Historické kompoziční studie 5
Předmět není vypsán Nerozvrhuje se
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
101HIKS5 | zápočet | 3 | 1 hodiny PŘEDNÁŠEK týdně (45 minut), 1 hodiny CVIČENÍ týdně (45 minut), 57 až 72 hodin domácí příprava | česky | zimní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Obsah
Cíl výuky:
Výuka předmětu zahrnuje část poslechovo-analytickou a část praktickou. V rámci první je student seznámen se zásadními díly vrcholného baroka (především J. S. Bach) a prostřednictvím analýz jsou mu vysvětleny základní kompoziční principy daných formálních typů. Pozornost je věnována především harmonické struktuře celku, vedení hlasů, melodickým tónům, figuracím a formálnímu rozvržení. V části praktické pak student aplikuje získané znalosti ve vlastních kompozičních studiích jednotlivých okruhů.
Tematické okruhy:
- Barokní figurativní preludium (princip harmonického schématu a modulace, melodické tóny a figurace)
- Barokní arioso (charakteristika barokní melodiky a princip generálbasu)
- Barokní chorální předehra (protestantský chorál a jeho harmonizace, princip chorální předehry)
Výsledky učení
Student po absolvování předmětu zná zásadní díla vrcholného baroka a ovládá stylové kompoziční principy. Je schopen samostatně vytvořit studie odpovídající jednotlivým okruhům a aplikuje patřičné znalosti pro dosažení stylové čistoty a hudební přesvědčivosti v rámci daného stylu.
Předpoklady a další požadavky
nejsou
Literatura
Povinná literatura:
HŮLA, Zdeněk. Nauka o kontrapunktu. Praha: Supraphon, 1985.
KOFROŇ, Jaroslav. Učebnice harmonie. 10. upr. vyd., v Editio Bärenreiter Praha vyd. 1. Praha: Bärenreiter, 2006. 178 s. ISBN 80-86385-14-0
TICHÝ, Vladimír. Harmonicky myslet a slyšet. 2., opr. a rozš. vyd. Praha: Nakladatelství Akademie múzických umění v Praze, 2011. 297 s. ISBN 978-80-7331-199-5
Partitury:
BACH, Johann Sebastian. 8 Kleine Präludien und Fugen, BWV 553-560
BACH, Johann Sebastian. Chorální předehry, BWV 651-668, BWV 690-713
BACH, Johann Sebastian. Das Wohltemperierte Klavier. BWV 846-893
MARCELLO, Benedetto. 6 cellových sonát, op. 1 (verze bez i s vypracovaným generálbasem)
VIVALDI, Antonio. Instrumentální koncerty a sonáty (především volné věty – ariosa)
Doporučená literatura:
BROWN, Matthew. Explaining tonality: Schenkerian theory and beyond. Rochester: University of Rochester Press, c2005. xix, 293 s. ISBN 1-58046-160-3
DONINGTON, Robert. The Interpretation of Early Music: new revised edition. [1st] ed., New rev. ed. London: Faber & Faber, [1990]. 768 s. ISBN 0-571-15040-3.
FORTE, Allen. Introduction to Schenkerian analysis. London New York: Norton & Company, 1982. 397 s. ISBN 0-393-95192-8
INDY, Vincent d'. Cours de Composition Musicale. premier livre. Paris: Durand & Fils, [19..]. 228 s.
KURTH, Ernst. Grundlagen des linearen Kontrapunkts : Bachs melodische Polyphonie. Berlin: Max Hesses, 1917. ix, 532 s.
PANKHURST, Tom. SchenkerGUIDE: a brief handbook and website for Schenkerian analysis. London New York: Routledge, c2008. xiv, 254 s. ISBN 0-415-97398-8
TYMOCZKO, Dmitri. A Geometry of music: harmony and counterpoint in the extended common practice. New York: Oxford university press, 2011. xviii, 450 s. ISBN 978-0-19-533667-2
Hodnoticí metody a kritéria
Student předloží pro získání zápočtu odpovídající množství (nejméně 1 pro každý okruh) vlastních kompozičních studií splňující požadovaná kritéria stylové čistoty a prokáže tak porozumění základním skladebným prvkům daného období a schopnost jejich praktické aplikace.
Minimální docházka není stanovena.
Poznámka
není
Další informace
Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Skladba (Bc) - od 2022/23 (Povinné předměty s možností opakovaného zapsání)