STŘIH – AVID, PREMIÉRA

2.CG VÝROBA

1.R&D – VÝZKUM A VÝVOJ

A)VÝROBA NÁSTROJŮ PRO PIPELINE – ORGANIZOVÁNÍ DAT V PROJEKTU

B)NÁSTROJE PRO 3D

C)NÁSTROJE PRO 2D

2.TRACKING – SLEDOVÁNÍ

A)CAMERA TRACKING

B)PLANAR TRACKING

C)OBJECT TRACKING

D)MOTION CAPTURE

3.3D

A)LAYOUT

B)MODELING

C)TEXTURING

D)RIGGING/SETUP

E)ANIMATION

F)VFX

G)LIGHTING

H)RENDERING

4.2D

A)ROTO & PAINT – RETUŠOVÁNÍ A ROTOSCOPING

B)KOMPOSITING

5.DI – COLOUR CORRECTION

Doporučená nebo povinná literatura

Richard Rickitt „The History and Technique Special effects"

Jon Gress „Digital visual effects & compositing“, 2015

Hodnoticí metody a kritéria

Credit is awarded based on participation in lectures and classes, graded credit takes place individually in a test and interview; topic questions, explanation of processes in particular examples

Grading: level of knowledge and orientation in the study.

Poznámka

---

Rozvrh na zimní semestr 2021/2022:

06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
Po
Út
St
Čt
místnost 226
Laboratoř dig. kinematogr.

(Lažanský palác)
WEISER A.
14:50–17:15
(přednášková par. 1)

Datum Den Čas Vyučující Místo Poznámky Č. paralelky
Čt 14:50–17:15 Antonín WEISER Laboratoř dig. kinematogr.
Lažanský palác
přednášková par. 1

Rozvrh na letní semestr 2021/2022:

Rozvrh zatím není připraven

Předmět je součástí následujících studijních plánů