Sociologie médií
Předmět není vypsán Nerozvrhuje se
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
380SM | ZK | 4 | 2P | česky |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Výsledky učení dané vzdělávací složky
Student po absolvování předmětu disponuje teoretickým backgroundem umožňujícím aplikovat metody sociologického
výzkumu (včetně empirických) specificky na pole audiovize. Současná témata a problémy audiovize dokáže reflektovat a
chápat ze sociologického úhlu pohledu v jejich dějinném kontextu i v příčných souvislostech.
Forma studia
přednáška
Předpoklady a další požadavky
-
Obsah kurzu
Předmět se zaměří na seznámení studentů s hlavními směry sociologických analýz moderních komunikačních médií.
Program přednášek je rozdělen na dvě části. V první, kratší části kurzu (blok I) je představeno zformování sociologie médií
v návaznosti na ustavování masové společnosti a masové kultury na počátku 20. století. V této obecné části jsou představeny
tři určující směry studia médií ve 20. století: tzv. Frankfurtská, Torontská a Birminghamská škola. Ve druhé části kurzu (blok
II) jsou vybrána specifická témata sociologie médií, která jsou zvláště relevantní pro audiovizuální studia. Studenti budou
seznámeni s teoretickým uchopením (a jeho empirickým fundamentem) u těchto témat: televizní dramata a seriálová
dramata, sociologie dokumentárního filmu, factual entertainment (Reality TV a non-fiction televizní zábava), quality
television a kontext jejího nástupu, digitální televizní kultura (produkce a recepce včetně principů VOD), audiovizuální
publika/uživatelé a jejich dynamika, audiovizuální produkce jako sociologické téma.
Doporučená nebo povinná literatura
Dunleavy, Trisha (2018) Complex Serial Drama and Multiplatform Television. London: Routledge.
Gillan, Jennifer (2011) Television and New Media. Must-Click TV. London: Routledge.
Johnson, Catherine (2019) Online TV. London: Routledge.
Kavka, Misha (2012) Reality TV. Edinburgh: Edinburgh University Press.
McQuail, Denis (2007) Úvod do teorie masové komunikace. Praha: Portál.
Mittel, Jason (2015) Complex TV. The Poetics of Contemporary Television Storytelling. New York: New York University
Press.
Strinati, D. (1995) An Introduction to Theories of Popular Culture. London: Routledge.
Thompson, J. B. (2004) Média a modernita: sociální teorie médií. Praha: Karolinum.
Nichols, Bill (2010) Úvod do dokumentárního filmu. Praha: JSAF a NAMU.
Hodnoticí metody a kritéria
Je požadována účast na přednáškách a zpracování jednotlivých průběžných úkolů
navázaných na klíčové tituly zadané studijní literatury. Závěrečná zkouška má
formu individuální rozpravy mezi pedagogem a studentem nad závěrečným esejem.
Další informace
Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Výzkum a teorie audiovize (povinně volitelný předmět)