Přednášky hostů katedry skladby LS
Předmět není vypsán Nerozvrhuje se
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
101MPHLS | zápočet | 1 | 9 hodiny výuky za celý semestr (45 minut), 18 až 23 hodin domácí příprava | anglicky, česky | letní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Obsah
prof. PhDr. Július Fujak, PhD.
UKF Nitra
Priesvitné zvukové sochy v site-specific intermediálnej hudbe
Prednáška je v úvode zameraná na juxtapozíciu konceptuálnych diel Marcela Duchampa Sculpture Musicale a Johna Cagea 4´33´´ – obidve sa stali totiž východiskom autorovej tvorby akuzmatickej, komprovizovanej hudby zachytávajúcej/transformujúcej zvukové prostredia.
Výsledky učení
Prednáška je v úvode zameraná na juxtapozíciu konceptuálnych diel Marcela Duchampa Sculpture Musicale a Johna Cagea 4´33´´ – obidve sa stali totiž východiskom autorovej tvorby akuzmatickej, komprovizovanej hudby zachytávajúcej/transformujúcej zvukové prostredia. Zvuky špecifických environmentov (s ich spoločenským zvýznamňovaním), poňaté ako jedinečné hudobno-zvukové sochy sa stali súčasťou jeho hudobno-umeleckých projektov, ktorým je venovaná ťažisková, interpretačná časť prezentácie/prednášky:
Napríklad Animácia Ticha (v hudbe) bábok (2000) alebo Nitrianske Atlantídy (2013) venované sémantickým paralelám prehistórie a súčasnosti Nitry a jej okolia. Melancholy (2017), vytvorená v spolupráci s minimalistickým výtvarníkom S. Zombekom a básnikom P. Milčákom, zas pretvorila opustený kravín pri Levoči na site-specific galériu, resp. koncertnú sálu znejúcich zvukových udalostí. Zvuková socha sila (2018), inšpirovaná spomínanou Duchampovou ideou, sa realizovala v chátrajúcom cukrovare V Rimavskej Sobote ako site-specific sónicko-hudobné dielo, obdobne ako iné „priehľadné“ zvukové sochy – Švábení (2019) s intermediálnym brikolérom Petrom Niklom v Novej synagóge v Žiline, či dve diela La Mer (2021/2022) a ÚÚÚ-FFF-ÓÓÓ (2021), venované významným slovenským intermediálnym konceptualistom Milanovi Adamčiakovi a Júliusovi Kollerovi.
V závere sa autor venuje fenoménu tzv. sónickej fotografie nesúcej v sebe odtlačok kairos – vo vzťahu k myšlienkam Rolanda Barthesa z jeho práce La Chambre Claire (Svetlá komora, 1980) –, ktorá môže byť organickou súčasťou priesvitných zvukových sôch.
Prednáška je súčasťou riešenia vedeckej úlohy KEGA 041UKF-4/2022 Príprava učebných textov nosných predmetov študijného programu kulturológia.
Předpoklady a další požadavky
v přípravě
Literatura
v přípravě
Hodnoticí metody a kritéria
Student se pro získání 1 kreditu zúčastní alespoň tří přednášek. Přednášky jsou zpravidla v rozsahu 3 h. Student na konci semestru vypracuje reflexi (min. 1 normostrana) jednotlivých témat a zhodnotí přínos, jakož i podá případné podněty.
Poznámka
3. 4. 2023
učebna č. 1022
13:00 - 16:00
Další informace
Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Obor Skladba-specializace elektroakustická hudba (Mg) (Volitelné předměty)
- Obor Skladba (Bc) (Volitelné předměty)
- Skladba (Bc) - od 2022/23 (Volitelné předměty)
- Skladba (Mg) od 2022/23 (Volitelné předměty)
- Obor Skladba-specializace skladba (Mg) (Volitelné předměty)