Didaktika varhanní hry 2
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
104DVH2 | zkouška | 2 | 1 hodiny PŘEDNÁŠEK týdně (45 minut), 40 až 50 hodin domácí příprava | česky | letní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Obsah
Cíl výuky:
Obsah předmětu v tomto semestru vychází z propojení teoretických znalostí a praktických interpretačních dovedností. Cílem výuky je příprava studentů specializace Varhany na jejich budoucí působení jakožto pedagogů varhanní hry. Opírá se o zkušenosti získáváné studiem názorů a reflexí uměleckých výkonů špičkových varhaníků minulosti i současnosti. Bere v úvahu specifické požadavky na kvalitní varhanní interpretaci, zejména s ohledem na rozdílnosti vůči dalším klávesovým nástrojům, zejména klavíru. V tomto semestru zejména s pozorností na syntézu složky artikulační a agogické a s ohledem na stylovost interpretace.
Tematické okruhy:
- seznámení se se specifickými potřebami varhanní interpretace a se způsoby, jak aplikovat jednotlivé její požadavky na efektivní výuku žáků a studentů různých věkových kategorií.
- nácvik využívání různých metod práce s žáky a studenty na různých stupních jejich technické vyspělosti
- nácvik respektování různých úrovní hudebního nadání a imaginace žáků a studentů
- studium a využívání různých zdrojů pro vlastní vzdělávání v oblasti pedagogického působení
- syntéza artikulační a agogické složky varhanní hry, problematika stylovosti interpretace
Výsledky učení
- student porozuměl potřebám didaktického působení na žáky a studenty všech úrovní v oblasti nadání a dalších předpokladů pro jejich umělecký i osobnostní rozvoj.
- student je schopen formulovat své požadavky na žáky a studenty na úrovni, jíž jsou schopni porozumět.
- student je schopen přesně stanovit meze odpovídajících požadavků na žáky a studenty.
- porozuměl syntéze složky artikulační a agogické
- student dokáže při praktické výuce zohlednit stylovost interpretace hudby různých období
Předpoklady a další požadavky
nejsou
Literatura
Povinná literatura:
GEORGIEVA, Sylvia. Barokní afektová teorie. Praha: AMU 2013. ISBN 9788073312558.
RŮŽIČKOVÁ, Zuzana. Interpretační praxe v barokní hudbě se zřetelem k cembalu a klávesovým nástrojům. Praha: SPN, 1985.
Doporučená literatura:
QUANTZ, Johann Joachim. Pokus o návod jak hrát na příčnou flétnu. Praha: Supraphon, 1990. ISBN 9788070581872.
TŮMA, Jaroslav. O interpretaci varhanní hudby. Praha. Akademie múzických umění v Praze, Hudební a taneční fakulta 2016. ISBN 978-80-7331-402-6 (Akademie múzických umění v Praze) ISBN 978-80-9067-680-0 (2HP Production)
Hodnoticí metody a kritéria
Atestace je udělena na základě prověření znalostí vycházejících z tematických okruhů obou semestrů a prověření praktického působení studenta v roli pedagoga.
Další požadavky: aktivita ve výuce, docházka minimálně 90 %
Poznámka
není
Rozvrh na zimní semestr 2023/2024:
Rozvrh zatím není připraven
Rozvrh na letní semestr 2023/2024:
Rozvrh zatím není připraven
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Klávesové nástroje (Bc) - Varhany od 2022/23 (Povinné předměty s možností opakovaného zapsání)
- Klávesové nástroje (Mg) - Klavír od 2022/23 (Volitelné předměty)
- Klávesové nástroje (Mg) - Cembalo od 2022/23 (Volitelné předměty)
- Klávesové nástroje (Mg) - Varhany od 2022/23 (Volitelné předměty)