Současné umění a feminismus
Předmět není vypsán Nerozvrhuje se
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
373SUF | ZK | 2 | 2ST | česky | zimní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Výsledky učení dané vzdělávací složky
Cílem předmětu je:
Osvojení zásadních debat a termínů současného umění obzvláště mediálního umění a pohyblivého obrazu
Rozvoj prezentačních, diskusních a samostatných výzkumných dovedností
Specializovaná znalost teoretických i praktických výstupů současné umělecké praxe a myšlení ve vztahu k feminismu v širších interdisciplinárních kontextech jako ekologie, dekolonizace, technologie a digitální práce
Cílem kurzu je nalezení styčných bodů z pohledu širších historických perspektiv jako video a performance 60 a 70. let či kyberfeminismus.
Forma studia
semináře
Předpoklady a další požadavky
Znalost základních kontextů výtvarného umění. Schopnost číst teoretické texty v anglickém jazyce. Schopnost samostatné práce a práce ve skupině.
Obsah kurzu
V tomto semináři budeme zkoumat současné protínání umění a feminismu. Kurz je založen na zkoumání díla mladé a nastupující umělecké generace a věnuje se společné diskusi nad tématy a otázkami, které definují tento prostor: tělo a zdraví, vztah ekologie a umění, postkoloniální témata a rasa, práce, afekt a digitální sféra či věda a gender. Vývoj komunikačních sítí a technologií bude utvářet zásadní referenční bod, stejně tak jako explorace perspektiv, které leží za hranicemi globálního Severu. Budeme přemýšlet o současných technologiích nejen ve vztahu k feministické teorii a praxi, ale také zhodnotíme vztah technologií a maskulinity, webu či trans studií.
Témata jsou nastavena tak, aby seznámila studenty/ky se zásadními debatami současného umění a termíny, jako je antropocén, posthumanismus, či tzv. nové materialismy.
Doporučená nebo povinná literatura
Povinná literatura:
KLEIN, Naomi. Let Them Drown The Violence of Othering in a Warming World, London Review of Books Vol. 38 No. 11, 2016, str. 11-14 nebo https://www.lrb.co.uk/the-paper/v38/n11/naomi-klein/let-them-drown
REYNOLDS, Lucy (ed.) Women Artists, Feminism and the Moving Image, 2018 ISBN 978-1784537005
HESTER, Helen. Xenofeminism, Verso, 2018 ISBN 978-1509520626
NOCHLAN, Linda. ‘Proč neexistovaly žádné velké umělkyně?’. In Pachmanová M. Neviditelná žena. One Woman Press, 2002 ISBN 80-86356-16-7
Federici, S. & Bardagallo, C , ‘Introduction’, Commoner. p. 14. Přístupné: http://www.commoner.org.uk/wp-content/uploads/2012/02/01-introduction.pdf 2012
No Alternative Art Institutions https://www.e-flux.com/journal/77/76215/institutional-liberation/
Doporučená literatura:
ZYLINSKA, Joanna. Ends of Man. A Feminist Counterapocalypse. University of Minnesota Press; 1 edition (March 20, 2018) ISBN 978-1517905590
KINSEY Cadence, ‘Petting and Personhood: Re-Framing Contacts in Carolee Schneemann’s Fuses’. In Screen, Skins, Circuits: How Technology Remade the Body. 2011
PRECIADO, Paul Testo Junkie, The Feminist Press at CUNY; English-Language Edition edition (September 17, 2013) ISBN 978-1558618374
SLUIS, Katrina. ‘Image Recognition’, in Either/And . Available at http://eitherand.org/exhibitionism/image-recognition/, 2015
GROYS, Boris. ‘Art Workers: Between Utopia and the Archive’ E-Flux #45 . Available at http://www.e-flux.com/journal/45/60134/art-workers-between-utopia-and-the-archive/, 2013
BROWNE, Simone. ‘Branding Blackness: Biometric Technology and the Surveillance of Blackness’. In Dark Matters: On the Surveillance of Blackness, Duke University Press 2015, str.89-130 ISBN 0822359383
LAZZARATO, M. ‘Immaterial Labor’. In Virno, P. & Hardt, M. Radical Thought in Italy: A Potential Politics. University of Minnesota Press, 1996 str. 133-148. ISBN 0816649243
Hodnoticí metody a kritéria
Účast a aktivní participace na seminářích. Písemná práce a prezentace na základě vlastního výzkumu.
Poznámka
-
Další informace
Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Audiovizuální studia - magistr_2021 (povinně volitelný předmět)