Základy interaktivní zvukové tvorby 2
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
312ZIZT2 | Z | 2 | 8PS+20SS | česky | letní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Výsledky učení dané vzdělávací složky
Cílem předmět je naučit studenty základům zvukové dramaturgie pro počítačové hry a principům práce se zvukem v interaktivním prostředí – jak v teoretické rovině, tak na praktických příkladech v middlewaru FMOD a herním enginu Unity. Studenti se také naučí integrovat zvuk do svých herních projektů.
Forma studia
Přednášky a semináře
Předpoklady a další požadavky
Absolvování 312ZIZT1 - Základy interaktivní zvukové tvorby 1 nebo základní znalost práce s DAW a zvukové dramaturgie
Obsah kurzu
Tématické okruhy:
- týden (Historie)
Stručný přehled vývoje herního zvuku – používaných technologií a základních principů
2+3+4. týden (Interaktivní zvuková dramaturgie)
Seznámení se, se základními principy interaktivní dramaturgie, rozdíly oproti filmové tvorbě – koncept zvuku jako interaktivního prvku, adaptivní hudby, nelinearity času. Teoretický rámec bude doplněn praktickými ukázkami na konkrétních hrách.
5+6. týden (Workflow a základy práce s interaktivními zvuky v Unity)
Vysvětlení základního workflow při tvorbě interaktivních projektů – koncepce herního enginu a vysvětlení základních ovládacích prvků nutných pro práci v něm (vysvětlení konceptu prvků jako jsou audio listener, audio source, reverb zones atd.).
- týden (FMOD – základy, UI, propojení s Unity)
Seznámení se s middlewarem FMOD, jeho využití spolu s Unity a vysvětlení základních ovládacích prvků a principů.
- týden (FMOD – dynamické zvuky a atmosféry)
Základní principy dynamických zvuků – tzv. scatter instrument, multi instrument, principy randomizace.
- týden (FMOD – motory a parametry)
Vysvětlení principu tvorby zvuku „motorů“ – jaké využívat zdrojové zvuky a jejich implementace a nastavení skrze parametrů.
- týden (FMOD – dynamická hudba + zadání projektu)
Základy tvorby dynamické hudby, její specifika a pravidla (vrstvení, skoky po segmentech apod.)
11+12. týden (FMOD - Unity – práce na projektu)
Samostatná práce s možností konzultace.
- týden (Výstupní formáty + vyhodnocení projektu)
Teoretický a praktický přehled (v FMODu) výstupních formátů na základě platforem a jejich specifických požadavků.
- týden (Přednáška externisty nebo exkurze)
Doporučená nebo povinná literatura
Doporučená literatura:
COLLINS, Karen. Game sound: an introduction to the history, theory, and practice of video game music and sound design. Cambridge, Mass: MIT Press, 2008. ISBN 978-0-262-03378-7.
COLLINS, Karen, Bill KAPRALOS a Holly TESSLER, ed. The Oxford handbook of interactive audio. Oxford: Oxford University Press, 2014. ISBN 978-0-19-979722-6.
MARKS, Aaron. Aaron Marks’ complete guide to game audio: for composers, sound designers, musicians, and game developers. Third edition. Boca Raton: CRC Press, Taylor & Francis Group, 2017. ISBN 978-1-138-79538-9.
Studijní pomůcky:
● Dokumentace k middlewaru FMOD, dostupná zde: https://www.fmod.com/resources/documentation-api?version=1.10&page=content/generated/common/introduction_web.html
● Aktuální dokumentace k enginu Unity, dostupná zde: https://docs.unity3d.com/Manual/index.html
Hodnoticí metody a kritéria
Vypracování praktických úkolů zaměřených na interaktivní zvukovou tvorbu (70%), účast a aktivita ve výuce (30%)
Poznámka
Výuka 2h/týd
Rozvrh na zimní semestr 2021/2022:
Rozvrh zatím není připraven
Rozvrh na letní semestr 2021/2022:
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
|
|
---|---|
Po |
|
Út |
|
St |
|
Čt |
|
Pá |
|
Datum | Den | Čas | Vyučující | Místo | Poznámky | Č. paralelky |
---|---|---|---|---|---|---|
St | 11:30–13:05 | Tomáš ORAMUS | Učebna HD-1 Klimenská ulice |
přednášková par. 1 |
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Zvuková tvorba - magistr_1920_1ročník (volitelný předmět)
- Zvuková tvorba - magistr_2021 (povinný předmět)
- Herní design - magistr (povinně volitelný předmět)