Corona, izolace, umění a související činnosti

Předmět není vypsán Nerozvrhuje se

Kód Zakončení Kredity Rozsah Jazyk výuky Semestr
307DCIU Z 3 3T anglicky, česky

Garant předmětu

Jméno vyučujícího (jména vyučujících)

Výsledky učení dané vzdělávací složky

diskuze, reflexe, příklady vlastní práce, rozšířený feedback, sběr osobních materiálů – skic, poznámek, deníkových záznamů, změněná vize světa-

Forma studia

Dílna

Předpoklady a další požadavky

Individuální příprava na setkání dle předem zaslaných materiálů, dle diskuze o tématech, předem připravených otázkách, aktivní účast

Obsah kurzu

Forma studia / Mode of study: Virtual Zoom meetings

Obsah kurzu / Course contents:

Kurz reaguje na aktuální situaci a požadavky studentů v době restrikcí spojených s pandemii korona viru, zve k diskuzi a příspěvkům současné hybatele a aktivisty, kteří řeší se studenty aktuální problémy a otázky o vztahu současného postavení umělce, smyslu umělecké práce a současných trendů. Zároveň řeší nejpalčivější otázky, které vyplývají z izolace, omezení pohybu, přístupnosti prostředků, nedostatku reflexe, možnosti konzultací a sdílení a radikálně zhoršených sociálních podmínek umělců.

Marta Smolíková – dopady opatření vlády během korona krize na umělecký provoz, na životní úroveň umělců, srovnání přístupu evropských zemí, způsoby apelace a souhrn životních podmínek s otázkami k řešení

Jan Bělíček – konzervativní pojetí úlohy umění vs aktivismus – co dělat v době krize

Miloslav Vorlíček - aktivita Umění pomáhá – smysl dobrovolnictví pro současnou uměleckou praxi – inspirace a zkušenosti

Vít Havránek – práce Jan Manščušky – život s omezením, ideové konstrukce umělce, souvislost mezi jeho životem a tvorbou, překračování médii

Lukáš Likvačan – Introduction to plane contemrology

Doporučená nebo povinná literatura

Otevřená společnost: Dopady opatření proti pandemii na ženy a muže na trhu práce.docx

Dezinformační servis: Infoservis- dezinformace na českém internetu

Lukáš Likavčan: Academic publication: http://muni.academia.edu/LukášLikavčan/CurriculumVitae

Vít Havránek: Předčasná retrospektiva

Další publikace zveřejněné ve FCB skupině pro interní použití

-

Hodnoticí metody a kritéria

Aktivní účast. Příprava na jednotlivé přednášky, zasílání otázek předem, reflexe, zhodnocení přínosu pro vlastní tvorbu

Poznámka

Životopis přednášejícího:

Marta Smolíková, ředitelka ProCulture/Otevřená společnost o.p.s. a partner o projektu:

„Management v oblasti vizuálních umění je v ČR v rámci vzdělávání stále bílým místem. Narozdíl od divadelního či hudebního managementu, které se u nás vyučují jako samostatné obory, získávají studenti a mladí vizuální umělci své zkušenosti až vlastní praxí, často intuitivně a za cenu pokusu a omylu. Výuka managementu umění na VŠUP by měla studentům zprostředkovat možnosti a metody jak svoji tvorbu prosazovat a uplatňovat ve společnosti i na trhu.“

Pilotního ověření Managementu umění se zúčastnilo 25 studentů Vysoké školy umělecko průmyslové a to z oborů volného i užitého umění, 10 pedagogů VŠUP a 5 budoucích lektorů Managementu umění.

V rámci projektu vznikla publikace “Management umění”, první svého druhu v České republice a samostatné webové stránky www.managementumeni.cz , které slouží jako informační zdroj v oblasti management umění.

Další partneři projektu:

nezisková organizace Partners for Democratic Change a společnost Cross Czech a.s.

Jan Bělíček - Šéfredaktor | belicek[@]advojka.cz

Miloslav Vorlíček - An Appraisal of Private Psycho-Pathological Distortions of the Public Conscience

This thesis argues that the tacit dialectical relationship between the public and the private could be successfully uncovered by creating a curatorial framework, even if this structure is put under conditions of restrain. Attempts to critically analyse this association have been made by socio-political theorists and artists since the antiquity. For the former, it was the theory of Bourgeois Public Space by Jürgen Habermas that provoked acute reflections from feminist theorists such as Nancy Fraser and Seyla Benhabib. While for the latter, the modernist Marxist-Leninist communist theory as implemented in USSR, replacing the public sphere and the private realm with a dialectically paradoxical equal social sphere, was diagnostically and analytically decomposed by the unofficial artistic production of postmodern art practice of the Moscow Conceptualism.

I will argue that the inability of modernistic theories and practices to provide solutions was highlighted by the postmodern critical and analytical theoretical and artistic practices. However, it was only the introduction of the curatorial strategy of the AptArt project space between 1982 and 1984, which primarily operated in the private realm, which brought these into disparity perceptible to the public. Therefore, I will propose that curators could create platforms on which a more cohesive understanding of given terminology and artistic practices can be analytically shaped. Importantly, I will maintain that the inability to identify paradoxes and complications within the art discourse might make these frameworks impossible.

Vít Havránek

Vzdělání, granty a stipendia

Mgr. (1997), PhDr., Ph.D. (2006)

1999–2006

Filozofická fakulta UK, vedoucí práce Prof. Petr Wittlich, disertační práce: Autentické struktury. Osobnosti a struktury interpretace v československém umění 1949-2004, 2006.

1995–1996

Université Bordeaux 3, Prof. Robert Coustet

1989–1997

Filozofická fakulta UK, Prof. Petr Wittlich, diplomová práce: Český kinetismus 1956-1970 a skupiny Syntéza, 1997.

Stipendia:

2005

iaspis, Stockholm, Sweden

2004

iscp, New York City

iaab, Basel, Switzerland

2001

Center for Advanced Visual Studies, MIT, Boston, USA

Přednášky, diskuse (výběr):

2006

Art in General, New York, USA

ARCO, Madrid, Spain

2005

Stedelijk Museum Amsterdam-University of Amsterdam

Konstfack-Index, Stockholm

Vienna Art Fair

2004

16 beaver group, New York City

2003

Austrian Cultural Forum New York City, USA

Lukáš Likavčan

http://muni.academia.edu/LukášLikavčan/CurriculumVitae

Další informace

Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje

Předmět je součástí následujících studijních plánů