Současná fotografie a umění 2
Předmět není vypsán Nerozvrhuje se
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
307SOFU2 | ZK | 4 | 2PT | česky | letní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Výsledky učení dané vzdělávací složky
Student se orientuje v současném umění, rozumí současným teoriím umění a fotografie, umí přemýšlet o fotografii v kontextu aktuálních diskusí o technických obrazech a dílčí diskutovaná témata umí reflektovat ve vlastní tvůrčí práci.
Forma studia
prezenční
Předpoklady a další požadavky
-
Obsah kurzu
Kurz představuje rámcová témata spojující médium fotografie se současným uměním, a to zejména v návaznosti na předmět Dějiny a teorie fotografie 1 a 2. Jednotlivé semináře budou sledovat určitou chronologii, ale hlavně tematickou souvislost. Doplní je návštěvy výstav a hostů. Vzhledem k otevřené povaze současného umění (na rozdíl od dějin umění), ale také v rámci množství možných přístupů, bude seminář reagovat na konkrétní zájmy studentů.
Hlavní témata (osnova) předmětu:
Seznam témat je orientační a může se změnit.
- Politická ekonomie současného umění. Hodnota současného umění. Vztah finančních toků a kulturního kapitálu v současném umění. Věk masové umělecké produkce.
- Umění a participace, “sociálně-angažované umění”. Estetizace politiky, politizace umění. Umění jako “safe space”?
- Politika bienálí. Historie bienalizace umění. Bienále odporu. Vztah globálního a lokálního.
- Kritické kurátorství. O pohyblivých hranicích mezi umělcem a kurátorem. Politické možnosti kurátorství.
- Čím je umění ve veřejném prostoru, žijeme-li v sociálních bublinách? Problematika veřejného prostoru v době sociálních sítí, jeho hranice a exkluze v reflexi současného umění.
- Na mrtvé planetě není umění. Umění v čase antropocénu. Umělecká scéna a udržitelnost.
- Revize dokumentárních strategií v umění. Politika pravdy, rehabilitace observace, obraz druhého.
- Archivní impulz. Role archivu ve východoevropském umění, vystavování archivu jako politika paměti.
- Vzestup delegované performance. Umělec jako choreograf. Performance a dokumentace. Reenactment.
- Závěrečný seminář, diskuse nad tématy seminárních prací.
- Realism/Materialism/Art, Teorie a fotografie dnes
- Kurátorství a klíčové výstavy současného umění – Malé dějiny kurátorství, When Attitudes becomes forms, Rooms, Pictures, Documenta;
Doporučená nebo povinná literatura
Povinná literatura:
Buddeus, Hana. Zobrazení bez reprodukce? fotografie a performance v českém umění sedmdesátých let 20. století. Praha: Vysoká škola uměleckoprůmyslová v Praze, 2017.
Heather Davis, “Art in the Anthropocene,” Posthuman Glossary, ed. Rosi Braidotti, Maria Hlavajova, London, New York: Bloomsberry Academic, 2018, pp. 63-65.
Steyerl, Hito, Florian Ebner, Doris Krystof, Marcella Lista, Nora M Alter, Teresa Castro, Florian Ebner, et al. Hito Steyerl - I Will Survive: Films and Installations, 2020.
Hito Steyerl, “Duty Free Art,” Duty Free Art. Art in the Age of Planetary Civil War. New York: Verso, 2017, pp. 134-159.
Hito Steyerl, I Dreamed a Dream: Politics in the Age of Mass Art Production, Former West, 13.3.2013, http://opentranscripts.org/transcript/dreamed-dream-politics-age-mass-art-production/.
Jan Zálešák, “Bod zlomu: Hledání sociálního obratu v českém umění,” Sešit pro umění, teorii a příbuzné zóny, 11, 2011, 41-62, http://vvp.avu.cz/wp-content/uploads/2014/08/sesit11-zalesak.pdf.
Doporučená literatura:
Isabell Lorey, “Způsob vlády a autoprekarizace”, A2, 11/2012, https://www.advojka.cz/archiv/2012/11/zpusob-vladnuti-a-autoprekarizace.
Tereza Stejskalová, “Umění jako práce: od dělníků k prekariátu,” A2, 11/2012, https://www.advojka.cz/archiv/2012/11/umeni-jako-prace
Hito Steyerl. Politika pravdy. Dokumentarismus v umění, in Jiří Ševčík, Pavlína Morganová, Terezie Nekvindová, Dagmar Svatošová (eds.), České umění 1980-2010, Texty a dokumenty. Praha, VVP AVU 2011, s. 685-691.
Václav Magid, Od estetizace politiky k politizaci umění a zpět. Bludný kruh současného „politického umění,“ in: Kritika depolitizovaného rozumu, Praha: Grimmus, 2010, s. 77-97.
Manuál monumentu, ed. Anežka Bartlová, Praha: UMPRUM, 2016.
Carolyn L. Kane, Umělohmotný lesk. Od všedního zázraku k úpadkovému vznešenu, A2, č. 2, 2016, https://www.advojka.cz/archiv/2016/2/umelohmotny-lesk.
Hal Foster, “An Archival Impulse,” October, 2004, pp. 3-22.
Hana Buddeus, “Fotografické podmínky happeningu,” Sešit pro umění, teorii a příbuzné zóny,16, 2014, s. 18-37, http://vvp.avu.cz/wp-content/uploads/2014/08/Sesit_16_2014_Buddeus.pdf.
Amy Bryzgel, “Artistic Reenactments in East European Performance Art, 1960-present,” Artmargins online, 2018, http://www.artmargins.com/index.php/featured-articles-sp-829273831/812-artistic-reenactments-in-east-europe-introduction
Hodnoticí metody a kritéria
Aktivní účast v diskusi a příprava na seminář četbou zadaných textů. Během kurzu je nutné přednést referát a odevzdat písemnou práci.
Referát: 15timinutové představení problému/tématu semináře (může být i prezentace děl konkrétního umělce/umělkyně/uměleckého kolektivu). Příprava 3-4 otázek pro diskusi
Písemná práce musí být o minimálním rozsahu 7000 znaků včetně mezer. Zvolte si téma či problém, které vás zajímá (a řešili jsme ho během semináře). Text by měl být obhajobou vašeho postoje k tématu, měl by využívat primární či sekundární zdroje, s nimiž budete polemizovat, či které použijete k podpoře svých tvrzení. Texty posílejte na terezastejskalova@gmail.com. Termín odevzdání: 29.4. Zkouška bude mít podobu diskuse nad odevzdaným textem.
Poznámka
-
Další informace
Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Fotografie CZ - bakalář_2022 (povinný předmět)