Dílna střihové skladby 1. ročníku 2
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
306RSS2 | Z | 2 | 3DT | česky | letní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Výsledky učení dané vzdělávací složky
Získané znalosti a dovednosti:
- charakteristika a specifické vlastnosti profese, vymezení odbornosti střihače
- znalost základů filmové dramaturgie, filmové řeči a střihové skladby
- schopnost profesní komunikace, znalost odborného pojmosloví
- schopnost analytického myšlení při hodnocení filmového díla
- schopnost aplikovat teoreticky získané znalosti v praxi
- schopnost teoretické sebereflexe nově nabytých praktických zkušeností
Forma studia
dílny
Předpoklady a další požadavky
-
Obsah kurzu
Dílna střihové skladby je zaměřena na řemeslnou a tvůrčí část oboru. Prostřednictvím praktických úkolů, tedy realizací dílčích, oborových a společných praktických cvičení, jsou studenti seznamováni s povahou filmového média jako prostředku uměleckého vyjádření a jeho specifickými vlastnostmi, jsou vedeni
k aplikaci teoretických poznatků v praxi.
Důraz je kladen zejména na osvojení si dramaturgie filmového vyprávění (struktura dramatu
dle Aristotela, tří-aktová struktura, protagonista, konflikt, motiv), základů filmové řeči (velikost záběrů, předsnímací jednoty, stylistické figury atd.) a funkcí střihové skladby (čas, prostor, tempo a rytmus, vazebnost záběrů, vedení pozornosti, obrazově-zvukový kontrapunkt). Kromě tradice filmové řeči
(v návaznosti na teoretické dědictví doc. Jana Kučery) jsou studenti rovněž seznamováni s vývojem střihové skladby v současné kinematografii i nekanonizovanými střihovými postupy tak, aby nahlédli tvůrčí rozmanitost nástroje střihu.
Formou řízených diskuzí nad jednotlivými fázemi vývoje a realizace cvičení, jsou studenti trénováni
v analytickém myšlení, empatii, rozvoji vyjadřovacích a komunikačních schopností, nezbytných pro výkon profese. V neposlední řadě se studenti během realizace cvičení seznamují se všemi fázemi tvorby filmového díla (od námětu až po finální projekci před publikem), s organizací výroby a specifickými postupy práce (postprodukční workflow), poznávají roli střihače ve filmovém štábu a jeho spoluodpovědnost
za výsledné dílo.
Doporučená nebo povinná literatura
Aristoteles, Poetika. Oikoymenh, 2008. ISBN 978-80-7298-131-1
Arnheim, Rudolf - Film as Art, University of California Press, 1957. ISBN 9780520000353
Bernard, Jan - Jazyk, kinematografie, komunikace. NFA, 1995. ISBN 80-7004-079-3
Bordwell, David - Narration in Fiction Film. University of Wisconsin Press, 1985. ISBN 9780299101749
Ejzenštejn, S.M. - Kamerou, tužkou i perem. Orbis, Praha 1959.
Don Faiservice, Film Editing: History, Theory and Practice. Manchester University Press 2001.
Hodnoticí metody a kritéria
Minimálně 80% docházka, aktivní účast na semináři, plnění zadaných dílčích úkolů, úspěšná realizace oborových a společných praktických cvičení.
Poznámka
-
Rozvrh na zimní semestr 2021/2022:
Rozvrh zatím není připraven
Rozvrh na letní semestr 2021/2022:
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
|
|
---|---|
Po |
|
Út |
|
St |
|
Čt |
|
Pá |
|
Datum | Den | Čas | Vyučující | Místo | Poznámky | Č. paralelky |
---|---|---|---|---|---|---|
Út | 14:50–17:15 | Adam BROTHÁNEK | Učebna 6 (FAMU) Lažanský palác |
paralelka 1 |
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Střihová skladba - bakalář-1920-1ročník (povinný předmět)
- Střihová skladba - bakalář_2021 (povinný předmět hlavní)