Teorie fotoprocesu

Předmět není vypsán Nerozvrhuje se

Kód Zakončení Kredity Rozsah Jazyk výuky Semestr
304TFP ZK 2 2T česky zimní

Garant předmětu

Jméno vyučujícího (jména vyučujících)

Výsledky učení dané vzdělávací složky

Cílem předmětu je seznámit posluchače se základy fotografického procesu ve vztahu k psychofyziologii zrakového vnímání.

Forma studia

seminář

Předpoklady a další požadavky

x

Obsah kurzu

Předmět zahrnuje problematiku fotografického zobrazování jako fyzikálně-chemického procesu ve vztahu k psychofyziologii zrakového vnímání. Úvod je věnován světlu a záření, fotometrii, exponometrii, vlastnostem zraku, teoriím barevného vidění a psychofyziologickým jevům ovlivňujícím výsledný vjem. Fotochemii a výrobě fotografických materiálů předchází historie černobílé a barevné fotografie, následuje senzitometrie a metody hodnocení vlastností fotografických materiálů, denzitometrie, metody hodnocení mikrostruktury fotografických záznamů – zrnitosti, rozlišovací schopnosti, ostrosti a přenosu kontrastu. K předmětu patří technická cvičení.

Témata:

  1. Záření a světlo

Šíření energie zářením, elektromagnetické spektrum, fyzikální podstata záření, záření a světlo, psychofyzikální charakter světla a světelných pojmů. Záření černého tělesa, zákony teplotního záření : zákon Stefanův-Boltzmanův, Wienův, Planckův. Teplota chromatičnosti, měření teploty chromatičnosti, vyjadřování Tch v Kelvinecha miredech, filtry v černobílé a barevné fotografii. Zdroje záření -přirozené a umělé /slunce ,obloha ,měsíc; žárovky, zářivky, výbojky, LED/.

  1. Radiometrie a fotometrie

Světelná účinnost záření., radiometrické a fotometrické veličiny a jednotky, zářivý a světelný tok, osvětlení, svítivost, jas, osvit, expozice.

Fotometrické zákony - zákon o úbytku světla se čtvercem vzdálenosti, cosinový zákon.

Pasivní fotometrické pojmy - světelné vlastnosti hmot. Odraz, prostup, pohlcování světla. Odraz zrcadlový, rozptylný, smíšený, vratný.Činitelé prostupu, odrazu, pohlcení, optická hustota.

  1. Exponometrie

Zásady fotometrických měření -fotometrické přístroje a jejich kalibrace. Parametry ovlivňující hladinu osvětlení v obrazové rovině, stupnice clonových čísel, efektivní clonová čísla, expoziční osvětlení a jeho výpočet, stupnice EV čísel, psychometrická stupnice jasů a její umístění na jasoměru v relaci k hodnotám činitelů odrazu měřených předmětů.

Stanovení správné expozice - pomocí expozimetru, luxmetru a jasoměru, maximální expoziční rozsah, užitelný expoziční rozsah, užitý expoziční rozsah, korekce expozice při použití mezikroužků.

Tónová reprodukce – umístění stupnice činitelů odrazu v relaci k senzitometrické charakteristice, testování praktické citlivosti filmových materiálů, šedé tabulky, testování užitelného expozičního rozsahu, vliv závoje v kameře

  1. Proces zrakového vnímání

Fyziologie vidění - struktura oka, složení a význam sítnice, svazek zrakových nervů, zraková centra v mozku; vznik optického obrazu v oku, zrakové pole binokulární, těkání oka,mozaikový sklad zrakových počitků, výsledný zrakový vjem. Adaptace -základní, místní, stranová, současný a následný kontrast

Základní teorie barevného vidění - metamerní pár,experiment J.C. Maxwella, výjimečnost žluté, teorie Youngova-Helmholtzova, teorie Heringova, spektrální citlivost fotopigmentů v oku, vady barevného vidění.

Pojem barvy - barva v oblasti psychické, fyzikální a psychofyzikální.

Třídění barev - vjemová analýza barvy, přívlastky barvy, barevný tón, sytost, světlost, atlasy barev/ Munsell,Ostwald/, měření barev - kolorimetrie

Vnímání jasu -rozsah vnímání jasu, citlivost k jasovým diferencím, vliv adaptace na vnímaný jas, Weber-Fechnerův zákon, středně šedá, vizuální sensitometr, subjektivní černá, kontrast scény, způsoby vyjadřování kontrastu, kontrast prostý, kontrast z místa snímku /vzdušný závoj/, kontrast subjektivní.

Detail jasu -/detail barvy/, rozlišování detailů, mez rozlišení, rozlišovací schopnost, testové obrazce na rozlišování detailů - Foucaultovy testy, Jewel-Nutting -Siemensova hvězdice.

Poznávání hloubky prostoru -přímé : na základě pohybu hlavy, pohybu pozorovatele, binokulárního vidění /stereoparalaxy/. -nepřímé : na základě perspektivního sbíhání linií, překrývání předmětů,modelace prostoru světlem a stínem, vzdušná perspektiva, znalost velikosti postav a předmětů, ztráta detailů a pohyb ve scéně.

Zvláštnosti zrakového vnímání -rozdíl mezi viděním a vnímáním, nestejné hodnocení svislých a vodorovných rozměrů, hodnocení velikosti blízkých a vzdálených předmětů, jevy stálosti, vlivy paměti, zkušenosti a výkladu, mozková adaptace, Bezoldův - Brückeův jev.

  1. Historie fotografie - camera obscura, počátky fotochemie, Niepce, Daguerre, Talbot, Scott Archer - mokrý kolódiový proces, objev želatiny. Suché desky, optická sensibilace, počátky barevné fotografie - přímé a nepřímé metody.
  2. Fotochemické základy fotografie :

Účinek pohlceného záření -aktivace molekul, kvantový výtěžek, základní fotochemické zákony :zákon Grotthussův-Draperův, zákon Bunsenův-Roscoeův, Einsteinův zákon fotochemické ekvivalence.

Latentní obraz -krystalová stavba AgHal, krystalová mřížka, mřížkové poruchy zárodky citlivosti, teorie vzniku latentního obrazu.

Příprava světlocitlivých suspenzí, úloha želatiny jako ochranného koloidu při srážení AgHal, stadia „zrání „ fotografické emulze, velikost a rozložení zrn, různé tvary a složení krystalů. Stavba a vlastnosti fotografických materiálů.

Chemické zpracování fotografických vrstev -oxidačně redukční povaha procesu chemického vyvolávání, fyzikální a chemický způsob vyvolávání, složení vývojek pro chemické vyvolávání -vyvolávací látky, alkalie, konzervační a regenerační látky a látky protizávojové, superaditivita. Ustalování. Inverzní zpracování materiálů. Zvláštní postupy.

Fotografické jevy - vlivy jiných faktorů než světla, jevy dvojího osvitu, jevy vyvolávací, hypersenzibilace, latenzifikace.

  1. Senzitometrie

Vývoj senzitometrických postupů - práce Hurterovy a Driffieldovy.

Senzitometry - základní části, senzitometry s časovou a intenzivní modulací, světelné zdroje - jejich stabilizace, cejchování, udržování, modulátory osvitu-časové, intenzitní -/absorpční, otvorové/, modulační stupnice, modul a rozsah stupnice, popis význačných typů senzitometrů.

Chemicko-fotografické zpracování senzitogramů -pomůcky, přístroje, základní požadavky.

  1. Denzitometrie

Pojem optické hustoty, hustota prostupová a odrazná, primární měření hustot, typy hustot -podle geometrie světla měrného svazku -podle spektrální povahy měrného světla -podle povahy receptoru,hustoty barevných záznamů- celkové, dílčí, doplněné, substituční, hlavní, vedlejší -jejich vzájemné vztahy, popis význačných typů denzitometrů.

  1. Interpretace senzitometrických měření :

Gradační vlastnosti materiálů - senzitometrická charakteristika, hustota základu, závoj, minimální a maximální hustota, gradient, strmost, citlivost praktická a senzitometrická, kritéria citlivosti, citlivost obecná a spektrální, senzitometrické vlastnosti třívrstvých barevných materiálů, dílčí charakteristiky.

  1. Mikrosenzitometrie :

Struktura citlivé vrstvy, struktura vyvolaného záznamu, zrnitost strukturální, subjektivní a optická, měření zrnitosti, měření rozlišovací schopnosti světlocitlivé vrstvy, ostrost, vztah rozlišovací schopnosti a ostrosti, měření ostrosti -akutance, funkce přenosu modulace, popis mikrosenzitometrických aparatur.

Doporučená nebo povinná literatura

Literatura povinná:

ČSN 36 0000: Světelné technické názvosloví (6A 3999-4000)

ČSN 01 1718: Měření barev (6A 4001)

ČSN 66 6401: Fotografická senzitometrie (6A 3333)

Pecák J.: Subjektivní aspekty reprodukce barevným filmem (kabinet obrazové techniky)

Urban M.: Základy senzitometrie (1968 - 6C 1572-3)

Katalogy filmových materiálů: Eastman KODAK, FUJI (kabinet obrazové techniky)

Katalogy filtrů: KODAK Filters (kabinet obrazové techniky)

Kubát J.: Základy fotochemie, Akademia 1969

Student Filmmaker´s Handbook, Eastman Kodak Company, 1990

American Cinematographer Manual, Fifth Ed., Hollywood,

IES Lighting Handbook, Reference Volume, Illuminating Engineering Society of NA, 1984

Michale J.Langford: Advanced Photography, The Focal Press, 1972

W.F.Berg: Exposure - Theory and Practice, The Focal Press, 1968

D.J.Corbett: Motion Picture and Television Film, 1968

Ralph M.Evans: An Introduction to Color, John Wiley and Sons, 1948

R.W.G.Hunt: The Reproduction of Colour, Fountain Press, London, 1967

Literatura doporučená :

Evans, R.M.: Eye, Film and Camera in Color Photography (1959 - 6B 756)

sborník Principles of Color Sensitometry (1955 - 6B 865)

Horder, A.: The Ilford Manual of Photography (1971)

Jiráček M.: Fotografická optika (1960 - 6A 2119)

Palivec: Světlo, optika a osvětlovanie vo fotografii (1963 - 6A 2390)

Ulrich Teubner, Hans Josef Bruckner : Optical Imaging and Photography (2019 - F 413/19)

Hodnoticí metody a kritéria

Písemný test : 75% správných odpovědí je předpokladem pro zahájení ústní zkoušky

Konečný výsledek zkoušky : test 10%, ústní zkouška 90%

Další informace

Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje

Předmět je součástí následujících studijních plánů