Aktuální metody výzkumu audiovize
Předmět není vypsán Nerozvrhuje se
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
380AMVA | ZK | 4 | 12S | česky |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Výsledky učení dané vzdělávací složky
Student po absolvování předmětu
- vykazuje nadstandardně hluboké a systematické znalosti vybraných teorií a konceptů z oblasti audiovize
- umí charakterizovat hlavní aktuální proudy vědeckého bádání o audiovizi a jejich specifické metody práce,
jejich přednosti a limity
- současná témata a problémy audiovize dokáže reflektovat a chápat v jejich dějinném kontextu i v příčných
souvislostech
Forma studia
seminář, přednáška
Předpoklady a další požadavky
-
Obsah kurzu
Kurz propojující přednáškovou a seminární část má za cíl poskytnout doktorským studentům vhled do zcela současných
metod výzkumu audiovize za cílem zvýšit kvalitu, relevantnost a aktuálnost výzkumu, který provádějí při psaní své
disertační práce. Pole aktuálních výzkumných metod zaměřených na audiovizuální média – od filmu přes televizi a
počítačové hry až po fotografii – je velmi pestré a rozsáhlé a zahrnuje množství přístupů a metodologií (například:
naratologie, kognitivní vědy a neuroestetika, gender studies, produkční studia, artistic research, herní studia, mediální
archeologie, ecocinema studies, adaptační studia, festivalová studia, fanouškovská studia, žánrová studia, star
studies…). Vzhledem k tomu, že doktorské studium je pojato více individuální formou, budou konkrétní témata a
metody probírané se studenty v rámci kurzu flexibilně přizpůsobeny jejich potřebám a vědeckým zájmům. Každé z šesti
setkání představí určitý proud bádání v rámci audiovize a to mj. i na příkladu konkrétního textu, který budou mít
studenti za úkol předem přečíst a poté společně analyzovat na semináři. Cílem kurzu je nabídnout studentům pestrý
rejstřík aktuálních metod a vědeckých konceptů, které mohou zapojit do svých vlastních výzkumů.
Struktura kurzu může být – v závislosti na aktuální skladbě studentů - např. takováto:
- Současné filozofické přístupy ve filmových studiích (Andrea Slováková)
- Výzkum filmového průmyslu a produkční kultury (Petr Szczepanik)
- Aktuální výzkum filmových institucí – od festivalových studií po výzkum distribuce a marketingu (Jindřiška
Bláhová)
- Politika vizuální reprezentace - současné přístupy od gender studies po neokolonialismus (Helena Bendová)
- Filmová neuroestetika a současné teorie diváctví (Tereza Hadravová)
- Estetické přístupy k vědecké analýze audiovizuálních děl (Andrea Slováková)
Doporučená nebo povinná literatura
Biltereyst, Daniel; Maltby, Richard; Meers, Philip (eds.). The Routledge Companion to New Cinema History.
Routledge, 2020.
Branighan, Edward; Buckland, Warren (eds.). The Routledge Encyclopedia of Film Theory. Routledge, 2014.
Carroll, Noel et al. (eds.). The Palgrave Handbook of the Philosophy of Film and Motion Pictures. Palgrave Macmillan,
2019.
Gallese, Vittorio; Guerre, Michele. The Empathic Screen: Cinema and Neuroscience. Oxford University Press, 2019.
Kuhn, Annette; Westwell, Guy (eds.). A Dictionary of Film Studies. Oxford University Press, 2020.
Slováková, Andrea. Co je nového ve filmové vědě. Nová beseda, 2017.
Stam, Robert. Keywords in Subversive Film / Media Aesthetics. Wiley-Blackwell, 2015.
Warhol, Robyn; Dinnen, Zara (eds.). The Edinburgh Companion to Contemporary Narrative Theories. Edinburgh
University Press, 2018.
Hodnoticí metody a kritéria
Klasifikace bude udělena za aktivní účast na hodinách (20 %) a za seminární
práci o rozsahu 5 normostran, v níž student zanalyzuje přednosti a slabiny
vybraného vědeckého přístupu z oblasti aktuálních metod výzkumu audiovize (80
%)
Poznámka
x
Další informace
Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Výzkum a teorie audiovize (povinně volitelný předmět)