Hudba v animovaném filmu 2
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
309HAFN2 | ZK | 1 | 14PS+14SS | česky | letní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Výsledky učení dané vzdělávací složky
Výsledky výuky
Student:
- vyzkouší různé metody komunikace se skladatelem,
-Nahlédne do filosofických úvah o hudbě i do postupu práce v hudebních programech,
-Interaktivní kurz ho neformálně vede k dalšímu studiu hudebních forem,
-získá vhled do společensko-estetických souvislostí hudebních žánrů,
-Prakticky i teoreticky pracuje s hudebně-zvukovou krajinou filmu jako autonomní součástí filmového výrazu,
-Orientuje se v hudební terminologii, dramaturgii, psychoakustice a technologií záznamu,
-Je připraven erudovaně diskutovat o hudbě v mezinárodní spolupráci,
-Ověří si možnosti hudební inspirace a jejího zásadního vlivu na vizualitu filmu,
-Uvědomí si souvislost hudby s rétorikou, gestem, maskou a pohybem.
Forma studia
Cílem výuky je dosáhnout hlubších znalostí a dobré orientace v problematice hudby pro animovaný film.
Předpoklady a další požadavky
Kurz nevyžaduje hudební vzdělání. Spoléhá na otevřenost, kolektivní podporu. (dechová a rytmická cvičení, zpěv). Papír A4, křídy či měkká tužka.
Obsah kurzu
Cíl výuky
Cílem výuky je dosáhnout hlubších znalostí a dobré orientace v problematice hudby pro animovaný film.
Obsah výuky
Projektová výuka prolíná téma přednášky a ad hoc komentáře, plynoucí z individuálních graficko-hudebních úkolů. Hudební jazyk zpřístupňuje nehudebníkům metoda asociací, zcitlivění smyslů, tělesného prožití pojmů. Práce s dechem a zpěvem odstraní ostych, uvolní emoce, inspiruje propojení charakterů postav s jejich vizuální podobou. Hudební scénář slouží k ukotvení dramatických situací.
Seminář názorně ukáže melické inspirační prvky, ovlivňující vizualitu.
Osnova:
-Vnitřní obraz: zvukový koncept filmu.
-Melicko-vizuální cvičení: aktivní spoluprožívání emocí. Spojení hudby, slova, pohybu.
-Hlasový výraz: sdílený hudebně-pohybový zážitek.
-Hudba těla. Sdílení neverbálních emocí, nácvik dovedností, usnadňujících komunikaci s hudebníkem
-Dílna DIY – průvodce nahrávacím procesem, mícháním, postprodukcí
-Psychologické aspekty vnímání hudby
-Hudební paralely ve výtvarném umění, architektuře, poezii.
Doporučená nebo povinná literatura
HOLZKNECHT, Václav a POŠ, Vladimír. Kniha o hudbě. 2., dopln. vyd. Praha: Orbis, 1964. 540, [1] s. Malá moderní encyklopedie; Sv. 32.
POLEDŇÁK, Ivan. ABC: stručný slovník hudební psychologie. 1. vyd. Praha: Supraphon, 1984. 459 s. ABC.
VIKLICKÝ Emil, Dialog mezi hudebním skladatelem a režisérem při komponování hudby pro film, 1. Vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2010.
HINDLEY, Geoffrey.. The Larousse Encyclopedia of Music. B.m.: Crescent Books, 1987. ISBN 978-0-517-62404-3.
LEXMANN, Juraj. Teória filmovej hudby. Bratislava: Slovenská akadémia vied, 1981. 229 s.
BUCK, Percy C., 1975. Psychology for Musicians. London: Oxford University Press. ISBN 978-0-19-311914-7.
MERTA, Vladimír. Zpívaná poezie : úvaha vzniklá za pochodu v letech 1982-84. 1. vyd. Praha: Panton, 1990. 141 s. · kresby
MERTA, Vladimír. Slyšet neviděné/vidět neslyšené : folkové eseje o filmové hudbě aneb desetkrát deseti způsoby totéž. Praha: Galén, [2017] ©2017. 393 stran. ISBN 978-80-7492-299-2.
WEISS, Tomáš, ed. Beaty, bigbeaty, breakbeaty: [průvodce moderní hudbou 90. let]. Vyd. 1. Praha: Maťa, 1998. 321 s. Nové trendy; sv. 3. ISBN 80-85905-37-X.
MAREK, Vlastimil. Tajné dějiny hudby : zvuk a ticho jako stav vědomí. Praha: Eminent, 2000. 214 s. ISBN 0-7281-037-5 (Eminent) · foto., obr., tab.
VON SCHMIDT, Eric a ROONEY, Jim. Baby, let me follow you down: the illustrated story of the Cambridge folk years. 2nd ed. Amherst: University of Massachusetts Press, [1994], ©1979. 314 s. ISBN 0-87023-925-2.
ÚLEHLA, Vladimír. Živá píseň. 1. vydání. Praha: Borový, 1949. 832 stran · fotografie, noty
VOLEK, Tomislav, ed. a JAREŠ, Stanislav, ed. Dějiny české hudby v obrazech: od nejstarších památek do vybudování Národního divadla = Geschichte der tschechischen Musik in Bildern = The history of Czech music in pictures. 1. vyd. Praha: Editio Supraphon, 1977. 457 s.
Časopisy:
ZVUK - časopis pro kulturu a společenské dění (Zlín, Kroměříž, U. Hradiště)
Early Music - Londýn, odborný časopis sledující otázky autentické interpretace
The World of Music - Berlín
O hudbě v širších souvislostech:
DORŮŽKA, Petr. Hudba na pomezí : [sborník]. 1. vyd. Praha: Panton, 1991. 294 s. ISBN 80-7039-125-1 (brož.) · fotogr., noty
FERGUSON, George. Signs & symbols in christian art. New York: Galaxy Book, 1966. 192 s.
FRIEDMAN, Richard Elliott. Mizení Boha. Překlad Jiří Rambousek. Vyd. 1. Praha: Argo, 1999. 332 s. ISBN 80-7203-302-6.
MESSADIÉ, Gerald. Obecné dějiny ďábla. Překlad Danuše Navrátilová. Vyd. 1. Praha: Odeon, 1996. 572 s. ISBN 80-207-0513-9.
Hodnoticí metody a kritéria
Písemná práce na libovolné téma, ve které studenti použijí odborné termíny, se kterými se seznámili.
Aktivní obhajoba této práce, reakce na dotazy ostatních studentů.
Každá známka podléhá zdůvodnění a diskuzi.
Poznámka
Kurz je pokaždé jiný, sbližuje studenty, odstraňuje kostrbatost a učí studenty mluvit volně o svých pocitech z hudby, prohlubují její vnímání.
Rozvrh na zimní semestr 2021/2022:
Rozvrh zatím není připraven
Rozvrh na letní semestr 2021/2022:
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
|
|
---|---|
Po |
|
Út |
|
St |
|
Čt |
|
Pá |
|
Datum | Den | Čas | Vyučující | Místo | Poznámky | Č. paralelky |
---|---|---|---|---|---|---|
Čt | 15:40–18:05 | Vladimír MERTA | Učebna KAT 420 Lažanský palác |
kontakt na pedagoga, tel: 728117186, mail: vladimir.merta@gmail.com | paralelka 1 |
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Animovaná tvorba - bakalář-1920-1ročník (povinný předmět)
- Animovaná tvorba - bakalář_2020 (povinný předmět)