Taneční umění a nonverbální divadlo (P0215A310804)
Studijní program Taneční umění a nonverbální divadlo má čtyři profilace - Taneční věda, Choreografie, Nonverbální divadlo a Pedagogika tance.
Typ programu | Forma studia | Profil programu | Standardní doba studia | Jazyk výuky | Katedra |
---|---|---|---|---|---|
doktorský | prezenční kombinované |
akademicky zaměřený | 3 roky | česky | Katedra tance |
Garant studijního programu
Cíle studia ve studijním programu
Studijní program Taneční umění a nonverbální divadlo má čtyři profilace - Taneční věda, Choreografie, Nonverbální divadlo a Pedagogika tance.
Kompletní teoretická a praktická činnost doktoranda zahrnuje především umělecké a vědecké výzkumné metody. Každý doktorand může zaměřit svůj výzkum tvůrčím směrem, pedagogickým výzkumem, teoretickou reflexí v širokém pohledu časovém, geografickém i problémovém.
Doktorand se může zaměřit na studium principů tvůrčí práce a jeho specifik ve vztahu k ostatním uměleckým oborům na bázi osvojení si kreativních znalostí a dovedností. Odborná problematika zahrnuje rovněž přehled o současné taneční scéně doma i v zahraničí.
V profilu Taneční věda se student může zabývat přehledem historické a systematické taneční vědy o současné tanečně-vědní problematice. Např.: taneční metodologie, historie, analýza, antropologie či sociologie a využívá tyto přístupy v nejrůznějších publikačních pracích a výzkumných aktivitách.
Studium v profilu Pedagogika tance prohlubuje orientaci v oborové problematice, usiluje o pochopení vazeb mezi uměleckou didaktikou, teoriemi a metodami vzdělávání a vědeckými výzkumy biomechaniky či psychosomatiky. Bádání v rámci interdisciplinárního pole pedagogiky tance propojuje znalosti z celé řady specializovaných disciplín, týkající se nauky o těle, pohybovém myšlení, fyzických dovednostech jedince či specifické skupiny, taneční medicíny, kineziologie i pedagogické psychologie.
V uměleckých a tvůrčích profilech Choreografie a Nonverbální divadlo kombinuje doktorské studium vzdělávání v umělecké a vědecké sféře. V obou oblastech náplň studia prohlubuje orientaci v oborové problematice, usiluje se o pochopení vazeb mezi uměleckou praxí a teorií, student si utváří vlastní vzájemně provázaný umělecký i teoretický profil. Součástí studia je absolventský výkon formou prezentace uměleckého tvůrčího projektu.
Teoretická část disertační práce v těchto tvůrčích oborech může být koncipovaná z aspektu analytického, estetického nebo historického, souvisí s uměleckou částí disertační práce. Zkoumaná problematika bude přínosná z hlediska prohloubení znalostí o oboru, zejména, pokud jde o aspekty technické a stylově estetické, tj. prohloubení poznání taneční nebo praxe tradičního a současného mimického divadla. To se vyznačuje formou, pro kterou jsou vžité výrazy jako např. nonverbální divadlo, klaunerie, akrobacie, fyzické divadlo, nový cirkus.
Profil absolventa studijního programu
Absolvent profilu Taneční věda je vybaven pro vědeckou činnost v oboru na národní i mezinárodní úrovni, orientuje se s jistotou v historickém, teoretickém, zejména metodologickém diskursu. Je schopen samostatného výzkumu, který umí koncipovat od fáze studia pramenů/terénního výzkumu přes jejich kritiku po literární zpracování s invencí a vědeckou přesností. Má vlastní jasně definovanou pozici v soudobém badatelském spektru, je zapojen do vědeckého života a přináší do něj osobitou tematiku, úhel pohledu a intepretaci jevů.
Absolventi profilů Choreografie a Nonverbální divadlo jsou vyhraněné umělecké osobnosti, jsou schopni vytvořit umělecké dílo (včetně jeho praktického organizačního zajištění), které přináší originální umělecké hodnoty, prokazuje orientaci v soudobém uměleckém diskursu a vnáší do něj osobité rysy. Zároveň se orientují ve vědeckém diskursu oboru a jsou schopni s vědeckou objektivitou formulovat teoretickou reflexi oboru. Jejich vědecké dovednosti jsou jedinečné především ve sféře teoretického uchopení a výkladu vnitřních mechanismů utváření uměleckého díla nebo vazby mezi uměleckým vyjádřením a ideovým/uměleckým kontextem.
Absolvent profilu Pedagogika tance je uměleckou pedagogickou osobností, která využívá ověřených i inovativních metod a přístupů ve vzdělávacích procesech, prokazuje orientaci v soudobém uměleckém i vědeckém diskursu. Je schopen s vědeckou objektivitou formulovat teoretickou reflexi oboru. Jeho expertní úloha tkví v komplexním uvažování o tanečním umění, těle a pohybu, ve schopnosti erudovaně pracovat se standardy pedagogického působení při vzdělávání a výchově budoucího umělce či jeho celoživotního vzdělávání.
Odborné znalosti
• Absolvent prokazuje hluboké znalosti historických a kulturních souvislostí v oblasti teorie i praxe tanečního umění a nonverbálního divadla.
• Absolvent má přehled o dosavadním vývoji a aktuálním stavu tanečního výzkumu problematiky svého oboru, a to na mezinárodní úrovni.
• Orientuje se v současných choreografických, režijních, estetických a didaktických vývojových trendech a je k nim schopen zaujímat fundovaná stanoviska.
• V tvůrčí, pedagogické a výzkumné oblasti specifikované individuálním studijním plánem vykazuje nadstandardní komplexní znalosti a je schopen je komunikovat jak formou výuky, tak odborné diskuse.
Odborné dovednosti:
• Absolvent vedle klasických inscenačních postupů zvládá současné technologické možnosti v oblasti choreografie a režie v multimediálním a interaktivním prostředí.
• Absolvent ovládá standardní vědecko-výzkumné pracovní metody s akcentem na oblast uměleckého výzkumu a dokáže je aplikovat.
• Absolvent je schopen publikační činnosti v odborném tisku, kvalifikované činnosti kritické a popularizační, tvorby učebních textů (např. skript, výukových prezentací), monografií i vědeckých prací, zaměřených systematicky, analyticky, didakticky nebo historicky.
• Absolvent je schopen působit jako vysoce specializovaný pedagog ve středním i vysokém školství.
Obecné způsobilosti
• Absolvent je schopný plynně komunikovat o vysoce odborné problematice v cizím jazyce; vyjadřuje se kultivovaně jak písemně, tak ústně.
• Absolvent je schopný vyhledávat vhodné grantové pobídky a realizovat odborné projekty, a to jako individuální řešitel, případně jako vedoucí výzkumného či uměleckého týmu.
• Absolvent je schopný se tvůrčím způsobem podílet na činnosti týmu či pracoviště, k dlouhodobým cílům i standardním činnostem přistupovat koncepčně a systematicky.
• Absolvent je schopen dramaturgicky koncipovat větší odbornou událost (konferenci, sympozium).
Pravidla a podmínky pro tvorbu studijních plánů
Doktorand je veden k samostatnému intenzivnímu studiu v oblasti tanečního umění a nonverbálního divadla a jejich teoretického kontextu v širokém slova smyslu.
Studium v profilu Taneční věda a Pedagogika tance je zaměřeno na umělecko vědeckou a vědecko výzkumnou činnost v oblasti tance, která je promítnuta do textu výsledné disertační práce.
Studium v profilu Choreografie a Nonverbální divadlo má dvě rovnocenné součásti: uměleckou a teoretickou.
Obsahem umělecké složky studia a umělecké části disertační práce je vytvoření hodnotného tvůrčího počinu v oblasti tanečního nebo divadelního umění.
Obsahem teoretické složky studia a textové části disertační práce je problematika teoretické analýzy a reflexe současné umělecké tvorby v oblasti choreografických a režijních postupů tance a nonverbálního divadla.
Průběžné umělecké výstupy jsou povinnou součástí studia, stejně jako průběžné výstupy
teoretické.
Doktorand se řídí individuálním studijním plánem vycházejícím ze studijního plánu rámcového. Doktorand v prezenční formě studia bývá zpravidla pověřen vybraným pedagogickým úkolem v oblasti doplňujících skladebných disciplín. Může být pověřen rovněž organizační činností související s uměleckou a vědeckou aktivitou katedry skladby. Je předpokládán aktivní přístup k budování oborové komunity. Studium v prezenční formě předpokládá, kromě vlastní umělecké a výzkumné činnosti ve smyslu individuálního studijního plánu, úzké zapojení doktoranda do uměleckých, výzkumných a pedagogických
aktivit katedry. Doktorand v prezenčním studiu bývá pověřen úkoly v souladu se svým uměleckým a výzkumným zaměřením. Dále se předpokládá samostatná grantová aktivita zaměřená na umělecké i výzkumné projekty. Povinnou součástí individuálního plánu je projekt s mezinárodním dosahem.
Studium doktoranda je každoročně hodnoceno oborovou radou. Oborová rada hodnotí především soulad individuálního studijního plánu a jeho skutečné plnění
Nároky na odbornou činnost a její kvalitu jsou v obou formách studia (prezenční i kombinované) shodné.
Studijní povinnosti pro všechny studenty doktorského stupně se řídí rámcovým studijním plánem. Není-li uvedeno jinak, předmět lze absolvovat kdykoliv během studia. To je následně specifikováno individuálním studijním plánem.
Návrh rámcového studijního plánu:
NÁZEV PŘEDMĚTU ––– ZPŮSOB ZAKONČENÍ ––– POČET KREDITŮ
Seminář taneční nebo divadelní teorie (estetika, analýza, didaktika aj.) - ZK - 15
Seminář z vybraných kapitol dějin tance a nonverbálního divadla - ZK - 15
Cizí jazyk I. - ZK - 15
Vědecká, umělecká a odborná činnost (publikační činnost, mezinárodní projekty a prezentace, inscenační a didaktická praxe) - Z - 30 (3 roky: 10 +10 +10)
Specializace I. (dle profilu a tématu práce) - ZK - 30 (2 roky: Z, ZK - 15 +15)
Specializace II. (dle profilu a tématu práce) - ZK - 15
Mentoring a průběžná práce 1, 2, 3 (metodologie teoretické části práce, mentoring uměleckého výstupu) - Z - 60 (3 roky: 20 + 20 +20)
CELKEM KREDITŮ 180
Detailní popis jednotlivých předmětů a z nich plynoucích atestací je součástí příslušných předmětových karet.
Individuální studijní plán vzniká na počátku studia a vychází z předloženého výzkumného projektu doktoranda. Upravuje konkrétní časový harmonogram práce na teoretické i praktické části disertace, specifikuje časové rozložení studijních povinností a konkrétní náplně rámcových předmětů. Individuální studijní plán schvaluje oborová rada a každoročně kontroluje jeho plnění, eventuálně schvaluje jeho potřebné změny.
Obecné informace o přijímacím řízení
Doktorské studium v profilacích Taneční věda, Choreografie Nonverbální divadlo je určeno absolventům magisterského studia těchto oborů, kteří vyhoví podmínkám přijímací zkoušky.
Uchazeč je povinen k přihlášce ke studiu přiložit projekt zamýšlené disertační práce.
Požadavky na vzdělání a praxi:
- přesvědčivé výsledky v dosavadní tvorbě, choreografické kompozici, publikační činnosti nebo aplikovaném výzkumu
- schopnost tvůrčího nebo tanečně teoretického myšlení
- přesvědčivá orientace v oborovém diskurzu a odpovídající formulační schopnosti
- znalost anglického jazyka se schopností odborného vyjadřování v mluveném i psaném projevu v mezinárodním dialogu
Přijímací řízení je jednokolové. Student během přijímacího pohovoru představí záměr svého projektu. Součástí přijímací zkoušky je předložení přehledu a výsledků dosavadní odborné praxe, pohovor a prověrka:
a) orientace v metodologii současných teoretických přístupů ve výzkumu performativních umění
b) znalostí z teorie a dějin tance nebo nonverbálního divadla
c) orientace v současných uměleckých trendech v tanci a noneverbálním divadle a v jejich interdisciplinárních vztazích
d) znalostí psychosomatických souvislostí v tanečním a pohybovém projevu
c) znalostí širších i užších souvislostí zamýšlené disertační práce
d) znalosti anglického jazyka.
Disertační práce
V uměleckých profilech Choreografie a Nonverbální divadlo má disertační práce dvě části. Uměleckou částí je závažné dílo choreografické (popř. soubor takových děl) nebo realizace závažného divadelně inscenačního projektu v uvedených oborech.
Písemnou část práce tvoří samostatná obsažná písemná teoretická reflexe
vlastního oboru ve vztahu k uměleckému tématu disertace práce se všemi náležitostmi
akademické práce. Písemná práce může být koncipována případově a nebo být zaměřena k dosud neřešeným otázkám oboru. Očekává se osobitý pohled autora, komentující jeho osobní tvůrčí umělecký přístup, uplatněné tvůrčí postupy, nové pohledy i zobecňující závěry i podněty k dalšímu rozvoji oboru. Požadovaný rozsah písemné práce je min. 80 stran textu včetně možných přehledů, grafů apod.
V profilu Pedagogika tance může být disertační práce pojata formou případové studie a reflektovat odborné téma zaměřené na aktuální problematiku v oboru. Práce využívá moderních metod uměleckého aplikovaného výzkumu a přináší nové poznatky z teorie a didaktiky tance, rozvíjí nové metodologické postupy a podněcuje rozvoj taneční pedagogiky. Požadovaný rozsah práce je min. 100 stran textu včetně možných přehledů, grafů apod.
Ve vědeckém oboru Taneční věda je disertační prací samostatná vědecká práce, zaměřená na závažné problémy oboru, přinášející nové poznatky a podněty pro jeho rozvoj a zároveň
přispívající k řešení problematiky umělecké praxe. Požadovaný rozsah písemné práce je 150
až 200 stran textu včetně možných kinetografických příkladů, přehledů, grafů apod.
Projekt zamýšlené disertační práce, zahrnující praktickou i teoretickou část uchazečova
záměru, přikládá uchazeč o doktorské studium k přihlášce ke studiu. Doktorský projekt bude zejména obsahovat jasný záměr výzkumné činnosti během studia, formulovat záměr, jakým způsobem se uchazeč bude aktivně podílet na uměleckých a výzkumných aktivitách kateder, případně jak by se mohl zapojit do pedagogické činnosti.
V rámci přijímací zkoušky předloží a představí uchazeč/ka reprezentativní ukázky své dosavadní činnosti.
V rámci teoretické části projektu uchazeč mj. uvede:
– dosavadní stav poznání problematiky s event. uvedením klíčových spisů jako východiska
pro vlastní bádání,
– co možná nejkonkrétnější specifikaci předmětu výzkumu
– předpokládané metody výzkumu
– předpokládaný cíl výzkumu
– předpokládané dílčí výstupy
Návaznost na další typy studijních programů
Program je koncipován jako postgraduální studium tanečního umění a jeho umělecko výzkumných a vědecko výzkumných aspektů. Vzhledem k interdisciplinární povaze studia připadá v úvahu návaznost na široké portfolio uměleckých i teoretických studijních programů. O přijetí uchazeče však rozhodne odpovídající kvalita předložených materiálů a relevance výzkumného záměru tak, jak je to specifikováno v podmínkách přijetí ke studiu.
Součásti státní závěrečné zkoušky a jejich obsah
Státní závěrečnou zkoušku tvoří obhajoba disertační práce, u uměleckých profilů Choreografie a Nonverbální divadlo obou jejích částí, teoretické písemné práce i uměleckého výstupu.
Minimálně dva odborné posudky, z nichž jeden musí být vypracován externím hodnotitelem mimo katedru, jsou podkladem pro vlastní obhajobu disertační práce. V obhajobě doktorand relevantním způsobem reaguje na vznesené připomínky a obhájí oprávněnost svých postojů, respektive je uvede do souladu s podněty oponentů. Odborná úroveň a relevantnost obhajoby jsou nedílnou součástí státní závěrečné zkoušky.
O výsledném hodnocení hlasuje děkanem jmenovaná zkušební komise na základě doporučení oponentů.
Další studijní povinnosti
Taneční věda
Vědecká a odborná činnost – účast na konferencích, publikační činnost, spolupráce na
výzkumných projektech Ústavu pro taneční vědu, samostatná výzkumná činnost
Pedagogika tance
Aktivní aplikace metodologických postupů, účast na konferencích, publikační činnost, spolupráce na výzkumných projektech s dalšími institucemi
Choreografie a Nonverbální divadlo
Umělecká a odborná činnost – spolupráce na uměleckých projektech kateder a HAMU, účast na soutěžích a festivalech, spolupráce při workshopech, publikační činnost
Charakteristika odborné praxe
Předpokládaná uplatnitelnost absolventů (typické pracovní pozice)
Absolvent doktorského studia se uplatní především:
• jako tvůrce s hlubokým teoretickým rozhledem, který je schopen flexibilně reagovat na požadavky tvorby interdisciplinární povahy včetně užitých žánrů v oboru Choreografie a Nonverbálního divadla ;
• jako odborný pedagog ve vzdělávacích institucích od základních uměleckých škol až po univerzity; který
• jako taneční vědec, badatel, teoretik nebo kritik
• jako odborný redaktor specializovaného periodického i neperiodického tisku a šířeji médií zabývajících se tance a nonverbálním divadlem v jejich širokých interdisciplinárních kontextech;
Platnost akreditace
Studijní program platný od | Platnost studijního programu končí |
---|---|