Filmový obraz 1

Zobrazit rozvrh

Kód Zakončení Kredity Rozsah Jazyk výuky Semestr
304FO1 Z 1 2T česky zimní

Garant předmětu

Vladimír SMUTNÝ

Jméno vyučujícího (jména vyučujících)

Vladimír SMUTNÝ, Martin ŠEC, Josef ŠPELDA

Výsledky učení dané vzdělávací složky

získání základních znalostí v problematice teorie filmového obrazu ja jeho praktické realizace

Výuka bude rozdělena během roku, na trimestry. Každá část je zakončena digitálním fotografickým cvičením na předepsané téma. Každý z lektorů má 8 seminářů. V sedmém semináři odešlou posluchači digitální fotografie na email lektorů. Osmý seminář je analýza a hodnocení fotografií.

harmonogram předmětu Filmový obraz: zimní a letní semestru

FOTO I - I trimestr - 5.10 až 23.11- lektor je kameraman Martin Šec - odeslání fotografií je 16.11. Hodnocení fotografiíí 23.11.2020

FOTOII - lektor je kameraman Josef Špelda - 30.11-15.3.2021- odeslání fotografií je 1.3.2021.

Hodnocení fotografií 15.3.2021

FOTO III- lektor je kameraman Vladimír Smutný - 22.3.2021- 17.5. - odeslání fotografií je 10.5

Hodnocení fotografií 17.5.2021

Forma studia

Tři kameramané Vás seznámí s individuálním názorem na tvorbu filmového obrazu. Studenti k přednášené problematice vytvoří digitální fotografie dle zadání lektorů !

Předpoklady a další požadavky

znalosti ověřené přijímací zkouškou i znalosti získané v jiných předmětech

Obsah kurzu

Seminář uvádí posluchače do základní problematiky fenoménu filmového obrazu. Co je obrazové sdělení, jeho informativní a emotivní složka. Přirozené zrakové vnímání kontra vnímání filmového obrazu. Kompozice filmového obrazu, vztah k rámu, kompoziční prvky lineární, tonální, světlo a stín, ostrost a neostrost. Organizace výrazových prvků v obraze, kompozice mezizáběrová, vzájemné prostorové vztahy objektů ve skladbě filmových záběrů, skladebné postupy a principy. Obrazové prezentační formáty. Příprava a realizace cvičení FOT I. Obrazové ukázky a společné rozbory fotografií.

Obrazové řešení vztahů mezi postavami, pojem osa ve filmovém obraze, osové vztahy prostorové, pohledové vztahy ve skupině osob. Pohyb kamery a aranžmá postav, proměnlivá kompozice postav a prostředí při složitějších pohybech kamery. Návaznost pohybu kamery a postav v jednotlivých záběrech, přechody mezi obrazy, vnitřní rytmus záběru vs. rytmus střihový. Příprava a realizace cvičení FOT II. Společné rozbory.

FOT I. Stavba záběru z kompozičního hlediska

MgA Martin Šec

ročník zs - Seminář kameramanské tvorby - Filmový obraz I.

Cíl cvičení: Kompozice filmového obrazu, vztah k rámu, kompoziční prvky lineární, tonální, světlo a stín, ostrost a neostrost. Obrazové prezentační formáty. Důraz na fotografickou kvalitu, výtvarné, světelné a technické řešení zadaného motivu.

1/motiv řeky, nábřeží -výrazné lineární řešení

2/motiv řeky, nábřeží - výrazné tonální řešení

3/městský motiv s postavou -výrazné linie v obraze zvýrazňující prostor

4/městský motiv s postavou -výrazné linie v obraze potlačující prostor

5/městský či přírodní motiv -barevné řešení zvýrazňující prostor

6/městský či přírodní motiv -barevné řešení potlačující prostor

7/městský motiv - měkké osvětlení, bez barevných akcentů

8/městský motiv - výrazná modelace světlem a stínem

9/městský či přírodní motiv -středová symetrická kompozice

10/městský či přírodní motiv -stejný motiv, “klasická” kompozice

11/portrét v prostředí - prostorové řešení

12/portrét v prostředí - plošné řešení

13/portrét - výrazné využití barevného akcentu

14/portrét - výtvarné využití protisvětla

15/dvojportrét - výtvarné využití protisvětla, zdroj v záběru

16/dvojportrét - výrazná kompozice - formát 1,78:1

17/dvojportrét - výrazná kompozice - formát 1,33:1

18/dvojportrét - výrazná kompozice - formát 2,39:1

19/portrét - formát 1,33:1

20/portrét - formát 1,78:1

21/portrét - formát 2,39:1

Realizace: digitální fotografie po výtvarné úpravě na email lektora v dohodnutém

kompresním formátu. Odeslání fotografií je 16.11. Hodnocení fotografiíí 23.11.2020

FOT II. Vztahy postav v obraze, směry, návaznosti.

MgA Josef Špelda

  1. ročník ls - Seminář kameramanské tvorby - Filmový obraz I.

Cíl cvičení: Praktické ověření znalosti druhů filmových záběrů, jejich osových a střihových návazností a schopnosti vyjádřit vzájemné vztahy postav v obraze. Zásadní je splnění zadání scénáře s důrazem na fotografickou kvalitu, výtvarné, světelné a technické řešení motivů, čitelnost situací.

1 - 3 /Tři osoby v hloučku na ulici, povídají si. Uplatnit nadhled a podhled.

1 - CELEK

2 - POLOCELEK

3 - DETAIL jedné z postav

4 - 8 /4 - CELEK dvě osoby v parku, rozmlouvají

5 - POLOCELEK obou osob

6 - DETAIL knížky, kterou drží v ruce osoba A

7 - DETAIL osoby B, dívá se na knihu

8 - POLOCELEK přes osoby A a B na přicházející postavu C

9 - 12 /U řeky na nábřeží - velikosti záběrů si zvolí posluchač, scénu doplní jedním záběrem dle vlastního uvážení (celkem tedy 4 záběry).

— dvě rozmlouvající osoby v chůzi

— další osoba běží za nimi

— všichni se zastavili, vytvořili hlouček (postavení kamery ze směru, odkud přiběhla třetí osoba)

13 - 15 /13 - Osoba A v okně (či jinde na vyvýšeném místě) se dívá na:

14 - osobu B, stojící dole pod oknem. Ta se dívá na osobu A.

15 - přes osobu B na osobu C, která k nim přichází (B i C hledí na osobu A). - Velikosti záběrů si zvolí posluchač

16 - 21 /3x stejná situace -

16-17 - zvolte objektiv, aranžmá a kompozici postav pro formát 1,33:1

18-19 - zvolte objektiv, aranžmá a kompozici postav pro formát 1,78:1

20-21 - zvolte objektiv, aranžmá a kompozici postav pro formát 2,39:1

Realizace: digitální fotografie po výtvarné úpravě na email lektora v dohodnutém

formátu. Odeslání fotografií je 1.3.2021, hodnocení 15.3.2021

FOTO III

cíl cvičení: konfrontace teorie a praktické dovednosti aplikovat teorii do fotografií dle předepsaného zadání.

Způsoby realizace technického scénáře. Žánr jako stálý soubor formálních a obsahových prvků ve filmovém díle. Vývoj stylu žánrů ve filmové historii. Jak se projevuje vývoj filmové techniky na obměnách stylu žánrů.

Výběr vhodných motivů a stylistické vystižení fotografie dle předepsaného popisu.

Fotografie:

  1. Motiv městské ulice-emoce odcizení Franz Kafka
  2. Moziv svíčka nebo petrolejová lampa insprace - malíř Georges de La Tour
  3. Motiv - podvečer, inspirace - malíř Jakub Schikaneder

4)-5) Ulice v noci po dešti- bližší a širší záběr-krimi-detektivka

  1. Romance podle Karla Hynka Máchy
  2. Podle obrazu Edward Hopper
  3. Na motivy malíře Kamila Lhotáka
  4. Ulice, na motiv filmu Amélie z Monmartru
  5. Motiv periferie

Doporučená nebo povinná literatura

scripta FAMUJán Šmok - Skladba fotografického obrazu

scripta FAMUJán Šmok - Úvod do teorie sdělování

překlad Jan Svěrák-John Boorstin-Tajemství filmové řeči, nebo orginal „ Hollywood eyes“

Focal press-Peter Ward. Picture composition

Hodnoticí metody a kritéria

Hodnocena je orientace v problematice probírané látky, osvědčení v praktickém foto cvičení související s tematikou výuky. Dále 100% účast a aktivita při přednáškách. Zkouška je dána, posouzením zadaných fotografií, jednotlivými lektory. Výsledná známka je dána dohodou mezi lektory.

Poznámka

výuka prezenčně

Rozvrh na zimní semestr 2021/2022:

06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
Po
místnost 220
Barevná laboratoř KK

(Lažanský palác)
SMUTNÝ V.
ŠEC M.

12:20–13:55
(přednášková par. 1)
Út
St
Čt

Datum Den Čas Vyučující Místo Poznámky Č. paralelky
Po 12:20–13:55 Vladimír SMUTNÝ
Martin ŠEC
Barevná laboratoř KK
Lažanský palác
přednášková par. 1

Rozvrh na letní semestr 2021/2022:

Rozvrh zatím není připraven

Předmět je součástí následujících studijních plánů