Dějiny audiovizuálních teorií 2
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
373DFT2 | ZK | 3 | 14PS + 14SS | česky | letní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Veronika KLUSÁKOVÁ, David KOŘÍNEK
Výsledky učení dané vzdělávací složky
Student bude po absolvování kurzu schopen definovat nejvýznamnější aktuální tendence v myšlení o pohyblivém obrazu a vztáhnout je k pohybům a akcentům současné umělecké praxe. Zároveň si osvojí schopnost abstrahovat základní teze z teoretických textů a kriticky je interpretovat v souvislosti společenského a politického kontextu. V neposlední řadě bude schopen promyšleněji uchopit a konceptualizovat vlastní uměleckou tvorbu.
Forma studia
Předmět je realizován formou přednášky a diskusních seminářů
Předpoklady a další požadavky
Podmínkou pro zápisu do předmětu je absolvování 373DFT1-Dějin audiovizuálních teorií 1
Obsah kurzu
Kurz je pokračováním Dějin audiovizuálních teorií 1 a zaměřuje se na postižení pole teoretického uvažování pohyblivého obrazu a jeho kontextů ve 21. století. Spíše než v historizující perspektivě operuje tematicky, s důrazem na aktuální tendence v umění a jejich možné konceptuální rámce (kategorie post-cinematic, post-humanismus, nová média a post-internet, digitální kinematografie, feministická teorie, archeologie médií). Kurz se skládá z přednášek, které dané koncepty zmapují a zařadí do soudobého kontextu, představí konkrétní představitele z řad teoretiků/teoretiček a nastíní podoby jejich aplikace v současné umělecké praxi, a seminářů, které vychází z close reading vybraného textu či audiovizuálního materiálu, který daného teoretika, směr či fenomén nejlépe charakterizuje.
Výuka probíhá 1x za dva roky.
Doporučená nebo povinná literatura
BISHOP, Claire. “Digital Divide.” https://www.artforum.com/print/201207/digital-divide-contemporary-art-and-new-media-31944
FISHER, Mark. Kapitalistický realismus. Rybka publishersm Praha 2010. ISBN 978-80-87067-69-7
KITTLER, Friedrich A. Gramofon, film, typewriter. Překlad Tomáš Chudý. První české vydání. Praha: Univerzita Karlova, nakladatelství Karolinum, 2017. 386 s. 16 nečíslovaných stran obrazových příloh. Limes. ISBN 978-80-246-3204-9.
PARIKKA, Jussi. Co je archeologie médií? NAMU, Praha 2022.
SHAVIRO, Steven. Post-Cinematic Affect. London: 0 Books, 2010. 200 s. ISBN 978-1846944314.
Hodnoticí metody a kritéria
Studenti dostávají ke každé přednášce texty či audiovizuální materiály k domácímu prostudování a následně je diskutují s vyučujícím na seminářích. Účast na seminářích je povinná, s maximálním počtem 2 absencí za semestr. Kurz je uzavřen ústní zkouškou, která kromě látky probírané na přednáškách ověřuje i znalost zadaných textů.
Poznámka
Předmět se koná vždy jednou za dva roky. Přednáška je otevřena i zájemcům z jiných kateder.
Podmínkou pro zápisu do předmětu je absolvování 373DFT1-Dějin audiovizuálních teorií 1
SYLABUS LS 2022
1. 21. 2. – Post-internet, “Digital Divide” Claire Bishop a texty, co na to navazovaly (přednáška - David Kořínek)
2. 28. 2. – Post-internet, “Digital Divide” Claire Bishop a texty, co na to navazovaly (seminář - David Kořínek)
Text: Claire Bishop. “Digital Divide.”
https://www.artforum.com/print/201207/digital-divide-contemporary-art-and-new-media-31944
3. 7. 3. – Jussi Parikka a archeologie médií (přednáška - Martin Charvát)
https://drive.google.com/file/d/1sWTlXppINrtpZssc0-fKXYTiJcZpnfmh/view?usp=sharing
4. 14. 3. – Jussi Parikka a archeologie médií (seminář - Martin Charvát)
Text: Erkki Huhtamo. „Elephans Photographicus: Media Archaeology and the History of Photography“. In: Nicoletta Leonardi, Simone Natale (eds.). Photography and Other Media in the Nineteenth Century. University Park: Pennsylvania State University Press, 2018, s. 13-33.
https://drive.google.com/file/d/1x5NqqC_HWzdFEszJ3_skRIefit8FtBiI/view?usp=sharing
5. 21. 3. – queer teorie a současné umění (přednáška - Natálie Drtinová)
6. 28. 3. – queer teorie a současné umění (seminář - Natálie Drtinová)
text: Christiane Erharter. „A Collection of Key Queer Moments 2006–2015“. Christiane Erharter et. al. (eds). Pink Labor on Golden Streets. Vienna: Sternberg Press, s.20-29.
https://drive.google.com/file/d/1g_LYq6HW2ce3O_4O80qwjo4XLpyzKi59/view?usp=sharing
+
Ivan Jurica. „Postkoloniálne násilie“.
https://drive.google.com/file/d/1Ji10jTrP49m4L-MqYuGz0qkV4ZPOxMPx/view?usp=sharing
+
Christiane Erharter (kurátorka). Queer Stories. tranzit.sk.
https://drive.google.com/file/d/1JNvupYkokq1wHskYUPNP_A8Yb928keba/view?usp=sharing
7. 4. 4. – Mark Fisher: Kapitalistický realismus (přednáška - Lukáš Likavčan)
8. 11. 4. – Mark Fisher: Kapitalistický realismus (seminář - Lukáš Likavčan)
Text: Mark Fisher. Kapitalistický realismus. Praha: Rybka publishers, 2010. kapitola 1.
https://drive.google.com/file/d/1m-dSL8Q9seIvolzIkrAYu5l6Pxb_qYuI/view?usp=sharing
9. 18. 4. – velikonoční pondělí
10. 25. 4. – Friedrich Kittler, mediální teorie a její současné podoby (přednáška - Palo Fabuš)
11. 2. 5. - Friedrich Kittler, mediální teorie a její současné podoby (seminář - Palo Fabuš)
Text: Gramofon Film Typewriter. Karolinum, Praha 2017 (úvod)
Další informace
Předmět je součástí nabídky volitelných předmětů fakulty
Rozvrh na zimní semestr 2021/2022:
Rozvrh zatím není připraven
Rozvrh na letní semestr 2021/2022:
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
|
|
---|---|
Po |
|
Út |
|
St |
|
Čt |
|
Pá |
|
Datum | Den | Čas | Vyučující | Místo | Poznámky | Č. paralelky |
---|---|---|---|---|---|---|
Po | 12:20–13:55 | Veronika KLUSÁKOVÁ David KOŘÍNEK |
Učebna 7 (FAMU) Lažanský palác |
přednášková par. 1 |
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Scenáristika a dramaturgie - bakalář-1920-1ročník (povinně volitelný předmět)
- Scenáristika a dramaturgie - bakalář_2020 (povinně volitelný předmět)
- Režie - bakalář-1920-1ročník (povinně volitelný předmět)
- Režie - bakalář-1920-2ročník (povinně volitelný předmět)
- Režie - bakalář_2021 (povinně volitelný předmět)
- Režie - magistr_1920_1ročník (povinně volitelný předmět)
- Filmová režie - magistr (povinně volitelný předmět)
- Dokumentární tvorba - bakalář-1920-1ročník (povinně volitelný předmět)
- Dokumentární tvorba - bakalář_2020 (povinně volitelný předmět)
- Dokumentární tvorba - magistr-1920_1ročník (povinně volitelný předmět)
- Dokumentární tvorba - magistr_2022 (povinně volitelný předmět)
- Kamera - bakalář-1920-1ročník (povinně volitelný předmět)
- Kamera - bakalář_2021 (povinně volitelný předmět)
- Kamera - magistr_1920_1ročník (povinně volitelný předmět)
- Produkce - Bakalářské studium (povinně volitelný předmět)
- Produkce - magisterské studium (povinně volitelný předmět)
- Střihová skladba - bakalář-1920-1ročník (povinně volitelný předmět)
- Střihová skladba - bakalář_2021 (povinně volitelný předmět)
- Střihová skladba - magistr_1920_1ročník (povinně volitelný předmět)
- Střihová skladba - magistr_2021 (povinně volitelný předmět)
- Fotografie CZ - bakalář_2022 (volitelný předmět)
- Fotografie CZ - bakalář-1920-1ročník (povinně volitelný předmět)
- Fotografie CZ - magistr-1920_1ročník (povinně volitelný předmět)
- Fotografie CZ - magistr_2021 (povinně volitelný předmět)
- Zvuková tvorba - bakalář-1920-1ročník (povinně volitelný předmět)
- Zvuková tvorba - bakalář_2020 (povinně volitelný předmět)
- Zvuková tvorba - magistr_1920_1ročník (povinně volitelný předmět)
- Zvuková tvorba - magistr_2021 (povinně volitelný předmět)
- Animovaná tvorba - bakalář-1920-1ročník (povinně volitelný předmět)
- Animovaná tvorba - magistr_1920_1ročník (povinně volitelný předmět)
- Audiovizuální studia - bakalář-1920-1ročník (povinný předmět)
- Audiovizuální studia - magistr_1920_1ročník (povinně volitelný předmět)
- Audiovizuální studia - magistr_2021 (povinný předmět)