Výtvarné umění 2
Předmět není vypsán Nerozvrhuje se
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
373VU2 | ZK | 2 | 2PT | česky | letní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Výsledky učení dané vzdělávací složky
Cílem přednášky je seznámit studenty s vývojem široce definovaného výtvarného umění od počátku 20. století až do současnosti.
Výklad nebude omezen pouze na popis či komparaci jednotlivých umělců nebo uměleckých směrů, ale soustředí se i na širší společensko-historický kontext vývoje moderního umění včetně souvislostí s příbuznými uměleckými disciplínami, především s filmem. Jednotlivá, chronologicky se překrývající témata představí sociální proměny diváků i tvůrců umění, naznačí vztahy mezi technologickým vývojem a uměleckými médii a přiblíží současnou uměleckou scénu globalizujícího se světa. Pozornost bude věnována teorii modernismu a možným metodologickým přístupům ke kultuře dvacátého století. Samostatné bloky budou věnovány důležitým osobnostem umění posledních 100 let, ale i tématům ze světa masové kultury, na kterých bude vysvětlena dynamika kulturní produkce naší civilizace.
Forma studia
Přednáška kombinovaná s textovými semináři, společná diskuse.
Předpoklady a další požadavky
Znalost anglického jazyka na vysokoškolské úrovni a schopnost samostatné četby zadaných textů v anglickém jazyce. Kurz je primárně určen pro druhé ročníky bakalářského studia, ale i pro magistry bez předchozího vysokoškolského vzdělání v oblasti výtvarného umění
Obsah kurzu
Kurz, rozdělený do dvou semestrálních bloků, je zaměřený na vytvoření znalosti klíčových debat výtvarného umění, obzvláště od vzniku modernismu po současnost, jež ovlivňují současné umění, film a vizuální kulturu. Způsob výuky předmětu se soustředí i na širší společensko-historický kontext vzniku moderního a současného umění včetně souvislostí s příbuznými uměleckými, humanitními i vědeckými disciplínami a odráží mimo jiné vizuální studie a teorii, vliv postkolonialismu a feminismu s důrazem na proměnu vztahu mezi „vysokou“ a „nízkou“ kulturou a prolínání tradičních oborů výtvarného umění s oblastmi fotografie, filmu, videa, masmédií a nových technologií. Jednotlivá témata představí mj. proměny percepce vizualitou, vztah publika a institucí a umělecké obce, naznačí vztahy mezi technologickým vývojem a uměleckými médii a přiblíží současnou uměleckou scénu globalizujícího se světa.
Výklad se neomezuje pouze na popis či komparaci jednotlivých umělců nebo uměleckých směrů, ale soustředí se i na širší společensko-historický kontext vývoje moderního a současného umění včetně souvislostí s příbuznými uměleckými disciplínami, především s filmem a videem. Pozornost bude věnována teoretickým přístupům k umění a možným metodologickým přístupům ke kultuře dvacátého století. Samostatné bloky budou věnovány důležitým osobnostem umění posledních 100 let, ale i tématům ze světa masové kultury, na kterých bude vysvětlena dynamika kulturní produkce globální civilizace.
Doporučená nebo povinná literatura
POVINNÁ LITERATURA:
DUMBADZE, Alexander, HUDSON, Suzanne. Contemporary art: 1989 to the present. Chichester, West Sussex: Wiley-Blackwell, 2013. 512 s. ISBN 978-1-4443-3866-9.
HODGE, David, YOUSEFI, Hamed. Provincialism Perfected: Global Contemporary Art and Uneven Development. In: eflux Journal no. 65 May-August, 2015.
DUNCAN, Carol. Civilising Rituals: Inside Public Art Museums. 1. vyd. London: Routledge, 1995. pp. 102 – 132. 192 s. ISBN 978-0415070126
BARTHES, Roland., 'That Old Thing Art'. In TAYLOR, Paul. Post-Pop Art (New Criticism). Cambridge: MIT Press, 1989. pp. 21-31. 192 s. ISBN 978-0262700375.
VŠEOBECNÉ DOPORUČENÁ LITERATURA:
BALSOM, Erika. After uniqueness: a history of film and video art in circulation. New York: Columbia University Press, 2017. 312 s. ISBN 978-0231176934.
BENJAMIN, Walter. The work of art in the age of mechanical reproduction. London: Penguin, 2008. 110 s. Great ideas; 56. ISBN 978-0-141-03619-9.
BISHOP, Claire. Artificial hells: participatory art and the politics of spectatorship. First published. London: Verso, 2012. 382 s. ISBN 978-1-84467-690-3.
FOSTER, Hal, KRAUSS, Rosalind, BOIS, Yve-Alain a BUCHLOH, Benjamin. Umění po roce 1900: modernismus, antimodernismus, postmodernismus. Překlad Irena Ellis, Jitka Sedláčková a Josef Hrdlička. Praha: Slovart, 2007. 704 stran, ISBN 9788072099528.
DEBORD, Guy. Zpráva o konstrukci situací a o podmínkách organizace a působení mezinárodní situacionistické tendence. In: Sešit pro umění, teorii a příbuzné zóny. Praha 4-5/2008, str. 6-30.
Hodnoticí metody a kritéria
Účast na hodinách a aktivní participace.
Písemná výzkumná práce 6000 znaků s bibliografií, ilustracemi a referenčními poznámkami
Průběžné úkoly a participace na Moodle forum.
Poznámka
Týden 1
Společnost spektáklu, Guy Debord a Siuacionisté. Evropská poválečná tvorba
Fluxus a intermedia
Týden 2
Diskusní Seminář Chci tam jít (umění): provincialismus
V tomto diskusním semináři spolu probereme krátký a zajímavý text dvou mladých historiků umění Davida Hodge a Hameda Yousefa. Volně navazující na témata ze zimního semestru, toto je první ze seminářů představující několik nejdůležitějších současných debat historie umění. Přečtěte si text prosím text a přij’dte na seminář.
Týden 3
Konceptuální umění, minimalismus a land art. Robert Smithson, Eva Hesse, Donald Judd
Art Povera. Mimoevropské perspektivy Lygia Clark
Týden 4
Performance, akční umění, happeningy 60. a 70 let
Jirí Kovanda, Lumír Hladík, Lynda Benglis, Sanja Ivankovic,
New York šedesátých let Yvonne Rainier, Judson Dance Theatre, Kitchen
Týden 5
Diskusní Seminář It’s man’s world
Carol Duncan Civilising Rituals
Týden 6
Umění jako komunikace: dialogické umění. Josef Beyus, APG, Jonas Stahl
Týden 7
Pop art and Andy Warhol, Robert Rauschenberg, Yayoi Kusama.
Týden 8
Diskusní Seminář 3
Pop a konec Umění? Ronald Barthes
Týden 7
Postmodernismus, umění 80. let. Stylová pluralita, Sherrie Levine, Cindy Sherman, Jeff Koons
Suzi Gablik, Selhala moderna? Votobia 1995
Týden 8
Performance a dokumentace
Díky technologickým možnostem a internetu čím víc uměleckých forem a projektů obsahuje formu performance, at’ je to skutečné živý aspekt díla či záznamy na sociálních médiích. Co tento koncept tzv. performativity znamená v kontextech dnešního umění a uměleckých institucí a pro budoucnost umění? Anna Imhof, Trajal Harrel, Lukáš Hofman, Zadie Xa aj.
Týden 9
Sociální obrat a participace
Intervence umění v každodenním životě- práva a zodpovědnosti umělce vůči veřejnosti a publiku
Práce s archívy a diváctvem, Observační mód a participace, reinscenance
Barbora Klímová, Jeremy Deller, Omer Fast
Týden 10
Umění a feminismus
Feminismus je politické hnutí, ale jak funguje a proč je důležité jeho napojení na umění, co je vlastně feministické umění?
Carol Scheeman, Guerilla Girls, Martha Rosler, Xenofeminismus
Týden 11
Skins, screens and Circuits.Jak technologie předělala tělo.
Jak spolu souvisí pornografie, klinické technogie, gender a selfíčko? Tato přednáška se bude soustředit na tělo v době technologické mediace. Amalia Ulman, Ann Hirsch, ASMR videa, Anna Daučíková.
Týden 12
Art After Internet
Od idealismu netového umění 90. let, hyper performance Ryana Trecartina, fenomén post internetu po současnost. Kolektivní umělecké projekty jako Jogging, walled gardens, Jeremy Bailey, Hito Steyerl, Marina Olson, Camille Henrot, Martin Kohout.
Omar Kholeif: Art after the Internet
A2, č. 24/2014, postinternetové umění
Týden 13
We don’t need another hero. Umění a postkolonialmus
Post-colonialní museum, zděděné archívy a narativy
Mozireen, Pad.ma, Rama Hamadesh, Wu Tsang, Fannie Sosa, Tabita Rezaire, Jon Akomfrah,
David Blandy a Larry Apiamchong
Týden 14
Co je to současné umění?
Termín contemporary art je svou vlastní kategorií, co ale vlastně toto contemporary znamená? Ai Weiwei jako globální umělec. Umění jako diplomacie, umění jako měna?
Další informace
Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Scenáristika a dramaturgie - bakalář-1920-1ročník (povinně volitelný předmět, volitelný předmět)
- Scenáristika a dramaturgie - bakalář_2020 (povinně volitelný předmět, volitelný předmět)
- Scenáristika a dramaturgie - magistr_1920_1ročník (volitelný předmět)
- Scenáristika a dramaturgie - magistr_2021 (volitelný předmět)
- Režie - bakalář-1920-1ročník (povinně volitelný předmět, volitelný předmět)
- Režie - bakalář-1920-2ročník (povinně volitelný předmět, volitelný předmět)
- Režie - bakalář_2021 (povinně volitelný předmět, volitelný předmět)
- Režie - magistr_1920_1ročník (povinně volitelný předmět, volitelný předmět)
- Filmová režie - magistr (povinně volitelný předmět, volitelný předmět)
- Dokumentární tvorba - bakalář-1920-1ročník (povinně volitelný předmět, volitelný předmět)
- Dokumentární tvorba - bakalář_2020 (povinně volitelný předmět, volitelný předmět)
- Dokumentární tvorba - magistr-1920_1ročník (povinně volitelný předmět, volitelný předmět)
- Dokumentární tvorba - magistr_2022 (povinně volitelný předmět, volitelný předmět)
- Kamera - bakalář-1920-1ročník (povinně volitelný předmět, volitelný předmět)
- Kamera - bakalář_2021 (povinně volitelný předmět, volitelný předmět)
- Kamera - magistr_1920_1ročník (povinně volitelný předmět, volitelný předmět)
- Kamera - magistr_2021 (povinně volitelný předmět, volitelný předmět)
- Produkce - Bakalářské studium (povinně volitelný předmět, volitelný předmět)
- Produkce - magisterské studium (povinně volitelný předmět, volitelný předmět)
- Střihová skladba - bakalář-1920-1ročník (povinně volitelný předmět, volitelný předmět)
- Střihová skladba - bakalář_2021 (povinně volitelný předmět, volitelný předmět)
- Střihová skladba - magistr_1920_1ročník (povinně volitelný předmět, volitelný předmět)
- Střihová skladba - magistr_2021 (povinně volitelný předmět, volitelný předmět)
- Fotografie CZ - bakalář_2022 (volitelný předmět)
- Fotografie CZ - bakalář-1920-1ročník (povinně volitelný předmět, volitelný předmět)
- Fotografie CZ - magistr-1920_1ročník (povinně volitelný předmět, volitelný předmět)
- Fotografie CZ - magistr_2021 (povinně volitelný předmět, volitelný předmět)
- Zvuková tvorba - bakalář-1920-1ročník (povinně volitelný předmět, volitelný předmět)
- Zvuková tvorba - bakalář_2020 (povinně volitelný předmět, volitelný předmět)
- Zvuková tvorba - magistr_1920_1ročník (povinně volitelný předmět, volitelný předmět)
- Zvuková tvorba - magistr_2021 (povinně volitelný předmět, volitelný předmět)
- Animovaná tvorba - bakalář-1920-1ročník (povinně volitelný předmět, volitelný předmět)
- Animovaná tvorba - bakalář_2020 (povinně volitelný předmět, volitelný předmět)
- Animovaná tvorba - magistr_1920_1ročník (povinně volitelný předmět, volitelný předmět)
- Animovaná tvorba - magistr_2021 (volitelný předmět)
- Herní design - magistr (povinně volitelný předmět, volitelný předmět)
- Audiovizuální studia - bakalář-1920-1ročník (povinný předmět, volitelný předmět)
- Audiovizuální studia - bakalář_2020 (povinný předmět, volitelný předmět)
- Audiovizuální studia - magistr_1920_1ročník (povinně volitelný předmět, volitelný předmět)
- Audiovizuální studia - magistr_2021 (volitelný předmět)
- Výzkum a teorie audiovize (volitelný předmět)