Forma a obsah uměleckého díla 1

Předmět není vypsán Nerozvrhuje se

Kód Zakončení Kredity Rozsah Jazyk výuky Semestr
307FOUD1 ZK 2 24SS česky

Garant předmětu

Jméno vyučujícího (jména vyučujících)

Výsledky učení dané vzdělávací složky

Po absolvování kurzu uchazeč vnímá svoji tvorbu v souvislostech svého kreativního procesu, je si vědom svých aspirací, stereotypů a kýčovité složce kreativního procesu. Kultivuje svoji tvorbu na základě vlastní analýzy a na základě feedbacku pedagoga a spolu studujících. Učí se kritickému přístupu a kritické diskusi.

Forma studia

prezenční

Předpoklady a další požadavky

-

Obsah kurzu

Předmět - Forma a obsah uměleckého díla je koncipován jako předmět v prvním ročníku bakalářského studia, v němž si studenti osvojují koncepční přístupy ve vlastní tvorbě, učí se formulovat svůj záměr v rámci zadání a prohlubují propojení své tvorby v rámci historického kontextu.

První semestr pracuje s obecnými pojmy – kvalita /charakteristika uměleckého díla vs. kýč vs. banalita, s kterými posluchači pracují při ztvárňování archetypů, tvorbě fiktivní postavy, asociativních postupů a tvorbě manuálu. Učí se pracovat a vytvářet pozitivní kritický přístup. V teoretické části zpracovávají formou prezentace vybrané kapitoly z historie vizuálního umění od druhé poloviny 20-tého století do současnosti, přičemž je kladen důraz na historicko-politický kontext.

Hlavní témata

1/ interaktivní hra na téma archetypy

2/ definice kvalit umění / definice kvalit kýče

3/ rozbor interaktivní hry – role archetypů, jejich pojetí v umění a v kýči

4/ kvalita autentičnosti – deník

5/ rozbor kýče v myšlení

6/ stereotypy– jejich odraz v humoru

7/ smysl vtipu v umění – myšlenková zkratka – myšlení v kulturně historickém kontextu

8/ prezentace vybraných uměleckých směrů a slohů v historicko-politickém kontextu a na pozadí konkrétních událostí

9/ asociativní myšlení

10/ vytváření příběhů založených na asociacích

11/ tradice v myšlení

12/ návod vs rituál

Doporučená nebo povinná literatura

Povinná:

Kundera Milan: Unbearabe lightness of being, Harpes Collins Publisher, 2019

Reclam Philipp: Kitsch – Gruter, 2012

Olalquiaga Celeste: Thi Artificial Kingdom, Panthon books 2018

Jung K. G.: The Archetypes and the collective Unconscious, 1958

Doporučená:

Tomáš Kulka: Umění a kýč

Václav Bělohradský: Mezi světy a mezisvěty

Christian Norberg-Schulz: Genius Loci

Milan Kundera: Nesnesitelná lehkost bytí

Paul Johnson: Dějiny 20-tého století

José Pichoán: Dějiny umění 9 – 12

Miroslav Petříček: Myšlení obrazem

Stéphane Pincas a Marc Loiseau: Dějiny reklamy

Karel Císař: Signatury všech věcí

Karel Císař: Abeceda věcí

Tomáš Pospiszyl: Asociativní dějepis umění

Hodnoticí metody a kritéria

80% docházka, včasné plnění zadaných úkolů, povinná účast na závěrečné společné prezentaci výsledků

Poznámka

-

Další informace

Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje

Předmět je součástí následujících studijních plánů