Didaktika klavírní hry 2
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
104DKLH2 | zkouška | 2 | 2 hodiny PŘEDNÁŠEK týdně (45 minut), 29 až 39 hodin domácí příprava | česky | letní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Peter TOPERCZER, Alena VLASÁKOVÁ
Obsah
Cíl výuky:
Dějiny klavírní hry a pedagogiky ve spojení s praktickou aplikací materiálů a názorů předních osobností minulosti do interpretační a pedagogické praxe současnosti.
Obsah předmětu vychází z historické posloupnosti a studia odborné literatury, dějin interpretace a klavírní pedagogiky od období renesance do současnosti.
Charakteristika hlavních vývojových období klávesové a klavírní pedagogiky. Základní cíle výchovy interpreta a způsoby výuky žáků v kontextu historického vývoje. Aplikace názorů vynikajících osobností minulosti do interpretační a pedagogické praxe. Oživení trvale platných myšlenek starých mistrů v současné klavírní pedagogice. Praktické využití znalostí historie při studiu z urtextových vydání skladeb, orientace v obtížnosti a stylových aspektech klavírního repertoáru a souvislosti vývoje názorů na klavírní hru z hlediska proměňujícího se nástroje, stylu i estetického zaměření. Analyzovaný repertoár je zaměřen na základní instruktivní literaturu pro klavír a výběr skladeb s pedagogickým zaměřením.
Tematické okruhy:
- souvislosti výuky klavírní hry s kompozičním a slohovým vývojem
- historický vývoj klávesové a klavírní pedagogiky od renesance do současnosti
- historicky poučená interpretace staré hudby ve vztahu k modernímu klavíru
- přínosné myšlenky významných pedagogů a klavírních interpretů zachované v pramenech od 16.
do přelomu 19. a 20. století
- přehled hlavních směrů vývoje klavírní pedagogiky od počátku 20. století do současnosti
Výsledky učení
- student má komplexní znalost o vývoji pedagogických přístupů a klavírních škol včetně řady hudebních stylů a odpovídajících uměleckých tradic
- student je schopen čerpat ze znalosti odborné literatury a pramenů podmiňujících historicky poučený přístup k výuce skladeb z různých slohových období
- student má komplexní znalost relevantního reprezentativního instruktivního repertoáru ve svém oboru
- student čerpá ze znalostí a zkušeností se známým repertoárem a styly, dovede prozkoumat a osvojit si nové a náročné repertoáry a styly
- student je schopen shromažďovat a využívat relevantní informace nalezené v knihovnách, internetových úložištích, muzeích, galeriích a dalších relevantních zdrojích a zná příslušné instituce
Předpoklady a další požadavky
nejsou
Literatura
Povinná literatura:
BACH, Carl Philipp Emanuel. Úvaha o správném způsobu hry na klavír. Paido, Brno 2002. ISBN 8073150255.
BÖHMOVÁ, Zdeňka. Kapitoly z dějin klavírních škol. Praha: Supraphon, 1973.
BÖHMOVÁ, Zdeňka. Slavní čeští klavíristé a klavírní pedagogové z 18. a 19. století. Praha: Supraphon, 1986.
KOGAN, Grigorij Michajlovič. Práca pianistu. Bratislava: DIVIS, 2009. ISBN 978-8089454-00-6.
STAROSTA, Miloslav. Kapitoly z dejín klavírneho umenia a pedagogiky klavírnej hry. Bratislava: VŠMU, 2000. ISBN 8085182742.
Doporučená literatura:
BADURA-SKODA, Paul. Bach-Interpretation. Die Klavierwerke Johann Sebastian Bachs. Lilienthal: Laaber Verlag, 1990. ISBN 9783890071411.
BADURA-SKODA, Eva & Paul. Mozart-Interpretation. Wien-Stuttgart: Wancura, 1957.
BĚLSKÝ, Vratislav. Hudba baroka: provozovací praxe hudby 17. a 18. století. Brno: JAMU, 2010. ISBN 9788086928845.
EIGELDINGER, Jean-Jacques. Chopin: pianist and teacher as seen by his pupils. New York: Cambridge University Press, 1986. ISBN 9780521367097.
GEORGIEVA, Sylvia. Barokní afektová teorie. Praha: AMU, 2013. ISBN 9788073312558.
GIESEKING, Walter, LEIMER, Karl. Piano technique. New York: Dover, 2013. ISBN 9780486317410.
JIRÁNEK, Josef. O Smetanových klavírních skladbách a jeho klavírní hře. Praha: 1930.
QUANTZ, Johann Joachim. Pokus o návod jak hrát na příčnou flétnu. Praha: Supraphon, 1990. ISBN 9788070581872.
RŮŽIČKOVÁ, Zuzana. Interpretační praxe v barokní hudbě se zřetelem k cembalu a klávesovým nástrojům. Praha: SPN, 1985.
Hodnoticí metody a kritéria
Student během ústní zkoušky prokáže, jak si osvojil a pochopil témata probíraná v tomto semestru.
Další požadavky: aktivita ve výuce, docházka minimálně 90 %.
Poznámka
není
Rozvrh na zimní semestr 2023/2024:
Rozvrh zatím není připraven
Rozvrh na letní semestr 2023/2024:
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
|
|
---|---|
Po |
|
Út |
|
St |
|
Čt |
|
Pá |
|
Datum | Den | Čas | Vyučující | Místo | Poznámky | Č. paralelky |
---|---|---|---|---|---|---|
Po | 12:30–14:00 | Alena VLASÁKOVÁ | Učebna 1036 (HAMU) Lichenštejnský palác |
paralelka 1 |
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Klávesové nástroje (Bc) - Klavír od 2022/23 (Povinné předměty s možností opakovaného zapsání)
- Klávesové nástroje (Mg) - Klavír od 2022/23 (Volitelné předměty)
- Klávesové nástroje (Mg) - Cembalo od 2022/23 (Volitelné předměty)
- Klávesové nástroje (Mg) - Varhany od 2022/23 (Volitelné předměty)
- Komorní hra (Mg) - od 2022/23 (Volitelné předměty)