Ateliér dokumentární fotografie 6

Předmět není vypsán Nerozvrhuje se

Kód Zakončení Kredity Rozsah Jazyk výuky Semestr
307ADF6 ZK 4 24CS česky letní

Garant předmětu

Jméno vyučujícího (jména vyučujících)

Výsledky učení dané vzdělávací složky

Posluchači prvního ročníku pracují pod vedením vedoucího ateliéru s častými konzultacemi s asistenty. Učí se definovat svůj záměr a najít nejvhodnější audiovizuální prostředky pro jeho prezentaci, v explikaci kladou důraz na reflexi svého tvůrčího procesu.

Posluchači druhého ročníku rozvíjejí svá témata a zvolená média, důraz je kladen na práci v kontextu současného vizuálního umění a společenských věd. V explikaci projektu je projekt zařazen jak z hlediska historického vývoje, tak z hlediska současných tendencí.

Posluchači 3. ročníku pracují v rámci ateliéru na společném i individuálním projektu, hledají způsoby možné prezentace či zapojení do širších platforem, seznamují se s galerijním provozem a současným prezentačními platformami. V zimním semestru mohou absolvovat stáž v rámci programu Erasmus. V letním semestru pracují na své kvalifikační práci, kterou u klauzurní zkoušky představují v procesu. Rozšiřují si adjustační techniky a další způsoby sdílení svých výsledků.

Forma studia

prezenční

Předpoklady a další požadavky

-

Obsah kurzu

Dokumentární fotografie zahrnuje širokou škálu výkladů a přístupů. Počínaje snahou o zachycení reality, důrazem na realismus nebo podřízení záměru určité koncepci nebo ideologii. Dokumentární fotografie prošla obrovským vývojem zejména v minulém století a v české tradici se zároveň může opírat o skutečně výrazné milníky. Je podstatné tuto tradici zahrnout mezi zdroje, vzácně mezi aktuální východiska. Allan Sekula již před 40 lety upozornil ve vztahu k fotografickému dokumentu neboli sociální fotografii na selhání estetiky realismu, která paradoxně staví zobrazované jedince do role pasivních obětí, vůči čemuž jsme vlivem médií již mnoho desetiletí jako diváci a přijímatelé těchto vizuálních zpráv poměrně úspěšně rezistentní. Toho hledisko je potřeba znovu otevřít, revidovat a nacházet nová východiska a způsoby

Hlavní témata

1-2/ definice hlavního semestrálního tématu na základě semináře (může být doplněno diskusí s pozvaným hostem

3/ definice individuálních úkolů či specifikace části úkolů a role v týmu, pokud se jedná o společný projekt

4-6/ pravidelné ateliérové setkání, referáty, společné konzultace o procesu výzkumu tématu, individuální konzultace

7-8/ společné návštěvy festivalů, přednášek, výstav, přednášky a semináře pozvaných hostů

9 – 10/ volba finálního média a zpracování projektu

11/ individuální a společné konzultace projektů před dokončením

12/ řešení adjustace, technických problémů, konzultace explikací, finální instalace

Doporučená nebo povinná literatura

povinná literatura

AZOULAY, Ariella: The Civil Contract of Photography, Zone Books, 2008

COTTON Charlotte: The Photography as Contemporary Art, London, Thames Hudson, 2004

CÍSAŘ, Karel (ed): Co je to fotografie? Herrmann a synové, Praha 2004

SEKULA, Allan: Photography Against the Grain: Essays and Photo Works, 1973–1983, London, Mack Books, 2016

Doporučená literatura:

AZOULAY, Ariella: Civil Imagination. A Political Ontology of Photography, New York, Verso Books, 2012

ALBERRO, Alexander, BUCHMANN, Sabeth: Art After ConceptualArt, MIT Press, Cambridge and London, 2006

FRIED Michael: Why Photography Matters as Art as Never Before, Yale University, Press, New Haven 2008

BOURRIAUD, Nicolas: Postprodukce, Praha: Tranzit, 2004

FOSTER, Hal (ed): Postmodern Culture, London: Pluto Press, 1990

LÁBOVÁ, Alena a Filip LÁB. Soumrak fotožurnalismu?: manipulace fotografií v digitální éře. Praha: Karolinum, 2009.

LATOUR, Bruno. Zpátky na zem: jak se vyznat v politice Nového klimatického režimu. Přeložil Čestmír PELIKÁN. V Praze: Neklid, 2020

LATOUR, Bruno, WEIBEL, Peter (ed): Critical Zones: The Science and Politics of Landing on Earth, Cambridge, MIT Press, 2020

PATEL, Raj a Jason W. MOORE. Dějiny světa na příkladu sedmi laciných věcí: průvodce kapitalismem, přírodou a budoucností naší planety. Přeložil Michal JURZA. V Praze: Neklid, 2020

PETŘÍČEK, Miroslav: Myšlení obrazem, Herrmann a synové, Praha 2009

WELLS , Liz. The Photography Reader, Routledge, London, 2003

STALLABRAS, Julian (ed.): Documentary (Whitechapel: Documents of Contemporary Art), Cambridge, MIT Press, 2013

Hodnoticí metody a kritéria

Předmět je zakončen klasifikovanou klauzurní zkouškou. Předpokladem absolvování je pravidelná účast v rámci konzultací a dalších aktivit ateliéru, samostatná tvůrčí činnost, příprava a prezentace požadovaných tematických prezentací a referátů.

Poznámka

-

Další informace

Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje

Předmět je součástí následujících studijních plánů